Ventura Barba, Director Executiu del Sónar / Àngel Bravo

Innovació

Ventura Barba: "Qualsevol empresari amb olfacte ha de passejar pel Sónar+D"

Creativitat, tecnologia i negoci són els tres pilars d'un esdeveniment que el seu Director Executiu defineix com un espai de "business and leisure", ideal per conèixer les indústries del futur

Barcelona està de Festa Major. Més de 300 propostes converteixen la capital catalana en una celebració mundial de la música, la creativitat i la tecnologia amb la setmana del Sónar, un festival en constant mutació que cada any surt de la seva zona de confort i que mou més de 115.000 persones. "Fa temps que vam eliminar l'adjectiu festival de música, el Sónar s'ha convertit en un esdeveniment on els assistents troben business and leisure en un mateix espai", subratlla Ventura Barba, Director Executiu del Sónar.

Advocat de formació, Barba sempre ha estat vinculat al món de la propietat intel·lectual i la tecnologia. D'advocat a director del Departament Legal de la discogràfica BMG Music on va veure com la digitalització canviaria radicalment la indústria de l'entreteniment. Posteriorment, General Manager de Yahoo! Music a Europa i Canadà, on hi va treballar durant nou anys fins que el 2009 va decidir tornar a Barcelona i unir-se al projecte del Sónar. "Enguany és el meu desè Sónar!", recorda.

Barba recomana "venir, asseure's, escoltar i deixar-se portar" en aquesta experiència immersiva que compta amb 7,9 milions d'euros de pressupost, dels quals 1,5 van destinats al Sónar+D; un espai on creadors i artistes imaginen les indústries del futur.

Fa 25 anys la idea de festival era molt diferent de la d'ara...

Sí, fa 25 anys la idea d'un festival no tenia res a veure amb la d'ara, tenia una concepció més pseudohippie. Sónar és una iniciativa que parteix de tres persones: en Sergi Cabellero, l'Enric Palau i el Ricard Robles. I va néixer perquè no hi havia cap festival urbà, un concepte que ara tenim molt integrat, però que llavors, quan vam començar a barrejar diferents disciplines, música, tecnologia i cultura va ser molt innovador.

Heu organitzat més de 50 festivals a diferents ubicacions del món. Com traslladeu la fórmula Sónar Barcelona?

Ara mateix tenim vuit ciutats. És un procés molt llarg des que et planteges una ciutat fins que acabes realitzant una primera edició. Nosaltres treballem en xarxa, som un ecosistema d'esdeveniments que es retroalimenten els uns amb els altres. Per tant, quan decidim anar a una ciutat, com aquest any que hem incorporat Istanbul i Hong Kong, primer sempre ens plantegem què aporta la ciutat a tot l'ecosistema Sónar. En l'edició del Sónar Barcelona d'enguany tenim molts artistes, creadors, tecnòlegs que vénen de l'Àsia gràcies a aquesta aproximació que hem fet amb Hong Kong. En definitiva, volem que els valors globals i transversals del Sónar es barregin amb els valors locals i que el resultat sigui un esdeveniment diferent a cada localitat. No som una franquícia, no exportem un producte, som un producte internacional. No ens obsessiona ser més grans, volem ser rellevants pel nostre públic.

"No som una franquícia, no exportem un producte, som un producte internacional"

Quines són les característiques del Sónar?

Sens dubte un dels trets diferencials del Sónar és la seva vinculació amb la tecnologia i com els artistes i creadors utilitzen aquesta disciplina en l'evolució de les seves obres. Una altra característica seria que, ja que som un esdeveniment de creativitat, música i tecnologia també ens apliquem la teoria. Ens agrada estar al capdavant de les últimes tendències, ja fa un parell d'anys que el festival és chasless i enguany apliquem també la geolocalització. Som un esdeveniment on la tecnologia és present a tot arreu, de fet, jo considero que som una empresa digital, encara que l'experiència sigui plenament física, si pensem en l'operativa del festival, l'abans, el durant i el després ens converteix en ecommerce. En aquest sentit, Sónar és capdavantera a aplicar la innovació a indústries físiques, tradicionals.

Foto: Àngel Bravo
 

Per què un directiu d'una entitat financera hauria de venir al Sónar?

La combinació Sónar i Sónar+D genera un ambient disruptiu únic on no només la gent que està treballant en la indústria cultural i creativa hi ha de ser, sinó que sectors més allunyats com la banca o farma han de venir a olorar la innovació per detectar noves oportunitats. Qualsevol directiu, empresari, emprenedor amb una mica d'olfacte ha de fer un passeig pel Sónar+D, és el gran aparador dels nous models de negoci, productes i serveis. Per molts departaments d'R+D que tinguin les grans empreses, la innovació ara mateix la trobes més fàcilment en un lab o un centre de recerca que en els grans centres d'investigació d'aquestes companyies.

"Per molts departaments d'R+D que tinguin les grans empreses, la innovació ara mateix la trobes més fàcilment en un 'lab'"

Així doncs, connecteu el món creatiu i tecnològic amb el món empresarial?

Sí, els tres pilars bàsics del Sónar+D són creativitat, tecnologia i negoci; la cinquena edició ofereix més de 200 activitats i reuneix més de 180 ponents que parlaran de les noves narratives de la realitat virtual i la intel·ligència artificial. Introduir artistes o creatius en dinàmiques que abans eren un terreny dels matemàtics, enginyers i economistes comporta un procés disruptiu. És la teoria de l'STEAM: Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics. El creador no és un subjecte passiu de la tecnologia. Què passa si ajuntem la tecnologia de la realitat virtual amb els nostres creadors i els professionals de l'Hospital Vall d'Hebron? Potser en surt un projecte que millora la qualitat de vida de la societat.

Conversar amb gent que no sigui del teu sector o entorn... Quina és la resposta de les grans empreses?

Al principi tenien la sensació que aquest esdeveniment no anava amb elles, després hem passat per la fase de "vinc a veure-ho però com si fos un zoològic" i ara ja creuen que aquí hi ha alguna cosa que no acaben d'entendre però que saben que hi han de ser. En aquest sentit, l'Startup Garden és la porta d'entrada. També tenim l'exemple de la Fundació Sorigué que ja fa anys que col·labora amb nosaltres amb el SonarPLANTA, un espai que enguany compta amb una instal·lació interactiva de l'artista japonès Daito Manabe que vincula tecnologia i innovació amb la planta que tenen a Balaguer. És a dir, les grans empreses no són alienes a la innovació i entenen que el Sónar+D és un bon laboratori per experimentar.

Foto: Àngel Bravo