Com presento ara un document a Hisenda?

La presentació de qualsevol escrit davant de l'Administració pública per part d'associacions o persones jurídiques ja ha de ser per mitjans electrònics

Aquest passat 2 d'octubre ha entrat en vigor la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la qual, malgrat haver-se publicat al BOE des de fa més d'un any, possiblement no ha tingut la notorietat pública que alguns dels seus conceptes mereixen. Concretament a continuació analitzo la nova obligació de relacionar-se electrònicament amb les Administracions Públiques.

Si bé les Societats Anònimes (SA) i Societats Limitades (SL) ja estan acostumades a relacionar-se tant amb la Seguretat Social com amb Hisenda mitjançant canals electrònics, fins ara no existia una obligació de relacionar-s'hi exclusivament a través dels mateixos per a qualsevol procediment, per exemple, una SL podia estar obligada a presentar online la seva autoliquidació de l'IVA o de les retencions practicades, però si ho desitjava, podia seguir atenent un requeriment d'Hisenda en paper. Doncs bé, això ja no és possible des del 2 d'octubre passat, ja que des d'aleshores els següents subjectes estan obligats a relacionar-se exclusivament a través de mitjans electrònics sigui quin sigui el tràmit administratiu:

a) Les persones jurídiques (no només inclou societats mercantils, sinó també associacions, fundacions, cooperatives, etc.).
b) Les entitats sense personalitat jurídica, com per exemple, comunitats de béns, certes societats civils, comunitats de propietaris en propietat horitzontal, herències jacents, UTE's, etc. És a dir, qualsevol entitat.
c) Aquells professionals que per a l'exercici de la seva activitat professional es requereixi la col·legiació obligatòria, com per exemple, metges, arquitectes, advocats, notaris, etc.
d) Aquells que actuïn en representació d'un altre subjecte obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració Pública.

Així mateix, com és lògic, està previst que les notificacions de les Administracions Públiques a aquests subjectes obligats tinguin lloc igualment per mitjans electrònics, fent que, previsiblement, les diverses Administracions Públiques vagin comunicant als subjectes obligats la seva inclusió en un sistema d'adreça electrònica habilitada (DEH) similar a la que fa anys que utilitza Hisenda, sense perjudici que la mateixa Llei prevegi en el futur l'accés a les notificacions a través d'un Punt d'Accés General.

En conseqüència, dins del que és l'activitat econòmica o món empresarial, només els empresaris individuals i aquells professionals no obligats a la seva col·legiació queden, de moment, fora de l'obligació de relacionar-se exclusivament a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques. En conseqüència, el millor consell per a totes les entitats, amb o sense personalitat jurídica, consisteix a obtenir com més aviat millor algun dels sistemes d'acreditació de la identitat mitjançant signatura electrònica, entre els quals el més estès és l'expedit per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), mentre que les persones físiques sempre podran fer-ho mitjançant el DNI electrònic.

És millor no haver de descobrir què passa si davant d'un termini legalment preestablert, estant obligats a relacionar-nos amb l'Administració Pública per mitjans electrònics sigui per manca de signatura electrònica o per desconeixement d'aquesta obligació, ho seguim fent en paper.
Avui et destaquem
El més llegit