Mollis lex, sed lex

Quan parlem de lleis, la primera que ens ve al cap és la de la gravetat; aquella que afecta el rei, el Papa i de la que ningú no s’escapa. La gravetat és una llei universal i igual per a tothom. Aquí i a la Xina comunista, que diria el poeta.

Descoberta i formulada per Newton al segle XVII als seus Principia Mathematica marca l’inici de l’era científica. L’atracció gravitatòria entre dos cossos només depèn de la seva massa —de quanta matèria té— i del quadrat de la distància que els separa. És per tant molt forta per a cossos grans com la Terra però s’afebleix molt ràpid amb la distància. La gravetat és la responsable que els planetes girin al voltant del Sol en òrbites el·líptiques, que la torrada caigui de la banda de la melmelada i d’aquells quilògrams de massa (recordeu que el kg és una mesura de massa, el pes es mesura en newtons; si tinguéssiu un fill a segon d’ESO ho sabríeu). Newton hi va veure més enllà perquè, en paraules seves, "va pujar a les espatlles de gegants”, no perquè li caigués una poma al cap. I de gegants i pomes va la cosa.

Una altra llei de la gravetat és la digital, aquella que ens fa girar al voltant de gegants, en aquest cas tecnològics. Podem veure els Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft et al. com grans masses planetàries de les quals tots en som satèl·lits. En diem ecosistemes, però l’analogia amb la gravetat és més encertada; és universal, igual per a tothom, aquí i a la Xina comunista, que deia el gurú d’internet. La mida de cadascun d’aquests gegants digitals i l’efecte xarxa seria l’equivalent de la massa i l’atracció en el món físic; com més gent, més difícil és vèncer la seva atracció. Penseu en els Whatsapp, Facebook o Netflix. O en Apple.

Les hostilitats entre Facebook i Apple venen de lluny; ara, ha estat per la darrera versió dels sistemes operatius iOS15 i iPadOS 15, que ha fet enfurismar els marxants de dades

Totes aquestes tecnològiques sotmeten als seus habitants a una soft law (mollis lex en llatí), un terme que designa el poder que tenen de dictar allò que està permès i allò què no. Preneu per exemple la prohibició d’ensenyar pits a Instagram, un fet que es converteix a la pràctica en llei, una llei que impedeix de fer-hi segons quines campanyes contra el càncer de mama o mostrar-hi segons quines obres d’art. Agrairia que aquesta sensibilitat que té Facebook per la protecció de la salut mental dels adults la tingués també per la salut mental dels més joves, especialment de les nenes, a Instagram.

Un altre dels gegants que també es preocupa per la nostra salut mental és Apple. La darrera versió dels seus sistemes operatius (iOS15 i iPadOS 15) ha fet enfurismar els marxants de dades en general i Facebook en particular. Resulta que sense que l’usuari hagi de configurar res, el mòbil bloca els píxels de seguiment incrustats en correus, permet la creació d’àlies de correu per a serveis que no farem servir mai més, emmascara l’activitat web amb un sistema de navegació privada i bloca rastrejadors. D’aquesta feta, Facebook ha amenaçat de portar Apple als tribunals.

Apple ha "legislat" més en favor de la privadesa, la seguretat i la dignitat de milions d'usuaris que molts governs els darrers 10 anys

Les hostilitats entre els dos gegants venen de lluny. A finals de 2019, una investigació de la BBC demostrava l’existència de xarxes d’esclaves de la llar a Instagram i a Facebook, majoritàriament a Kuwait i Aràbia Saudita. Una cerca ràpida per Instagram donava com a resultat milers de fotos de dones en venda per uns quants milers de dòlars. La compravenda per DM. Apple va amenaçar de retirar les aplicacions de Facebook i Instagram de la seva botiga d’aplicacions si l’empresa del polze no prenia mesures dràstiques. L’amenaça va fer efecte i Facebook va esborrar fotos, va ofuscar etiquetes i va tancar comptes; tota la feina que no havia fet quan la denúncia l’havien fet ONG o institucions.

Més info: Facebook: winter is coming

Apple, amb només un parell de botons a la darrera versió del seu sistema operatiu i l’amenaça d’expulsió de Facebook del paradís ha “legislat” més en favor de la privadesa, la seguretat i la dignitat de milions d’usuaris que molts governs els darrers 10 anys. Això és esperançador i preocupant a parts iguals; esperançador que sigui una empresa a qui tothom copia qui marqui el camí de la privadesa, preocupant que sigui una empresa privada la responsable d’establir la llei de la gravetat digital. Recordeu que al primer logo d’Apple hi havia representada l’escena apòcrifa de la poma caient al cap de Newton. El logo va canviar i la majoria de gent no el recorda, i a més, un dia o altre totes les pomes cauen per efecte de la gravetat.

Més informació
Premsa: equivocar-se i equivocar-se ràpid
Vueling, Netflix i els dialectes
Avui et destaquem
El més llegit