La comunicació, estúpid!

L’anècdota oficial diu que l’any 1992 James Carville, assessor de Bill Clinton, va penjar a les oficines centrals del candidat demòcrata un cartell amb tres punts: 1r. Canvi vs. més del mateix; 2n. L’economia, estúpid, i 3r. No oblidis la salut.

La situació a l’inici de la carrera electoral era de clar avantatge pel candidat republicà, George Bush pare, principalment per dues significatives i transcendents victòries en política exterior. Per una banda, la fi de la guerra freda i per l’altre, la guerra del Golf.

El segon punt del cartell apuntava a evitar aquestes dues qüestions i focalitzar la discussió en l’apartat econòmic. Si el març de 1991 les enquestes assenyalaven un 90% d’aprovació a la tasca del president Bush, un any després cap a l’agost, ja havia baixat fins al 64%. Finalment, es va capgirar el pronòstic inicial i Clinton es va convertir en el 42è president nord-americà.

Immediatament, s’inicia la popularitat de la frase -molts cops afegint el “és” davant- que ens recorda que l'important és el rellevant, malgrat que molts cops ens confonguem en atendre altres aspectes per mil i un motius. Per exemple, ens costa moltes vegades diferenciar el que és important del que és urgent. I també serveix per il·lustrar que la importància de la comunicació radica en ser un complement, un factor que suma -no en suplanta cap d’altre- i, per tant, ajuda i millora l’existent.

L’habilitat de qui entén de comunicació és precisament saber mostrar certa realitat oculta o dissimulada

Comunicar millor pot influir a triar quins temes són els fonamentals, i ho fa perquè aclareix l’escenari i ens guia per destriar. Tant si comuniquem bé, malament o pitjor, la importància dels temes a tractar és la mateixa.

L’habilitat de qui entén de comunicació és precisament saber mostrar certa realitat oculta o dissimulada. Allò que hi ha, que existeix, però el dia a dia, les vanitats, les necessitats, els interessos i les humanes tendències irracionals i racionals, ens fan oblidar.

Quan escoltem a qualsevol expert en comunicació, es presenti com un gurú o com un simple treballador ras, si ens convenç és perquè agafa el nostre entorn present i canvia el punt de vista millorant-lo. De forma creativa, i en abstracte, amb els mateixos elements, mostra camins més clars i guiats pel sentit comú.

Si comuniquem millor, optimitzem els nostres recursos. Tenim el mateix projecte o idea, producte o servei, pensament o sentiment que abans, però amb una millor comunicació ho  potenciem. Li afegim elements que poden fer decantar la balança cap als nostres interessos.

Podem llegir, escoltar i aprendre dels millors, imbuir-nos del més excels mestratge i know-how possible, però cada situació té uns components únics

La bona comunicació suma al que ja tenim i ens serveix per avançar. Hem de traspassar adequadament la informació necessària per persuadir sobre els beneficis i valors, i rebre un feedback útil. Perquè si té beneficis i valors, però no és conegut, és com si no en tingués.

A més, en necessitar conèixer a qui ho dirigim per adequar el missatge, tenim en compte qui hi ha a l’altra banda i això ens serà de gran ajuda. Podem llegir, escoltar i aprendre dels millors, imbuir-nos del més excels mestratge i know-how possible, tenir inspiració dels més exitosos, però cada situació té uns components únics. Per tant, saber l’entorn i els actors principals i secundaris, i recopilar la informació necessària per preparar la comunicació, ens facilita després com reaccionar i solucionar els entrebancs.

I per finalitzar, el més important. La comunicació és bàsica en la nostra humanitat, és un pilar fonamental, som humans i racionals perquè ens comuniquem i ens transmetem informació, coneixements, emocions i sensacions. Per tant, pensar des del vessant de la comunicació ens fa anar directament a la naturalesa humana. A través del llenguatge escrit, parlat, gestual o visual ens definim com som. I atenem a emocions, idees i pensaments que conformen el que som. Per això la comunicació és clau.

Més informació
La comunicació informal ara també és per escrit
Com s'emprèn en el món de la comunicació esportiva?
Vilallonga: "La vanitat i l'ego no serveixen per a res"
Avui et destaquem
El més llegit