La successió als despatxos professionals

El president d'Accid, Daniel Faura, explica que el relleu pot ser orgànic o a través d'integracions o aliances

A la segona meitat del segle XX, professionals emprenedors sorgits de la generació baby-boom, aprofitant la conjuntura econòmica de desenvolupament creixent i d’obertura a realitats i mercats internacionals, i amb vocació personal d’independència i motivació per crear projectes propis, varen fundar despatxos professionals en tots els àmbits de serveis: financers, jurídics, vinculats a la salut, immobiliaris, enginyeria i urbanisme, auditoria, consultoria,... Despatxos que amb diferents dimensions, han esdevingut marques i han consolidat estructures empresarials de serveis.

"L'inexorable i natural cicle biològic i psicològic, la profunda disrupció tecnològica i digital, els previsibles canvis immediats també en els models de negoci, comporten que molts fundadors es plantegin el seu relleu"

Aquells fundadors, avui es troben en la franja dels 55 als 70 anys, i la majoria encara lideren els seus despatxos i empreses, assumint les funcions bàsiques d'expertesa tècnica, direcció del negoci i titularitat del capital. Aquestes organitzacions avui disposen d’equips professionals intergeneracionals, i amb diferents nivells d'expertesa, convivint els d’origen purament analògic fins als plenament natius digitals.

L'inexorable i natural cicle biològic i psicològic, la profunda disrupció tecnològica i digital, els previsibles canvis immediats també en els models de negoci, comporten que molts d’aquells fundadors es plantegin que ja és temps d'afrontar el seu relleu, gaudir de la merescuda jubilació i recuperar la part que els correspon del valor que han creat. Algunes organitzacions ja disposen d’un pla de successió formalment dissenyat preventivament en anys anteriors, altres hauran desenvolupat accions pendents a facilitar la successió sense haver dissenyat un pla formal específic, i també en trobarem que no s’havien plantejat amb anterioritat aquest moment.

Les successions es canalitzen per diferents vies, l'orgànica potenciant a professionals competents i compromesos amb la sostenibilitat futura del projecte o a través d'opcions corporatives, via integracions ó aliances amb altres organitzacions que generin sinergies, podent-se donar també combinacions d’ambdues.  Qualsevol de les opcions pot ser encertada, i precisen tan determinació i prudència com també flexibilitat i generositat.

"Les successions es canalitzen per diferents vies: orgànica, integracions o aliances"

En qualsevol cas l'èxit de la successió depèn de diferents factors: d’una acurada planificació que identifiqui oportunament i curosament: fortaleses, febleses, amenaces i oportunitats d’unes i altres opcions; d’un procés de comunicació amb tots els grups d’interès vinculats: clients, col·laboradors, institucions, professionals, societat en general, que preservi i asseguri els dos actius intangibles més important en el món dels serveis: la confiança i la reputació.

Més informació
Com aproximar-nos al valor d’una empresa en cinc minuts
Per comptables i auditors
Millorant la burocràcia per a les empreses
Avui et destaquem
El més llegit