Opinió

El rastreig de mòbils

El rastreig de mòbils en el confinament reobre el debat sobre la protecció de dades. Qui ha de regular la bona praxi? És evident que resulta molt temptador per a qualsevol govern utilitzar aquesta informació per a interessos que van més enllà dels sanitaris, per la qual cosa és absolutament necessari una regulació i un control de l'explotació de totes aquestes dades en el món occidental, buscant fórmules segures per als ciutadans, que garanteixin que la seva informació s'utilitzarà només en la lluita contra el coronavirus.

La por al fet que els Estats aprofitin aquesta situació per a canviar les regles del joc, ha fet que Amnesty International i Human Rights Watch s'hagin mobilitzat i hagin liderat la publicació d'un manifest de 8 punts bàsics signat per 104 organitzacions dels cinc continents en l'àmbit dels drets humans i la defensa dels consumidors. Els principals punts d'aquest manifest tenen com a objectiu que els governants signin i deixin per escrit que compliran amb la llei i amb l'estat de dret, respectant l'anonimat, la vida privada i la llibertat d'expressió i associació, amb transparència en les dades recollides.

També se'ls demana que es comprometin a utilitzar aquestes aplicacions únicament durant el temps que duri la pandèmia i amb finalitats sanitaris en la lluita contra la Covid-19. Així mateix, es comprometen a respectar a grups minoritaris o marginats i a permetre que els ciutadans participin de manera lliure i voluntària, sense imposar l'obligació de registrar-se.

L'exemple europeu

Sembla obvi que el nou model basat en la tecnologia ofereix moltes possibilitats per a millorar el nostre dia a dia, però també ens fa molt vulnerables davant dels que controlen tota aquesta informació, siguin governs o grans corporacions, per la qual cosa és bàsic un sistema que garanteixi que aquestes dades no s'utilitzaran per a finalitats diferents de les establertes. La mateixa Unió Europea insta els seus països membres a respectar la informació personal dels seus ciutadans de manera adequada si es vol tenir la seva confiança i la seva col·laboració, usant voluntàriament una aplicació d'aquest tipus.

"El nou model basat en la tecnologia ens fa molt vulnerables davant dels que controlen tota aquesta informació, siguin governs o grans corporacions" 

Dins de les iniciatives per a crear una App de control del coronavirus a Europa que respecti les llibertats dels seus ciutadans, segurament la més interessant era la que desenvolupava la Pa-European Privacy Preserving Proximity Tracing (PEPP-PT), en la qual col·laboraven 25 institucions tecnològiques de prestigi. La PEPP-PT promou una tecnologia estàndard al servei dels governs per a desenvolupar aplicacions col·laboratives interestatals que controlin i tracin el desenvolupament de la Covid-19, més enllà de les fronteres dels Estats, sense que aquests tinguin accés a les dades personals de cada usuari. Lamentablement, aquesta iniciativa s'ha quedat en la via morta per problemes tècnics associats a la utilització del Bluetooth i la falta d'inversió de la mateixa Unió Europea en el projecte.

"La iniciativa PEPP-PT d'àmbit europeu s'ha quedat en la via morta per problemes tècnics associats a la utilització del Bluetooth i la falta d'inversió de la mateixa UE"  

En aquests dies, diferents governs europeus, com el francès o el britànic, han comunicat que tindran disponible una aplicació basada en el protocol del PEPP-PT, amb la qual detectarà via Bluetooth els contactes, a menys de 3 metres, de les persones que la instal·lin. Consideren que l'ús de l'aplicació, combinada amb tests realitzats de manera proactiva i els autoconfinaments, permetran ajudar a tallar les cadenes d'infecció.

Lamentablement, la història ja ens diu que els esdeveniments importants succeïts en els últims anys han suposat unes majors mesures de control a la societat per part dels governs, com va passar just després dels atemptats de l'11-S als Estats Units per a controlar el terrorisme. Esperem que aquest no sigui l'efecte col·lateral d'una pandèmia que ja ens afecta prou sanitàriament i econòmicament.