Decàleg per a persones que lideren

Liderar persones, ja sigui equips o organitzacions, no és fàcil. Com a mostra, podem recordar un estudi recent de McKinsey (2021) que conclou que el 75% de les persones consideren que l’aspecte més estressant del seu treball és la persona de qui depenen. Un altre estudi del Pew Research Center (2018) indica que el 66% de les persones no confia en els seus líders. Això té conseqüències ja que liderar malament afecta molt negativament a les organitzacions que veuen reduir el valor econòmic i social que generen.

Per això, em sembla rellevant tenir en compte allò que pot millorar la qualitat del lideratge. En aquest sentit, proposaria el següent decàleg d’aspectes a considerar:

"L’estil de lideratge depèn de cada persona i de cada organització. I no oblidar que liderar vol dir invertir en uns temes i desinvertir en uns altres"

  1. Cal tenir molt clars els objectius a curt, mitjà i llarg termini. Així no ens despistarem. En cas de dubte en l’avaluar una decisió, ajuda molt pensar quina és l’alternativa que és més coherent amb la missió, els objectius i els valors de l’organització. Convé recordar també que els números no ho són tot, cada cop és més rellevant la dimensió social i mediambiental.
  2. Cal passió per la feina ben feta en tot i recordar que l’excel·lència també està en els petits detalls. Un petit detall important és, per exemple, gestionar bé les reunions.
  3. Totes les opinions compten, encara que només sigui la d’un client o d’una persona que treballa a l’empresa. És veritat que a vegades el client també pot estar equivocat, però una sola opinió pot ser la punta d’un iceberg i ser compartida per moltes persones que potser no ens ho diuen. I hem de tenir en compte que la mirada diversa ens farà millors. Això vol dir assegurar que comptem amb gent jove i gent sènior, gent internacional, diversitat de gènere...
  4. Humilitat, que ens ajudarà a aprendre, i a entendre millor el que volen les parts interessades de l’organització. També farà més fàcil que ens puguem posar a la pell de l’altre, especialment quan hi ha persones que ho estan passant malament per circumstàncies personals, familiars o d’altre tipus. Ens ajudarà també a fugir de luxes i ostentacions que donen molt mal exemple.
  5. Si t’equivoques, cal reconèixer-ho enseguida. Pensem que les persones que lideren estan tot el dia prenent decisions i és impossible encertar-les totes. Els mals líders perden massa temps intentant demostrar que no s’equivoquen mai.
  6. Si vols rebre, primer dóna. Això vol dir pensar a llarg termini i no en els beneficis immediats de tot. La generositat és una de les millors inversions.
  7. Com que en moltes organitzacions hi ha persones que perden molt de temps i esforços pels conflictes interpersonals interns, cal no perdre de vista que la competència està fora de l’organització i no a dins.
  8. Les queixes i els suggeriments de millora s'han de fer a les persones que fan els errors. Per tant, quan algú et diu que una altra persona està fent una cosa malament, convé animar a què li digui a la persona que s’està equivocant, ja que és la que ho té més fàcil per a corregir-ho. La crítica per darrere no aporta res de bo i a més oblida que quasi sempre tothom fa les coses el millor que pot.
  9. Al seleccionar persones cal aconseguir que siguin millors que tu, ja que així podràs apoderar-les i t’ajudaran a aconseguir la missió.
  10. Sempre que sigui possible i recomanable, convé no perdre mai el sentit de l’humor. Hi ha moments difícils i amb tensió, en el que un toc d’humor pot fer que tot vagi millor.

Per acabar, podem recordar també que l’estil de lideratge depèn de cada persona i de cada organització. I no oblidar que liderar vol dir invertir en uns temes i desinvertir en uns altres, escollir entre diferents alternatives, entre diferents persones. Per això, no és possible tindre content a tothom. Com deia el periodista Herbert Bayard Swope (1882-1958), "no et puc dir la fórmula de l’èxit, però si la del fracàs: intentar acontentar tothom”.

Més informació
Conseqüències econòmiques d'ajornar les eleccions
Atenció als fraus comptables
Avui et destaquem
El més llegit