La cultura de les donacions

Amb molta probabilitat, haureu sentit a parlar de la recent inauguració del nou Pediatric Cancer Center Barcelona, especialitzat en el tractament i recerca del càncer infantil. Aquest nou centre és el primer i únic especialitzat en oncologia pediàtrica a España i un dels més importants d’Europa i del món.

El nou edifici, connectat directament al mateix hospital Sant Joan de Déu, neix amb la missió de seguir incrementant la capacitat de curació del càncer infantil i adolescent. Els més de 14.000 m2 estan pensats i desenvolupats per la millora del pacient i el seu benestar.

Fa unes setmanes vaig tenir l’oportunitat de visitar les noves instal·lacions i vaig quedar ben impressionada. Hem d’estar ben orgullosos de tenir a Barcelona un centre com aquest. Quan visites el centre amb ulls de fundraiser, s’aprecia com l’equip encarregat ha sabut donar a tots els donants l’encertada i merescuda visibilitat amb suports innovadors, però sense perdre l’estil corporatiu en espais ben transitats fora de les àrees d’assistència, integrant-los en entrades, vestíbuls, passadissos o sostres. Em va agradar veure com un donant pot posar nom a sales d’espera pensades pel benestar de famílies i com les seves contribucions puntuals tenen una visibilitat permanent.

Però si la iniciativa, l’edifici i l’equip mèdic i assistencial no són prou impressionants, el que realment el fa únic és el fet de haver-ho aconseguit a través de milers de donacions de la societat civil. La seva creació ha estat possible gràcies a les contribucions de 15 donants fundadors, centenars d'empreses i milers de persones, més de 100.000 particulars i 200 iniciatives. Em resulta d’una gran bondat i generositat l’aportació d’un nen que va donar tots els regals de la seva comunió al projecte o bé com un municipi, Calella (Barcelona), es va bolcar en tota una sèrie d’actes per captar fons pel nou centre. Un autèntic somni fet realitat a través de la campanya #ParaLosValientes.

A banda d’algunes de les fundacions més reconegudes, cal destacar les aportacions de la Fundació Leo Messi així com d’altres personalitats que, malgrat ser menys conegudes, han ajudat molt significativament a fer possible aquest nou centre.

"Sí, un miracle, perquè en un país on no existeix la cultura de donar ni s’incentiva fiscalment la contribució a causes socials, culturals o mèdiques, fer realitat aquest nou centre no es pot qualificar d’altra forma"

Una perfecta campanya de captació de fons organitzada per un dels millors equips de professionals que ha aconseguit els 37 milions d’euros que han fet possible aquest miracle. Sí, un miracle, perquè en un país on no existeix la cultura de donar ni s’incentiva fiscalment la contribució a causes socials, culturals o mèdiques, fer realitat aquest nou centre no es pot qualificar d’altra forma.

Com a experta en captació de fons, sé el que costa crear complicitats i aconseguir els diners necessaris. Moltes vegades petites quantitats requereixen d’una energia i d’una estratègia que només sospesa per la bondat de les finalitats per les que es treballa. El resultat aconseguit per l’equip de Sant Joan de Déu només es pot comparar amb campanyes internacionals que s’han portat a terme en el Regne Unit o bé en els Estats Units. Us recordo que la recaptació de la darrera Marató de TV3 va ser de 12 milions d’euros, molt lluny del que s’ha aconseguit pel Pediatric Cancer Center i això que la Marató és una de les  campanyes que més recapta a l’Estat espanyol.

"No ens oblidem de la minsa voluntat de les administracions per facilitar i promoure les contribucions privades"

Es per això, que cal posar en valor i conscienciar-nos de la magnitud d’aquest projecte i de la generositat del nostre teixit social. Però és clar, no tot són flors i violes. No ens oblidem de la minsa voluntat de les administracions per facilitar i promoure les contribucions privades i modificar normatives com la llei de mecenatge de 2002 que regeix fiscalment aquest àmbit actualment.  

Crec que aquest projecte es mereix un llibre blanc que dibuixi les línies mestres en l’àmbit del fundraising i cal que sigui considerat com una referència i reconegut com una de les millors pràctiques a seguir i tenir en compte.

Des d’aquí vull fer una crida per tal de que altres personalitats, empreses, institucions, organitzacions i esportistes que sovint, s’inclinen per tirar endavant projectes personals i que gaudeixen de grans guanys, s’impliquin en aquest projecte per atendre als nostres nens i els d’arreu que pateixen aquesta malaltia.

Us convido a visitar #ParaLosValientes i conèixer de prop les possibilitats de col·laboració.

Més informació
La nova llei de mecenatge: cada vegada més a prop
És l'hora del mecenatge. L'hora de l'apoderament social
Cottet dóna l'import de les “Ulleres de realitat millorada” per lluitar contra el càncer infantil
Avui et destaquem
El més llegit