MWC, la píndola contra la decadència de Barcelona

Barcelona necessitava donar un cop de taula. I ho ha fet. Després de l'article de The Financial Times sobre la seva decadència, el Mobile ha servit per demostrar que Barcelona és un hub referent europeu, que és un ecosistema amb projecció internacional i que tot el treball generat d'anys s'ha traduït a un ecosistema local sòlid i obert a col·laborar.

MWC va aterrar a Barcelona abans que l'iPhone existís perquè era, i segueix sent, la combinació perfecta entre una ubicació geogràfica estratègica, una forta presència tecnològica i una oferta turística atractiva per acollir trobades d'aquest volum. Prova d'això és que en l'últim any, les companyies del sector TIC han crescut un 15% i ja suposen un 12,4% del PIB català, ocupant unes 183.000 persones.

Barcelona ha construït el seu ecosistema durant anys amb un model basat en tres eixos centrals: qualitat de vida, accés a talent i visió internacional. Sobre aquest sistema, ens hem basat en el MWC i 4YFN, com la punta de llança de l'ecosistema català i el nostre showroom de projectes per atreure inversió, corporacions i generar projectes que permetin fer referents a la ciutat comtal.

Fruit d'això i de la importància del MWC, el 2019 va arribar al seu punt més àlgid, any en què va atreure més de 109 mil visitants amb un impacte de 473 milions d'euros. Tres anys més tard, Barcelona ha pràcticament recuperat els nivells prepandèmics amb 88 mil visitants i un impacte de 350 milions d'euros.

Curiosament, el 2020 va ser l'últim any en què Barcelona va liderar a escala nacional en volum d'inversió en startups, mentre que històricament sempre l'ecosistema català liderava per sobre de Madrid. El 2021 i 2022 Madrid va passar per damunt a causa de dos factors principals: la captació de fons internacionals i les macro-rondes en startups.

Madrid ha crescut perquè ha jugat bé les seves cartes amb una sòlida estructura públicoprivada, atraient a grans fons i inversors, aprofitant la seva xarxa universitària i creant espais i instruments perquè puguin créixer noves empreses. Recentment, han aconseguit consolidar trobades com el South Summit per a l'ecosistema, l'equivalent al 4YFN a Barcelona, on en l'anterior edició va tenir un impacte de 20 milions d'euros i un total de 22.000 participants.

Mentre Madrid ha sabut créixer sense estructures com el Mobile, nosaltres ho hem fet amb aquest com a símbol del nostre ecosistema

Mentre Madrid ha sabut créixer sense estructures com el Mobile, nosaltres ho hem fet amb aquest com a símbol del nostre ecosistema. Ens ha passat factura. En aquests dos anys sense el nostre vaixell almirall s'han accentuat alguns comentaris d'opinió popular com "A Madrid es mouen més coses".

Segons paraules del President Pere Aragonés, "El Mobile ha posat Catalunya en el centre mundial de la tecnologia digital". I això ha suposat per a l'ecosistema emprenedor, a través del 4YFN, més de 1000 inversors internacionals, una forta participació de l'ecosistema local i més de 700 startups de 38 països repartits en Digital Health, edtech, Fintech i Green tech.

No obstant això, potser el més importants del Mobile World Congress i el 4YFN no és tan sols el que passa dins del mateix, si no tots els side-events, sopars, trobades que l'ecosistema local promou que permet generar networking, oportunitats i col·laboració de nínxol que generen relacions i deals transcendentals per cada empresa.

El MWC és la píndola contra la decadència de Barcelona perquè torna a posicionar-nos. Serà important per això que l'ecosistema local creï estructures que permeti generar les relacions suficients per fer-ho créixer. Actors com Tech Barcelona, Lab3040 de la de Cambra Comerç, Barcelona Health Hub o ACCIÓ ja van en aquesta direcció per posicionar-nos com a referents europeus.

Més informació
La catarsi tecnològica del Mobile
L’èxtasi de la tecnologia dels cinc sentits, a l’empresa
Barcelona, un lloc per invertir
Avui et destaquem
El més llegit