Davant la sortida de rivals com Apple i Samsung, l'empresa canadenca s'embranca amb una competició basada en el seu què, en la blackBerry, oblidant-se del seu perquè (la recerca), fins al punt de canviar el seu nom i passar a dir-se BlackBerry enlloc de Research In Motion. Un canvi simbòlic, si ho voleu, però que reflecteix fins a quin punt els seus gerents han oblidat la missió de l'empresa i que l'ha portada a mirar de malvendre's. No és el mateix tenir com a missió millorar la vida de les persones en base a la mobilitat que fabricar telèfons. Mantenir-se en el perquè hagués permès a l'empresa adaptar-se al mercat i moure el seu què a temps, fins i tot abandonant-lo si calia, però l'empresa va decidir que el seu què era massa important i el seu perquè massa eteri. Un error.
Simon Sineck, al seu llibre Start with Why parla d'empreses que, com Research In Motion, van perdre el seu perquè de la mà del seu què, perdent tot allò que les feia grans. En comparació, parla d'empreses que tenen en el seu perquè la idea central del negoci i que, per tant, són capaces d'adaptar-se als canvis amb èxit. Research In Motion no n'era una, i és una llàstima.