Sobre la intel·ligència artificial: abans d’opinar, prova-ho

Hi ha una enorme quantitat de persones que opinen, i fins i tot pontifiquen, sobre tecnologies que ni han provat ni coneixen. Sorprèn, però és molt habitual. Com qui opina d’una pel·lícula que no ha vist, un país que no ha visitat o una persona que ni tan sols ha saludat. I tant ho poden fer a favor com en contra. Hi ha gent lloant les virtuts de blockchain o alertant sobre els riscos dels NFT sense haver tingut mai cap experiència ni en una cosa ni en l’altra, i el mateix passa amb gairebé qualsevol tecnologia de moda de la qual s’espera que tinguem opinió, com ara el 5G, la realitat virtual, les experiències immersives o la intel·ligència artificial. No estic reivindicant que només opini qui realment en sàpiga, això em sembla no només impossible sinó també excessiu, doncs no podríem opinar de futbol, ni de política, cinema o música. No, no cal ser un expert per opinar, però en general sempre que es pugui seria recomanable haver-ho provat abans.

Aquest final de 2022 ha estat marcat per l’aparició de diferents productes d’intel·ligència artificial que estan donant peu a un viu i interessant debat sobre cap on anem, com evolucionarà tot plegat i quines conseqüències pot acabar tenint. Primer proveu-ho, i després benvinguts al debat encara que no sigueu experts.

Aquests dies hi ha una pila de propostes sobre la taula, però n’hi ha dues que destaquen sobre la resta, no tant per la seva qualitat sinó per la popularitat que han assolit. La primera es diu DALL-E i és una eina que genera imatges d’acord amb les teves instruccions, i ho fa gairebé instantàniament. Li dius coses com “vull un dibuix a l’estil de Van Gogh d’un astronauta muntat a cavall al mig d’un camp de margarites”, i la seva resposta immediata són 3 imatges d’acord amb aquesta descripció. L’altra eina és ChatGPT, un xat amb qui pots parlar del que vulguis. Li pots preguntar com es troba, i et contesta. Li pots demanar una recepta per fer tiramisú, que escrigui un article de 800 paraules sobre la Revolució Francesa, que et faci una anàlisi crítica de les lletres de les cançons dels Rolling Stones, que et doni arguments per demanar una rebaixa de preu al lloguer del teu pis, que et suggereixi un restaurant a Barcelona per tenir un sopar romàntic, o donar-li un tros de codi informàtic i demanar-li que t’ajudi a millorar-lo. I et contesta.

Aquest final de 2022 ha estat marcat per l’aparició de diferents productes d’intel·ligència artificial

Vosaltres mateixos avui heu llegit coses a diaris, revistes, llibres, xarxes socials, pots de xampú i envasos de galetes, i doneu per segur que tots aquests textos han estat escrits per una persona, però senzillament no ho sabeu. La probabilitat de què us emporteu una sorpresa és molt alta. Ja gairebé es pot assegurar que tots vosaltres heu llegit en algun moment un text generat per una màquina i no ho sabeu. A les escoles de Nova York estan intentant prohibir que els alumnes facin servir ChatGPT perquè quan els professors avaluen un treball ja els resulta molt complicat identificar què ha escrit la màquina i què l’alumne. Aquest 2022 el guanyador del tercer premi d’un concurs de fotografia a Colorado va reconèixer que la foto era falsa i l’havia generat amb un programa d’intel·ligència artificial.

Tothom sap que hi ha tecnologies que posen en risc certs llocs de treball, i quan diem això s’acostuma a pensar en posicions poc qualificades o repetitives com ara braços robòtics en lloc de persones a una cadena de muntatge, i també es diu que el talent humà s’acabarà refugiant en tasques més creatives. Però ara ens diuen que una màquina pot fer una anàlisi sobre els mercats de valors i fer una proposta d’inversió, o analitzar una mamografia i fer un diagnòstic. Ara els llocs de treball que se senten interpel·lats ja són més qualificats. Si les màquines poden prendre decisions, potser també comencen a substituir a persones que prenen decisions. Ara que ja parlem dels caps i no només dels operaris, ja veureu com s’imposa l’argument que la tecnologia acompanya els humans i els complementa, però no necessàriament els ha de substituir.

Abans d’opinar sobre tot això, primer proveu-ho. Tant DALL-E (que genera imatges) com ChatGPT (que genera textos) han estat desenvolupats per la mateixa empresa, la nord-americana OpenAI. Si aneu a la seva web, us podreu registrar gratuïtament “només” indicant un mail i un telèfon. La meva experiència personal és que després no molesten ni amb missatges ni amb trucades no desitjades. Per provar ChatGPT aneu a https://chat.openai.com/, i per provar DALL-E aneu https://openai.com/dall-e-2/. En tots dos casos us hi podreu adreçar en l’idioma que vulgueu, per exemple en català o euskera.

iStock 1453972821
Imatge promocional del ChatGPT | iStock

No són dues anècdotes, sinó exemples d’un moviment molt seriós i profund. Si voleu alternatives a DALL-E per generar imatges podeu provar Stable Diffusion o Midjourney. Pel que fa als generadors de textos hi ha una enorme quantitat de projectes en curs, i la tendència no són propostes tan genèriques com ChatGPT, sinó que els esforços sembla que van cap a sistemes especialitzats en disciplines concretes. Per exemple, Google explica en aquest article científic de fa només quinze dies que estan treballant en un sistema per atendre qüestions mèdiques. Varen traslladar les mateixes preguntes a la màquina i a un grup de professionals, i un altre grup de professionals independent va avaluar totes les respostes. El resultat va ser que la màquina va fer bé el 92,6% de les respostes, mentre que els professionals humans varen “guanyar” amb un 92,9%. Només tres dècimes de diferència. Ja gairebé ho tenen. Hi ha una altra empresa, DoNotPay, que està posant el focus en els temes jurídics. Diuen tenir el primer advocat robot del món i han anunciat que aquest mes de febrer ja tenen un judici on l’advocat defensor seguirà fil per randa les instruccions del seu sistema. El programa escoltarà tot el que es diu a la sala durant el judici senzillament gràcies a un telèfon mòbil, i dictarà el que cal dir i respondre amb un auricular a l’orella de l’advocat. Sembla que es tracta d’un judici per un tema de trànsit, però ho volen provar amb un judici molt més qualitatiu i aquest mateix 9 de gener en Joshua Browder, CEO de DoNotPay, ha anunciat que pagarà 1 milió de dòlars a qui tingui una causa a la Cort Suprema dels Estats Units i accepti defensar-se només repetint fil per randa el que li dicti a cau d’orella el seu robot.

Google està molt preocupat amb tot això, doncs una altra de les possibles conseqüències és que canviï de manera radical la manera que tenim ara de fer cerques a Internet. Si fas una pregunta a Google reps com a resposta milions de resultats, en canvi, si fas la mateixa pregunta a ChatGPT reps una resposta redactada. Ja hi ha propostes com Perplexity.ai o You.com que combinen les dues coses, i quan hi fas una cerca et contesta amb un text com els de ChatGPT i un llistat d’enllaços com el de Google. Si ho proves veuràs que és molt pràctic. Google fa bé d’estar preocupat perquè quan analitzes l’empresa OpeanAI responsable de ChatGPT veus que Microsoft hi va invertir 1.000 milions de dòlars el 2019, i Microsoft ja ha anunciat plans per integrar ChatGPT al seu cercador Bing, però també a Word i PowerPoint. Sam Altman, el jove fundador i responsable d’OpenAI ja ha avisat que ben aviat, aquest mateix 2023, arribaran evolucions que faran que l’actual versió de ChatGPT ens sembli una joguina primitiva.

Tot aquest entorn demana i mereix molts debats. Per exemple, els sempre atents Domestic Data Streamers, ubicats a Barcelona, però amb activitat a tot el món, compartien aquests dies el debat que hi ha dins les comunitats creatives sobre si els professionals estan a favor o en contra d’aquestes eines o si aquests sistemes han d’estar més o menys sotmesos a la lògica dels drets d’autor. En altres àmbits ja s’està discutint la necessitat d’un marc legal que obligui a avisar si el contingut que reps ha estat generat per una màquina, per exemple amb una marca d’aigua quan sigui una imatge o amb un reconeixement explícit quan sigui un text. Difícil.

Google fa bé d’estar preocupat

En tot cas estem just a l’inici. Ben aviat quan truquis a un servei en lloc d’una veu metàl·lica que et demana que premis u si vols fer una comanda, dos si vols fer una consulta o tres si vols fer una queixa, et rebrà una veu càlida que senzillament et dirà “bon dia, en què el puc ajudar?”, li explicaràs el que et passa o el que vols, i et contestarà i tindràs una conversa ben amable, i en penjar no hauràs ni sospitat que en cap moment has parlat amb cap persona, i que tota l’estona ha estat una màquina. Igual que ara et diuen “aquesta trucada serà enregistrada”, potser sí que per normativa també estiguin obligats a avisar “vostè està sent atès per una màquina”.

Estan passant coses, i en passaran més. Necessitem la teva opinió, però abans prova-ho.

Més informació
43 aforismes de Jorge Wagensberg
Comença 2023. Estigueu atents
És l’hora dels optimistes emprenyats
Avui et destaquem
El més llegit