Transformació Social Competitiva, el nou paradigma empresarial

Les pimes, que representem el 99,8% del teixit empresarial, el 64% del PIB i el 74% de l'ocupació d'Espanya, hem de liderar els canvis futurs que es produiran en la transformació de la societat cap a models de desenvolupament més sostenibles. Apostant per patrons basats en estratègies socials i mediambientals aconseguirem més oportunitats de creixement sostenible.

Hem de modificar l'objectiu vital de guanyar diners pel de crear riquesa, convertint l'ètica en sinònim de rendibilitat i pensant que només seran competitives en el mitjà i llarg termini les empreses que incorporin aquests valors, perquè la societat actual requereix enfocaments més humans i exemplaritat. Necessitem fer canvis positius que ens permetin promoure l'activitat econòmica des de la sostenibilitat, sense renunciar a la rendibilitat.

"Necessitem fer canvis positius que ens permetin promoure l'activitat econòmica des de la sostenibilitat, sense renunciar a la rendibilitat"

Podríem definir la Transformació Social Competitiva com l'eina que ens permetrà maximitzar l'impacte que podem generar quan el social forma part inseparable de la nostra estratègia d'empresa i que, a més, hem de lligar als nostres serveis o productes per a construir valor. Ens transformem per a millorar i millorar el que ens envolta. I aquesta eina és la que ens permetrà aquesta integració. Un nou paradigma d'estratègia empresarial que sorgeix com a motor i accelerador de l'impacte social dins de les empreses com a font d'avantatge competitiu. Gana l'empresa, guanyen els nostres grups d'interès i gana el planeta.

Una nova manera de descobrir oportunitats de negoci que ens puguin fer més competitius i ens ajudin a generar el valor d'alinear els nostres objectius empresarials amb els nostres esforços i capacitats per a la construcció d'un demà millor per a tots.

A través de la Transformació Social Competitiva podem mesurar l'impacte positiu que generem, perquè sempre el que mesurem el podem millorar, amb processos, eines i mètriques que hem d'incorporar en les nostres companyies per a afrontar amb èxit aquesta evolució. El 5G, per exemple, permetrà l'ús de tecnologies que produiran canvis en tots els sectors, que beneficiaran a les pimes.

La implicació de l'àmbit universitari en aquesta transformació és una gran notícia, perquè no pot romandre aliè als reptes de la societat. La Universitat Complutense de Madrid crearà una càtedra extraordinària centrada en el desenvolupament d'eines pedagògiques i investigadores en aquest camp i un Màster pràctic que contribuirà a la transformació i creació d'empreses amb valors positius que generin impacte social de manera sostenible.
Toca passar a l'acció i fer del propòsit una estratègia, amb instruments que ens permetin integrar els ODS en tota la cadena de valor de l'empresa, no sols en la RSC.

"Toca passar a l'acció i fer del propòsit una estratègia, amb instruments que ens permetin integrar els ODS en tota la cadena de valor de l'empresa, no sols en la RSC"

La majoria dels reptes als quals ens enfrontem estan contemplats en un sol horitzó: el de l'Agenda 2030, en el qual els empresaris hem de ser actors clau per a donar resposta als desafiaments del planeta i a les demandes socials.

Entre tots hem de ser capaços d'impulsar noves ocupacions i nous models de negoci, amb creativitat, innovació i creació de valor social com a font d'avantatge competitiu. La transformació social de les companyies suposa una transformació estructural, un canvi d'estratègia global que hem d'abordar des dels mateixos fonaments sobre els quals se sustenten els seus propòsits i propostes de valor.

Els moments de major progrés social coincideixen sempre amb els de major progrés econòmic. Per tant, els aspectes socials són la major garantia de continuïtat de qualsevol activitat empresarial i les pimes podem i hem de ser les líders del canvi. Però perquè això sigui possible tots els agents de la societat hem d'estar compromesos perquè aquest poder transformador sigui imparable.

Més informació
Els reptes del teixit industrial i empresarial davant del canvi de paradigma
Un canvi de paradigma per als negocis
Avui et destaquem
El més llegit