'Yes, we can'
Encara que no s'ho creguin, normalment els partits polítics treballen amb les millors agències de publicitat, les que tenen els millors creatius i les que guanyen premis de creativitat en festivals internacionals.
No obstant això, mai una campanya política ha guanyat cap premi en aquests glamurosos festivals i són molt poques les agències que en les seves credencials ensenyen amb orgull les seves campanyes polítiques.
Per què? Perquè són molt dolentes. I perquè són molt dolentes? Doncs perquè en realitat i, en general, no estan fetes per les agències creatives sinó pels mateixos partits polítics que influeixen, manipulen i canvien com ells volen els criteris de les agències de publicitat a què paguen. Absurd? Doncs si.
El resultat és que cada campanya és més del mateix. La foto del candidat, una frase 'resultona' i el logo del partit ben gran. Tot molt avorrit, insuls i poc excitant. I la televisió, avorrida, previsible i repetitiva. Sense capacitat de sorpresa. Molt poc interessant, la veritat. I amb molt poca o cap efectivitat i capacitat d'interessar al votant.
Tots tenim al cap la campanya que va portar Obama a la presidència dels Estats Units. El repte era espectacular, convertir a una persona negra en president d'una nació en la qual el racisme està a flor de pell. I ho van fer. Segurament Barack Obama s'ho va guanyar, però la seva gran campanya de publicitat va ajudar sens dubte. Ara seran capaços de col·locar a la presidència a un tipus com Donald Trump, declarat xenòfob, racista i diverses coses lletges més.
La publicitat, la bona publicitat, és capaç d'això i molt més, perquè hi ha gent amb talent que sap fer molt bé la seva feina, però aquí, desgraciadament preferim nedar a la mediocritat.
Estem en una època d'entesos i de sabuts, en la qual molts entesos abaixen el cap i guarden la seva saviesa i talent per les seves hores lliures i prefereixen acatar ordres dels assabentats que saben menys del que pensen que en saben. Al final, entre els dos acaben perdent una gran oportunitat de marcar un gol i guanyar el partit a la competència. Que és en definitiva el que toca.