Javier Fur, l'inconformisme per bandera

La inquietud i la creativitat són les eines del Grupo Marjal per mantindre's viu en èpoques de crisi

Javier Fur, CEO del Grupo Marjal, en una imatge d'arxiu | INTERMUNDO COMUNICACIÓN Javier Fur, CEO del Grupo Marjal, en una imatge d'arxiu | INTERMUNDO COMUNICACIÓN

El País Valencià viu un moment dolç d’expansió empresarial i econòmica. VIA Empresa, que des de 2018 està present a València, inicia avui aquesta sèrie de perfils sobre empresaris de diferents sectors de l’economia. 

La trajectòria de Javier Fur dins del Grupo Marjal dura ja més de 20 anys. Podríem dir que és un home que estava destinat a liderar la corporació i així ha sigut. La seua família és una de les dues que van crear el grup, i des dels inicis van desenvolupar un sistema de relleu generacional on totes dues se sentiren compenetrades i integrades. Una fórmula que ha funcionat molt bé, donat l'èxit del grup empresarial tot i el temps de crisi que vivim actualment. Ara, Fur és el CEO del grup, que està immers en un procés expansiu per al qual no es posen límits.

Grupo Marjal va nàixer el 1979. Al principi, l'empresa va centrar els seus esforços en projectes relacionats amb el sector immobiliari i la construcció. Però, amb el pas del temps, van començar un procés de diversificació i ampliació a altres mercats. No en tenien prou i es van enfocar cap al sector turístic, especialment a la costa alacantina, per després expandir-se cap a Tarragona. Des de la seua fundació, Grupo Marjal ha creat altres empreses al mercat del sector serveis. Durant aquesta evolució, el grup empresarial no ha abandonat la seua activitat en la construcció i, malgrat les diferents crisis econòmiques que han afectat especialment el sector tauleller, ha seguit consolidant la seua influència en la zona mediterrània i ha començat a introduir-se en altres segments de negocis.

Això es deu al caràcter inconformista que caracteritza no solament Javier Fur, sinó que és un dels estendards del grup. L'inconformisme és la principal característica que tenen en comú les dues famílies empresàries que conformen Grupo Marjal, i haver sabut canalitzar-lo ha sigut una de les potes del seu èxit empresarial. L'altra, la tutorització creuada entre ambdues famílies perquè l'esperit de cadascuna estiga sempre present lidere qui lidere l'empresa.

Fur, tot i estar destinat a encapçalar el grup, no ha deixat que les seues aptituds genètiques siguen les seues úniques eines de lideratge, i es va preparar a fons. Va cursar estudis en arquitectura i posteriorment va completar la seua formació amb diversos postgraus per a liderar, juntament amb Sergio Gómez, l'estratègia de creixement, diversificació i desenvolupament del grup. No en tenien prou amb fer habitatges. Necessitaven crear productes, espais i experiències de benestar memorables que deixen una empremta allà on el grup actua.

El CEO es defineix a si mateix com un esperit inconformista, inquiet i creatiu i aquestes característiques les trasllada cada dia al grup empresarial. Són les seues eines per buscar l'excel·lència i obrir nous camins en tots els camps en què ha treballat. De fet, i en les seues pròpies paraules, la innovació i el canvi cultural són els eixos de les polítiques del grup per aconseguir els èxits comercials. També busquen aquests requisits en el seu equip de treball, per això busca sempre aliances estratègiques i orientació internacional.

Les crisis i les dificultats com a oportunitat d'aprenentatge

El Grupo Marjal està especialitzat en la construcció i amb el pas del temps va diversificar el seu negoci cap al turisme. Es tracta de dos dels sectors més importants de la zona mediterrània, però també els més afectats tant en la crisi de 2008, com ara amb la pandèmia. Aquests períodes difícils, lluny de desmoralitzar l'empresari, van servir per posar tota la maquinària inconformista, innovadora i creativa per eixir endavant.

"Crec que tota crisi també és una oportunitat per avançar", assenyala Fur. I aquesta idea se la van agafar al peu de la lletra el 2008, i encara ara. Grupo Marjal va aprofitar tant aquell moment com l'actual per avançar en noves perspectives de negoci i portar a terme projectes de diversificació empresarial. Han reforçat les aliances amb socis estratègics per augmentar la fortalesa empresarial, han virat cap a projectes més sostenibles i de protecció del medi ambient, i han aprofitat l'oportunitat per apropar-se a l'entorn local i social per tractar de contribuir en l'economia més propera. Una vegada més, l'inconformisme. No en tenien prou amb passar el temporal, sinó que calia eixir de la crisi més preparats i forts. I és que, segons Fur, "les dificultats moltes vegades es converteixen en oportunitats per millorar".

El CEO ho té clar. La clau de l'èxit és el seu caràcter inconformista que també es trasllada al grup. Assegura que eixa inquietud que els caracteritza els ha portat a optar per camins menys transitats i que podrien suposar un major risc. No obstant això, el fet d'afrontar eixes decisions amb les idees clares i un full de ruta molt detallat i precís els ha convertit en pioners en un model de negoci que mai abans s'havia desenvolupat. ​

Fur: "Crec que tota crisi també és una oportunitat per avançar" 

Es tracta d'un model híbrid que conjuga el sector immobiliari de luxe, amb construccions de somni, amb una altra branca centrada en oferta turística de càmpings d'alt standing, destinades a un turista que busca una cosa més enllà en el seu allotjament. El que ambdós negocis tenen en comú és la importància que donen a la pau i l'escalfor, i el valor que atorguen a l'entorn natural on s'assenten. La imbricació de les dues potes del negoci ha sigut possible gràcies a la forta aposta per la innovació, una altra qualitat intrínseca al seu ADN.

El que els ha fet triomfar ha sigut l'aprenentatge continu. Saber aplicar el coneixement adquirit sobre el consumidor en la primera etapa de la companyia, quan es basava principalment en la construcció, ha sigut determinant. I sobretot, assenyala Fur, la intensa i important relació que establien amb la clientela durant el procés d'adquisició de l'habitatge els ha proporcionat un coneixement que ara poden extrapolar a les altres branques del seu negoci. Però no és només el model de negoci el que els fa diferents. Per a Fur, l'esperit pioner i innovador que ha traslladat al grup és un dels seus principals trets distintius, i allò que els ha portat a trobar aliances amb socis estratègics que els han enfortit.

Aplicar el know how per a un futur sense límits

L'actual situació de crisi no ha amoïnat el seu esperit i el grup està embarcat en nous projectes de futur. Tots ells segueixen la mateixa dinàmica que fins ara: l'aplicació dels coneixements adquirits a nous sectors. Ara tenen la mirada posada en el coliving, el seu nou repte. On? A Alacant i altres capitals de l'Estat. Fur està segur que els hi anirà bé, sobretot per les noves formes de treballar que hauran d'afrontar: "És un nou model molt adequat a les necessitats actuals i és sostenible".

Però no es volen quedar aquí. El segon objectiu és augmentar la competitivitat amb noves aliances com les que tenen ja amb Corpfin en el sector turístic i que els està permetent expandir-se amb més velocitat. Les idees no paren. També volen integrar les innovacions tecnològiques i els nous models de consum a tot el que ja fan, sense deixar de banda la preocupació per la sostenibilitat i el medi ambient en tots els àmbits i perspectives del negoci.

Fur: "Les dificultats moltes vegades es converteixen en oportunitats per millorar".

Inconformisme i compromís. El seu negoci està lligat al benestar del client, un fet que no es pot aconseguir, assegura Fur, si no es cuida el planeta i es garanteixen les bones condicions mediambientals i climàtiques de l'entorn on operen. Per a ell, és una qüestió de responsabilitat i compromís global amb la humanitat.

I per si aquests reptes semblen pocs, el grup té previst seguir expandint-se cap a ubicacions on siga possible traslladar i operar sense perdre els seus valors i principis. El negoci fa ja temps que no se centra només a Alacant, i per a l'any 2022 tenen previst instaurar-se a Salou i Múrcia. Inconformisme i expansió sense límits.

El següent perfil serà el de Rocío Botella, dissenyadora de la marca valenciana The Are.

Avui et destaquem
El més llegit