Relevo o com fer sostenible l’hàbit de tirar el fem

El confinament dispara el consum a les llars: l’empresa que fabrica bosses d’escombraries 100% reciclades i reciclables incrementa les vendes un 20%

L’empresa Relevo és una de les que s’ha vist beneficiada enmig de la crisi | Cedida L’empresa Relevo és una de les que s’ha vist beneficiada enmig de la crisi | Cedida

Amb el confinament, el consum a les llars s’ha disparat. S’han incrementat les vendes a les botigues i comerços de proximitat i als supermercats. Més consum implica més residus, i això afecta un dels productes més quotidians i invisibles del nostre dia a dia: les bosses de brossa. L’empresa Relevo és una de les que s’ha vist beneficiada enmig de la crisi, amb un interessant valor afegit, més encara en el nou món que ens espera i que haurà de ser, necessàriament, més sostenible: bosses d’escombraries 100% reciclades i reciclables. Parlem amb Álvaro Salmerón, un granadí llicenciat en Dret i Empresarials que va fundar l’empresa amb l’industrial valencià Carlos Soria.

Relevo té oficines a Madrid i a Barcelona, però el gruix d’aquesta empresa creada el 2014 està a Alaquàs (Horta Sud, València); allà està la fàbrica que dóna feina a quasi totes les seues treballadores, que sumen 75. Presumeixen de ser la pionera en la fabricació d’aquests tipus de bosses certificades internacionalment i en sis anys de vida ja facturen uns tres milions d’euros anuals. Va néixer a un coworking amb una idea senzilla i ferma al cap: deixar un planeta més sostenible a les pròximes generacions.

“El producte del supermercat que més plàstic té és una bossa d’escombraries: és tot plàstic”

Salmerón havia treballat anteriorment en el sector del gran consum, i Soria, al sector del reciclat. El resultat de sumar les dues experiències prèvies i afegir el component de la sostenibilitat va ser crear bosses de brossa reciclades i reciclables. Així justifica el projecte: “El producte del supermercat que més plàstic té és una bossa d’escombraries: és tot plàstic. Els paquets tenen 15, cadascuna pesa 300 grams i té una capacitat de 30 litres. Una família utilitza, de mitjana, un rotllo al mes. Si ho multipliquem pels 12 mesos i pel nombre de famílies que hi ha a l’estat espanyol, consumim uns 250 milions de kilos en plàstic per aquestes bosses. Imagina com podríem reduir eixa xifra si empréssem plàstic reciclat, donant una segona oportunitat a un recurs que ja s’ha utilitzat”.

Els productes de Relevo | Cedida
Els productes de Relevo | Cedida 

 
A Relevo han fet números d’acord amb la producció de l’any passat: van utilitzar 4.230 tones de plàstic reciclat, van estalviar 16.285 barrils de petroli i van evitar l’emissió de 7.621 tones de CO₂. “El problema del plàstic no és que s’utilitze, ja que a vegades és necessari, sinó que no es recicle. Si no es fa, acaba en la mar o en els rius. Nosaltres contribuïm a l’economia circular, que eixe mateix plàstic estiga donant voltes constantment”, sosté Salmerón.

Com es fabriquen les bosses de Relevo? S’inicien amb la recollida: reciclen bosses de plàstic que d’una altra manera acabarien en abocadors o contaminant. Utilitzen polietilè de baixa densitat. Després se seleccionen segons qualitat, se separen manualment i es trituren; fet això, es renta, sense productes químics agregats, i se centrifuga. A continuació, amb el material resultant es fabriquen les bosses. I l’últim pas és... tornar a començar. Un cicle circular.

Les bosses de Relevo es poden trobar a les grans cadenes de supermercats -Carrefour, Hipercor, Supercor, Corte Inglés, Alcampo, Simply, Eroski i Caprabo-, a Amazon i a herbolaris -com Navarro-. No fabriquen per a altres marques i només venen a l’estat espanyol; contemplen la internacionalització, però de moment, la veuen en un futur llunyà, ja que prefereixen ser primer profetes a la seua terra. El format més venut és el més comú a la llar, la bossa d’escombraries de 30 litres -la del típic poal del fem de la cuina-. Costa 1,99 euros el paquet de 15 unitats i competeix amb altres marques en qualitat i sostenibilitat: “Aguanta fins a 20 quilos, la pots omplir sense problemes. No degota, i per tant, no necessites gastar dues bosses, com es fa habitualment amb les de pitjor qualitat. Uses menys recursos i això fa que siga, també, més sostenible”. També tenen formats de 50 litres i 100 litres, tots ells en color verd, groc i rosa.

Hi ha demanda de bosses de fem sostenibles i de qualitat?

Es pot pensar que és relativament fàcil trobar compradors disposats a pagar un poquet més per un producte més sostenible, durador i de qualitat. Ara bé, existeix una demanda d’aquesta mena per a una ximple bossa d’escombraries? “La demanda és qualsevol cosa que es fa bé, no cal ser cap geni de l’economia ni del màrqueting, perquè nosaltres no ho som. Es tracta d’agafar un producte que ja es consumeix, fer-lo sostenible, bo i bonic i que no siga més car. Si ho aconsegueixes, tens la demanda que pugues cobrir amb la teua capacitat de producció”, afirma Álvaro Salmerón.

Recorda que van voler agafar un article tan secundari com la bossa del fem perquè volien pensar “en coses xicotetes i oblidades, en coses que fem cada dia perquè allà és on realment tenim una gran capacitat d’impactar positivament sobre el medi ambient”. Diu que van treballar molt el disseny i la imatge, que hui té un acabat modern i acurat, però admet que per les característiques del producte fan que siga complicada la comunicació a les xarxes socials. Diguem que pot ser atractiu posturejar amb una samarreta de cotó 100% ecològic, però grinyola un poc fer-lo amb una bossa d’escombraries. “Més que parlar de la bossa, hem de parlar de l’impacte que fem en el medi ambient i en l’economia, dels valors del reciclatge, de la importància de prendre consciència”, sosté el cofundador de Relevo. Amb eixe missatge han aconseguit sumar 60.000 seguidors entre Instagram i Facebook.

Les conseqüències del coronavirus

Com dèiem al principi, una crisi com la de la Covid-19 deixa notes positives a empreses com Relevo. Salmerón sosté que és prompte per avaluar l’impacte, però calcula que en aquestes setmanes de confinament s’han incrementat les vendes “per damunt del 20%”: “La gent està més temps a casa i genera més residus domèstics”. Explica que abans s’utilitzaven les bosses de plàstic de la compra com a substitutives de la d’escombraries; des que es paguen, ha guanyat protagonisme la bossa de fem. “A més, ara mateix, amb el confinament, eixir a tirar la brossa és una oportunitat per eixir al carrer, forma part de la rutina diària per prendre un poc l’aire”, afegeix.

Les xifres del negoci van bé amb la crisi, tot i que han hagut de readaptar-se, com totes les empreses: “Tota l’activitat productiva ha hagut de seguir un protocol de seguretat. Això ha incidit directament en la productivitat. No l’hem abaixat, però hem hagut de reinventar-nos per produir igual que abans”.

Més informació
Ona Safe and Clean, barques sostenibles per a la neteja dels plàstics al mar
Gregal EcoDesign, biquinis fets amb plàstics del Mediterrani
La sostenibilitat dels plàstics, paradigma de ChemPlast 2020
Avui et destaquem
El més llegit