Pastor anuncia una inversió de 1.257 MEUR a Rodalies

L'objectiu és modernitzar serveis i estacions, suprimir passos a nivell i implantar un servei gratuït de wifi en 3 anys

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat quest dimecres una inversió de 400 milions d'euros en tres anys a Rodalies de Barcelona, en el marc d'un macro-pla d'inversió en Rodalies de 18 ciutats per valor de 1.257 milions d'euros. Segons la ministra l'objectiu és modernitzar els serveis i estacions, suprimir passos a nivell i impulsar el servei de wifi a la xarxa, amb una prova pilot al juny a l'estació de Getafe i de Plaça Catalunya de Barcelona. Es tracta del pla d'inversió en Rodalies més important des que es va instaurar el servei. Segons la ministra Pastor, el resultat ha de ser un servei de Rodalies "més eficient".

Pastor ha fet l'anunci en el marc d'un esmorzar informatiu a Madrid organitzat pel Fòrum Cinco Días. Dels 1.257 milions d'euros sortiran dels pressupostos d'Adif (1.000 milions) i de Renfe (257).

Una de les mesures destacades és el wifi gratuït, però el pla inclou una bateria de millores de la xarxa, la modernització dels combois, eliminació de passos a nivell i la implantació d'un nou sistema d'informació que permetrà als passatgers conèixer exactament on es troba el seu tren i si arribarà a l'hora estipulada.

L'objectiu final del pla és aconseguir 22 milions de passatgers més per a la xarxa. Al 2014 la van utilitzar 405 milions de passatgers, un 87% del total que utilitza els servis ferroviaris.

La inversió a Barcelona, la més necessària, ascendeix a 400 milions d'euros, mentre que la de Madrid arriba als 167 milions. També hi ha actuacions a València, Sevilla, Bilbao i Saragossa, entre altres. La xifra és un terç de les inversions totals que es faran a l'Estat.

Una competència buida de contingut
La Generalitat té transferida la competència de la gestió de Rodalies des de l'any 2009, i ja la va adquirir amb dos anys d'endarreriment. El traspàs va suposar canvis en la gestió però no en la titularitat de la infraestructura, que continua sent de l'Estat, i tampoc en l'empresa operadora, que continua sent Renfe.

El conseller Recoder ja va lamentar l'any 2011 que aquesta competència és "simbòlica, perquè no som propietaris ni de les vies, ni els trens, ni les catenàries".
Avui et destaquem
El més llegit