Catalunya lidera el mercat de la moto

Aquestes són les marques i models més venuts l’any passat

El conseller de Empresa, Roger Torrent (e), i el CEO de Ray Electric Motors, Iñigo Raventós (d), proven uns models d’aquest fabricant català de motocicletes elèctriques | Europa Press El conseller de Empresa, Roger Torrent (e), i el CEO de Ray Electric Motors, Iñigo Raventós (d), proven uns models d’aquest fabricant català de motocicletes elèctriques | Europa Press

Les matriculacions de motocicletes, ciclomotors i vehicles lleugers van augmentar un 3,6% a Catalunya el 2022 respecte a un any abans, fins els 46.616 vehicles, segons dades de l’Asociación Nacional de Empresas de las Dos Ruedas (Anesdor). Catalunya és la comunitat autònoma en la qual es van vendre més motos l’any passat, per davant d’Andalusia, Madrid o el País Valencià, amb una quota de mercat superior al 23%.

No obstant, mentre que en el conjunt de l’Estat ja es van matricular més motos el 2022 que el 2019, abans de la pandèmia, Catalunya encara està un 7,23% per sota. Així, a l’Estat es van matricular el 2022 un total de 202.293 unitats, un 4,6% més que un any abans, superant per poc els registres de 2019.

Pel que fa a les motocicletes, Catalunya manté el liderat, però el seu creixement (+1,6%) respecte el 2021 és inferior al de les comunitats que la precedeixen: Andalusia (+7,5%), Madrid (+8%), País Valencià (+8,3%), Canàries (25,2%) i Balears (47,6%).

Matriculacions de motocicletes per comunitats (2022)
Posició  Comunitat  Matriculacions  % Mercat  % resp. 2021
 1  Catalunya  41.048  23,4%  +1,6%
 2  Andalusia  36.509  20,8%  +7,5%
 3  Madrid  21.457  12,2%  +8%
 4  País Valencià  18.606  10,6%  +8,3
 5  Canàries  9.741  5,5%  +25,2%
 6  Balears  9.517  5,4%  +47,6%
 7  País Basc  6.470  3,7%  +12,1%
 8  Galícia  5.499  3,1%  -7%
 9  Múrcia  4.778  2,7%  +0,6
 10  Castella-Lleó  4.555  2,6%  -3,9%
 11  Castella-La Manxa  4.084  2,3%  -6,5%
 12  Aragó  3.372  1,9%  +2,8%
 13  Astúries  2.447  1,4%  -1,1%
 14  Extremadura  2.265  1,3%  -7,3%
 15  Cantàbria  1.801  1%  -5,9%
 16  Navarra  1.592  0,9%   -5,9%
 17  Ceuta i Melilla  1.015  0,6%  -23,1%
 18  La Rioja   767  0,4%  -4,2
  TOTAL  175.523    +6,3

 

Respecte als ciclomotors (fins a 50 cc), Catalunya lidera el rànquing per unitats i percentatge respecte 2021, de fet només hi ha quatre comunitats en positiu, si bé la realitat és que es matriculen molt menys vehicles d’aquest tipus.

Matriculacions de ciclomotors per comunitats (2022)
Posició  Comunitat  Matriculacions % Mercat % resp. 2021
 1  Catalunya  3.715  23,7%  26,1%
 2  Andalusia  3.578  22,8%  -17,3%
 3  Madrid  2.469  15,7%  -17,5%
 4  País Valencià  2.060  13,1%  -21,0%
 5  Balears  937  6,0%  13,7%
 6  Múrcia  542  3,5%  -24,4%
 7  Canàries  354  2,3%  1,1%
 8  Castella-La Manxa  347  2,2%  -16,2%
 9  País Basc  286  1,8%  -37,4%
 10  Castella-Lleó  243  1,5%  -22,1%
 11  Aragó  229  1,5%  -53,9%
 12  Galícia  227  1,4%  -35,3%
 13  Extremadura  218  1,4%  -31,7%
 14  Astúries  136  0,9%  -9,3%
 15  Navarra  115  0,7%  -31,1%
 16  Cantàbria  109  0,7%  -35,5%
 17  La Rioja  87  0,6%  2,4%
 18  Ceuita i Melilla  49  0,3%  -29,0%
   TOTAL  15.701    -11,5%

 

Les escúters van tornar a ser, l’any passat, el segment amb més demanda, amb 96.644 unitats a tot l’Estat, un 13% més que el 2021. En comparació, la moto registra una lleugera caiguda del -1,2% (78.880 unitats), i el ciclomotor cau un -11,5% (15.701 unitats). Els quads, tricicles i microcotxes van tancar en positiu.

Les matriculacions de motocicletes i ciclomotors elèctrics es va disparar un 30.3%, amb 15.431 unitats comercialitzades. Si s’afegeixen els microcotxes, tricicles i altres vehicles especials elèctrics, les unitats pugen a més de 17.000.

Per marques, el segment de motocicletes està liderat clarament per Honda, amb 38.310 unitats venudes l’any passat a l’Estat, un 5,4% més que el 2021, que suposa una quota de mercat del 21,8%. O sigui, una de cada cinc motos venudes és d’aquesta marca japonesa.

Marques de motocicletes més venudes (2022)
 Posició  Marca  Matriculacions  % del mercat  % resp. 2021
 1  Honda  38.310  21,8%  5,4%
 2  Yamaha  21.271  12,1%  -11,2%
 3  BMW  12.323  7,0%  2,4%
 4  KYMCO  12.089    6,9%  14,5%
 5  Piaggio  11.095    6,3%  -1,9%
 6  Sym  10.852    6,2%  27,8%
 7  KTM   5.673    3,2%  -4,6%
 8  Kawasaki  5.411    3,1%  -23,3%
 9  Zontes  5.028  2,9%

 36,4%

 10  Aprilia  3.409    1,9%  199,3%
   Altres marques  50.063  28,5%  
   TOTAL  175.524    

 

Pel que fa a models, aquestes són les cinc motocicletes més venudes el 2022, totes de 125 cc: Honda PCX 125, amb 8.361 unitats; Sym Symphony 125, amb 5.965; Honda SH 125i, 5.736; KYMCO Agility City 125, 4.922; i Yamaha Xmax 125, 4.263.

Pel que fa als ciclomotors, el rànquing de marques està encapçalat per Peugeot, Piaggio, Rieju i Sym. per aquest ordre. Però el model més venut és el Rieju RMT 50.

Aquestes dades són d’Anesdor, l’associació referent en el món de les dues rodes que aplega 73 empreses fabricants i importadores. Des del juliol passat, el seu president és Jordi Bordoy, director general de la barcelonina Motos Bordoy.

Més informació
Les cases més cares que es poden comprar a Catalunya
6 catalans que van decidir canviar el món (i ho estan aconseguint)
Els reis de les joguines
Avui et destaquem
El més llegit