'Wearables', un mercat a punt d'enlairar

La mobilitat és un atribut imprescindible dels nous dispositius i accessoris tecnològics que es presenten com un nou nínxol de mercat tant per a empreses com per a usuaris finals

Els braçalets de Nike per fer esport
Els braçalets de Nike per fer esport
Eduardo Kello, un ex directiu jubilat de Gilette als Estats Units, avui resident al Maresme, llueix al seu canell un braçalet Fitbit Flex de color negre. El braçalet - un exemple dels nombrosos wearables o 'tecnologia per dur a sobre' aplicats al món de la salut i esport que han sortit al mercat en els darrers anys – li calcula les passes diàries que camina, les hores de son i les calories cremades, entre altres. "No me'l trec ni per dormir", explica Kello, que es considera un amant del tenis i dels gadgets electrònics, un hàbit que va heretar de la seva llarga estada als EUA. Preocupat per la seva salut cardiovascular i per mantenir-se en forma, Kello, jubilat i de 65 anys, és un dels usuaris target d'aquest tipus de wearables quantificadors de l'exercici físic i les pràctiques saludables, com els braçalets i balances intel·ligents de Fitbit i Jawbone, el clip Misfit.

El sector wearables també inclou dispositius més complexos, com les ulleres Google Glass, la cadira de rodes de Intel o l'Apple Watch, el rellotge intel·ligent d'Apple, que sortirà a la venda el 2015. L'Apple Watch és la primera incursió de l'empresa de la poma en la categoria de wearables, un mercat que segons la consultora tecnològica nord-americana IDC tancarà el 2014 amb 19,2 milions de dispositius venuts a tot el món, el triple que l'any passat. El 2018 s'estima que se superaran els 45 milions d'unitats venudes, un creixement impulsat principalment pels dispositius i accessoris d'us simple, com els braçalets de fitness, mentre que els productes més complexes, com els Sony Smartwatch, Samsung Galaxy Gear o l' iWatch, encara han de definir bé les seves propostes de valor i utilitat.

"La tecnologia wearable encara està a la pista de llançament," observa Ramon Llamas, autor de l'informe de l'IDC. "És cert que el mercat ja s'ha escalfat prou amb aquest nou concepte, però l'espectre de dispositius és tan ampli, des de productes d'una sola funció a complexos computadors, que alguns sobresortiran més que d'altres. Això impulsarà les companyies a definir bé els seus productes o serveis, a establir col·laboracions estratègiques amb proveïdors i distribuïdors, i a desenvolupar la seva capacitat d'atraure desenvolupadors d'aplicacions", conclou el consultor.

Reduir baixes laborals
Si bé als Estats Units el mercat està més familiaritzat amb aquesta tecnologia, a Espanya, i en general a Europa, és un sector molt més immadur. Conxi Sánchez, responsable de vendes de Fitbit al nostre país, explica que la companyia està impulsant una plataforma corporativa dissenyada especialment per introduir l'ús del braçalet Flex entre els treballadors de les empreses. El programa, destinat a empreses de més de 500 treballadors, ofereix als departaments de Recursos Humans o de Màrqueting la possibilitat de regalar el braçalet Fitbit als seus empleats, o finançar una part del preu, i utilitzar un software gratuït per dissenyar jocs i competicions entre ells. "Permet a les empreses disposar de programes de motivació i gamificació pels empleats d'una forma més econòmica, sense que elles hagin de gastar-se recursos en dissenyar eines pròpies", explica Sanchez.

Per altra banda, introduir Fitbit a les empreses incentiva els empleats a tenir una vida més saludable i a fer exercici; per tant, a "reduir les baixes laborals. I al final, d'això es tracta, de reduir despeses!", comenta Sánchez. A més a més, la companyia es beneficia del "boca-orella" dels treballadors, que al sortir de la feina donen a conèixer Fitbit als seus amics i familiars. "Els nostres usuaris són els millors prescriptors", conclou Sánchez.

Fundada el 2007 per dos emprenedors de San Francisco, Fitbit és la marca líder en el mercat de dispositius de salut i fitness, i els seus productes es venen a més de 46 països. Segons dades proporcionades per l'empresa, Fitbit té una quota de mercat del 69% dels quantificadors d'activitat física als Estats Units. A Espanya han multiplicat les vendes per tres en els darrers dos anys, assegura Sánchez.

Oportunitats de negoci
La majoria de wearables es basen en plataformes de programació oberta (API), donant l'oportunitat a desenvolupadors i start-ups a crear noves aplicacions que s'integrin amb els seus dispositius. A Barcelona han sorgit diversos projectes, com Wefitter, una plataforma web que premia a l'usuari amb descomptes i regals a partir de l'exercici quantificat amb el seu braçalet) o Nutrino, una app que suggereix dietes més adequades segons l'estat físic i les calories cremades. "Hi ha metges que fins i tot aconsellen als seus pacients que utilitzin Fitbit per mantenir un control de l'exercici que fan", diu Sánchez.

Segons els experts, un dels reptes principals d'aquests gadgets és la duració de la bateria. El braçalet Fitbit Flex, per exemple, ha de recarregar-se una vegada a la setmana, "per això molts jubilats i gent gran prefereixen opcions més còmodes, com el Fitbit One, en format clip, alimentat amb una pila de botó que ha de recarregar-se cada 4 o 6 mesos", explica Sánchez. "Hi ha d'altres que no els hi agrada portar un braçalet al canell perquè no queda bé amb el seu rellotge", afegeix l'executiva. Misfit, una start-up americana de nova creació, ha sabut donar la resposta més elegant en el marc estètic dels fitness wearable: el Shine, un dispositiu esfèric d'alumini, de la mida d'un caramel Mentos, que es pot enganxar a qualsevol lloc, com la butxaca del pantaló, la solapa de la bamba o a la polsera de silicona, com si fos una joia.
Avui et destaquem
Comentaris