Consumidors en l'era de la Internet de les coses

Una societat i objectes cada cop més interconnectats ofereixen oportunitats i preocupacions a parts iguals

La vida abans d'Internet potser era més avorrida, però també més senzilla. Un dels àmbits on la hiperconnectivitat ha afegit complexitat és en els drets dels consumidors, que aquest dimecres celebren el seu Dia Mundial. "Si prenem precaucions és quelcom positiu pel consumidor", assegura a VIA Empresa Gerard Hernández, portaveu de Facua-Consumidors en Acció. "Sense haver-nos de moure podem mirar productes d'arreu del món, comparar preus i qualitat. És una competència que afavoreix el consumidor", afegeix. Tot i així, els reptes hi són. L'organització Consumers International promou durant aquest dia la campanya #BetterDigitalWorld, amb la idea d'incidir en la construcció d'un món digital en què els consumidors hi puguin confiar plenament.

Aquesta entitat, que agrupa més de 200 organitzacions en 100 països, reconeix que la connectivitat redueix sovint els costos d'infraestructura, facilitant la implantació de serveis com el fenomen de la banca mòbil a l'Àfrica. Alhora, però, recorda que és essencial que aquestes noves oportunitats es dissenyin pensant en els beneficis dels consumidors. "És necessari realitzar un esforç concertat per donar a la població que està fora de línía accés a la qualitat, a connexions assequibles, acabar amb pràctiques online deslleials, garantir que les dades es mantenguin segures i ajudar els consumidors a saber en quins serveis poden confiar", indiquen fonts de l'entitat a VIA Empresa.

En el seu estudi Connection and protection in the digital age, posen de manifest com és d'important aquest punt especialment per als 2.000 milions de persones (del total de 3.200 milions al món) connectades des de països en desenvolupament.

Els avantatges
Tenir consumidors connectats és una tendència imparable. Les estimacions indiquen que 5.600 milions de persones tindran un smartphone el 2019. Un accés a la tecnologia que permet a les empreses oferir serveis més personalitzats i eficients, acabant amb el one size fits all.

La recol·lecció de dades també genera que la capacitat de resposta de les empreses al feedback que donen els consumidors dels seus productes pugui ser pràcticament a temps real. Alhora, també rebaixa les barreres d'entrada en molts sectors permetent més competència al mercat.

Tot plegat, avantatges evidents per als consumidors sempre que es mantingui la premissa de situar-los al centre de l'estratègia. Si no, apunten des de Consumers International, "podem acabar vivint un boom de serveis sense valor real pensats per al primer món, com neveres smart capaces de fer vídeos dels productes que guarden i penjar-los a les xarxes socials".

Les preocupacions
Segons l'estudi de Consumers International, el 72% de les persones no saben quina informació recopilen d'elles les empreses a Internet. Aquesta és una de les principals preocupacions d'aquestes organitzacions, que insisteixen a reclamar prudència a l'hora de consumir a Internet. "D'entrada hem d'identificar qui és el venedor amb dades concretes: nom de l'empresa, dades de contacte o ubicació", recomana Gerard Hernández des de Facua.

Després, indica que cal veure si la pàgina web és https. "Són pàgines segures on les nostres dades van encriptades i és difícil que un hacker ens les pugui robar", apunta. Finalment, verificar el mètode de pagament prioritzant que sigui amb targeta o una plataforma com PayPal, "que són sistemes amb garanties". Hernández fa notar que les targetes "acostumen a portar associada una assegurança d'ús fraudulent i si patim una estafa podem reclamar".

Malgrat tot, l'estudi de Consumers International apunta que els termes i condicions a Internet, normalment estàndards, "no deixen espai a la negociació i donen als proveïdors la potestat per fixar com s'han de consumir els productes i serveis". Una realitat que els genera "seriosos dubtes que la protecció dels drets dels consumidors s'estigui aplicant correctament en un entorn cada cop més 'smart' i interconnectat".

Sigui com sigui, des de Facua recorden que la normativa de consum preveu que els comerços online "estiguin sotmesos a les mateixes obligacions que els venedors físics amb l'afegit que el consumidor té dret a desistiment durant 14 dies naturals des que rep el producte sense haver de donar cap explicació". Una garantia que també recullen les directives europees. Ara bé, avisa Hernández, "si l'empresa que et ven no està ubicada a territori europeu no està sotmesa a aquestes normes".
Avui et destaquem
El més llegit