Descobreix què sap Facebook de tu

Data Selfie mostra totes les dades que la xarxa social és capaç d'esbrinar dels seus usuaris: des del seu posicionament polític a la seva salut física i capacitat intel·lectual

Facebook és la xarxa social més gran del món
Facebook és la xarxa social més gran del món
A aquestes alçades, no és cap secret que Facebook coneix fins al darrer detall de les vides dels seus 1.860 milions d'usuaris actius. Sabem que el seu model de negoci es basa en gran part a saber els nostres gustos i oferir-nos publicitat, fins i tot és capaç de saber què hi ha a cada foto que publiquem. Però som realment conscients de què mira Facebook de la nostra activitat?

L'extensió per a Google Chrome Data Selfie, estrenada aquest febrer, ens ajuda a esbrinar-ho. El programa, gratuït i de codi obert, permet saber què mirem quan som a Facebook, durant quant de temps ho fem, què indiquem que ens agrada, què cliquem i què escrivim. I encara més, ens ofereix prediccions del nostre propi comportament, valoracions sobre els nostres hàbits de consum i indicadors sobre el nostre posicionament polític i religiós. En definitiva, Data Selfie ens permet veure la nostra activitat a Facebook amb els ulls amb què ho fa la mateixa xarxa social.

Els avantatges del machine learning
Data Selfie actua en segon pla mentre som a Facebook i registra les nostres accions actives (clics, text...) i passives (temps, visionat...). Després, analitza aquestes dades amb tecnologies de machine learning (aprenentatge automàtic) i processament del llenguatge natural desenvolupades per IBM i la Universitat de Cambridge. Finalment, les ofereix aglutinades i processades en un panell que, per moments, pot resultar esfereïdor.



El programa mostra en una línia temporal el temps dedicat a Facebook i tota l'activitat que hi hem tingut. Des dels likes que hem fet, fins als comentaris que hem escrit; passant per les notícies que hem llegit o els perfils d'amics que hem visitat. També mostra un rànquing amb les paraules que més ens han aparegut a la xarxa social; i una puntuació de -1 a 1 segons si els continguts eren positius, negatius o neutres.

Tal com fa Facebook, Data Selfie també fa prediccions sobre la nostra personalitat. El programa ofereix un gràfic en què es comparen els continguts que visionem i escrivim, i els posiciona en eixos de comportament o ideologia. Aquests indiquen el punt en què ens trobaríem entre, per exemple, la impulsivitat i l'ordre; el tradicionalisme i el liberalisme; o la competitivitat i el treball en equip.

L'extensió també treu conclusions sobre les nostres creences religioses i orientació política; i ens situa en percentils d'intel·ligència i satisfacció vital. També prediu la probabilitat que comprem o no un producte, que tinguem bona o mala salut, o que tendim a comportar-nos d'una manera o altra.



Apoderament i privacitat dels perfils digitals
El lema de Data Selfie és "We want to give back your data" (Volem tornar-te les teves dades) i descriu bé el que permet l'eina: apoderar-nos de la nostra identitat digital a Facebook. El programa atorga control sobre els nostres perfils en dos sentits. En primer lloc perquè ens fa conscients de l'abast de Facebook. I en segon lloc perquè permet descarregar gratuïtament totes les dades que es recullen i no les emmagatzema enlloc més que al nostre propi ordinador.

Segons els responsables de Data Selfie, "en aquesta societat de les dades, els algoritmes i el Big Data estan definint cada vegada més les nostres vides. Per tant, és important (sobretot per a aquells que són indiferents a aquest problema) ser conscients del poder i influència que tenen les pròpies dades".

Facebook ja ha topat amb la justícia europea per conflictes amb la privacitat dels seus usuaris. També s'ha sabut que l'any 2012, Facebook va condicionar els estats d'ànim d'un grup d'usuaris tot manipulant els continguts que veien a la xarxa social, sense que aquests en fossin conscients. Data Selfie permet estar més preparat davant aquestes situacions, aprendre com funciona Facebook i actuar amb major coneixement de causa a Internet.
Comentaris