El repte de ser el candidat ideal

Per quart any consecutiu, el JOBarcelona connecta empreses i joves talent a través de workshops i challanges que posen a prova les competències dels nous professionals

Un títol universitari, actitud, ganes de treballar en equip i molta vocació internacional. Aquests són alguns dels requisits que s'han marcat les més de 100 empreses i institucions que participen en la quarta edició del JOBarcelona, un esdeveniment creat per posar en contacte futurs professionals amb el mercat laboral que tindrà lloc aquest dimecres i dijous.

Si el 2016 el gruix de 3.000 ofertes laborals que s'hi van presentar ja semblava atractiu, les prop de 8.000 vacants que se sol·liciten no són pas una xifra mediocre. I és que com afirma la directora general de la consultoria Talent Point HR Consultor i organitzadora, Marta de Llauder, l'objectiu és "que hi hagi oportunitats per a tots". "Busquem des d'estudiants de tercer de carrera fins a titulats de 35 anys per cobrir les ofertes de treball i de pràctiques, d'un mínim de 6 mesos, perquè puguin quedar-se després a l'empresa", detalla. Una meta que, podríem considerar, està assolida, perquè el 73% de les vacants de l'any anterior estan avui cobertes.

Els enginyers són els perfils més demandats, seguits dels professionals del món de l'empresa i el dret, i de les ciències de la salut i farmàcia. Però això no significa que no hi hagi cabuda per a altres treballadors, perquè com recorda Llauder, "les companyies necessiten professionals de tots els sectors".

El nou professional digital
En aquesta nova edició del JOBarcelona, l'entrevista personal ha passat a un segon terme. És el recurs clàssic per conèixer el candidat i saber si estarà alineat amb l'empresa, però no és la millor estratègia per posar a prova les seves competències.

El Banc Sabadell ha apostat enguany per un workshop on els interessats hauran de crear una aplicació; Microsoft, per un altre on ensenyar a empoderar les persones perquè l'equip funcioni i estigui motivat; i GFT, per un repte: crear una app mòbil o idear un model de negoci per al nou paradigma digital. "Durant un mes s'han presentat una sèrie de voluntaris. El millor serà el guanyador", assenyala la talent acquisition manager de l'empresa, Marta Miravent. "Farem un primer contacte amb els joves perquè coneguin l'empresa", matisa, "després farem un workshop on explicarem tot el procés de transformació digital i quins són els perfils demandats ara mateix".

GFT vol incloure 50 candidats júnior per formar-los i introduir-los en les diferents àrees segons la seva formació i expectatives professionals. Busquen perfils tecnològics i de negocis, especialment, però no descarten reclutar professionals d'altres àrees que mostrin ser "sensibles, creatius, estar alineats amb els objectius de la companyia i sentir-se motivats en un ambient col·laboratiu".

Pràctiques en un entorn multinacional
Adidas Group és una altra ensenya que ha difós un repte a través de les xarxes socials per atraure candidats. Els interessats havien de pujar una fotografia a Twitter que donés significat al lema de la companyia, I'm here to create, i entre ells s'han escollit 10 finalistes que podran participar dijous en un workshop sobre innovació als processos de selecció.

El guanyador tindrà accés directe a la final del seu programa intern de captació de talent Young Talent Program que organitza la corporació al juliol a Saragossa i que acaba retenint el 60% dels participants.

El fet de participar al JOBarcelona els permet, segons la talent acquision, Carla Giménez, estar al mig de l'aparador de joves talents. "Busquem entre 35 i 40 perfils júniors cada any que vulguin conèixer el dia a dia d'una multinacional, estar aquí ens permet identificar els millors", constata.

A diferències de GFT, el seu focus està en els professionals dels negocis, però tampoc rebutgen professionals de les àrees de finances, recursos humans o màrqueting, "perquè no deixa de ser talent innovador". Considera que és una aposta de futur clara de cara a enfortir la companyia des de la seva plantilla: "Quan el programa acaba, fem una avaluació dels talents i intentem retenir a Espanya o a les altres oficines internacionals els perfils amb millor rendiment".

Qui també busca nodrir el seu programa intern és ISS Facility Service. El congrés és per a aquesta companyia un lloc perfecte per testejar el talent jove i seleccionar mitjançant entrevistes personals els que tenen una millor actitud. "Busquem actitud, no pas aptitud. Seleccionem en base a temes més aviat d'encaix cultural", afirma el director general, Ricard Casas. Per a ell, la universitat és l'espai on els futurs professionals demostren que tenen "talent, ganes de prosperar i una ambició sana", però cal sortir al mercat per adquirir experiència.

Per aquest motiu, formen els joves durant 18 mesos per incorporar-los posteriorment en alguna de les seves àrees de treball. Durant aquest temps estan tutoritzats per un mentor i poden posar-se en contacte amb júniors d'altres seus internacionals, el que dota el programa d'interès pels qui volen créixer en un entorn multinacional. Tot per preparar treballadors que estiguin alineats amb els valors del negoci.

Primer, captar; després, retenir
Si el JOBarcelona és la primera fase, la segona és aconseguir que el treballador vulgui quedar-se. Segons la directora de Recursos Humans d'Affinity, Teresa Niubó, el més important és "guardar molta coherència entre el que dius que ets i el que mostres". Per aquest motiu parla de la seva companyia com una organització que busca persones, no busca perfils: "Estem en un procés d'expansió internacional i busquem empleats que siguin inconformistes, atrevits, amb iniciativa, que els agradi pensar en gran... Que pugui deixar la seva empremta personal". En definitiva, busquen el professional més idoni per al repte del moment.

Davant d'això, la seva participació en el congrés s'explica amb l'objectiu de promoure el benestar dels qui ja formen part de l'equip. "Incorporarem al voltant de 10 júniors que puguin ocupar càrrecs que ja tenim, així podrem ajudar els nostres empleats a fer un salt endavant, a promocionar-se i seguir millorant la seva trajectòria professional", apunta. Una estratègia clau per aconseguir retenir el talent que han anat captant amb els anys.

En un mercat on les startups guanyen cada cop més pes, Niubó reconeix que les grans companyies han d'esforçar-se més per cridar l'atenció: "Cada cop hi ha més diversitat d'ofertes i els joves pensen més en altres opcions i no només en empreses de sempre, això fa que hagis de ser més atractiu per captar talent". I la seva proposta més immediata és portar la realitat virtual al JOBarceloa per mostrar com és un dia de feina a Affinity amb l'ànim de ser totalment transparents.
Avui et destaquem
El més llegit