Els gegants tecnològics aposten pel català

Sectors presents en el MWC, però, encara es mostren reticents a incorporar la llengua en els seus productes i serveis

Deixem enrere una setmana protagonitzada pel gran esdeveniment mundial de la telefonia mòbil, el Mobile World Congress (MWC). Una excusa perfecta per fer una anàlisi sobre l'ús del català en les empreses, sobretot entre les que han estat presents en el congrés. El català "ocupa el 27è lloc entre les llengües del món classificades segons el seu pes econòmic, com explica un estudi de l'Institut Steinke de Bonn", destaca el President de la Plataforma per la Llengua (PxL), Òscar Escuder.

A Catalunya, "el 83% dels mòbils i el 92% de les tauletes que es venen estan configurats en català". A més a més, "el català és la vuitena llengua del món en usuaris a Internet respecte al nombre total de parlants, la dissetena utilitzada a la Viquipèdia i la dinovena a Twitter. No en va, sis dels 10 principals webs del món –com Google, Facebook o Youtube- tenen versió en català", explica el president de PxL. Per tant, en el sector tecnològic s'hi troben empreses que "veuen possibilitats a la llengua i li donen valor a utilitzar el català", remarca Escuder. Un dels motius principals pels quals empreses d'aquest sector aposten pel català és perquè hi ha menys legislació impositiva del castellà en els productes tecnològics i "al tenir menys regulació és un sector on el català floreix", aclareix el president de PxL.

De la mateixa manera destaca la firma japonesa Samsung, que també ha estat molt visible aquesta setmana en el MWC i la qual ofereix gairebé tots els seus dispositius amb l'opció de configurar-los en català. Escuder assenyala que "no és una empresa que no aposta pel català".



A l'automoció el català està més ignorat
En l'edició del MWC d'aquest any ressalta la forta presència del sector de l'automòbil davant del de la telefonia, un sector que, per contra, és el que menys aposta per integrar la llengua catalana en els seus productes i serveis. El president de PxL declara a VIA Empresa que "sí que fan servir la llengua en la publicitat i l'atenció oral, però en canvi, la seva presència als webs dels grans fabricants és gairebé inexistent, així com també en els manuals d'instruccions i en els navegadors dels cotxes, tot i que la llei ho exigeix".

El president de la firma Seat -que també ha estat una de les empreses més protagonistes del MWC-, Luca de Meo, en unes declaracions al mes de juliol afirmava que no entenia per què la marca havia donat l'esquena al català. Paraules que fan pensar que en un futur la companyia s'implicarà en el territori on té la seva seu principal. "Ni tan sols prepara els cotxes de sèrie amb navegadors en català", lamenta Escuder, com sí que fan altres empreses del mateix àmbit, com Mazda.

En el darrer informe elaborat per la Plataforma per la Llengua de l'any 2016, l'informeCAT, es destaca que 10 dels principals fabricants de cotxes tenen els webs en llengües més minoritàries que el català -compta amb 10,05 milions de parlants- i sí ho fan en llengües com el lituà, per exemple -la qual té 3,02 milions de parlants- .

Per un altre costat, si es posa el focus en un dels majors proveïdors de continguts audiovisuals com és Netflix, tot i ja incorporar algun títol en català des de finals de l'any 2016, l'empresa ha optat per acollir-se a les lleis espanyoles d'aquest sector que "han afavorit l'arraconament del català", afirma Escuder. 

El valor del català en les empreses
"El català no és, a priori, una de les llengües claus en alguns sectors com el tecnològic", apunta Maria Josep Prat, membre de l'Aijec, però "s'està fent una gran tasca de normalització i cada vegada hi ha més consciència de la importància d'aquesta llengua", afegeix.

Cal tenir present, però, que no és coincidència que un dels grans esdeveniments tecnològics com el MWC tingui lloc a Catalunya i a Barcelona, concretament, ja que "la capital catalana com a marca és un pol d'atracció empresarial que ajuda, i molt, a que les marques s'interessin per conèixer el català i el vulguin incloure en els seus productes i serveis", detalla Prat.

Queda constància que hi ha grans organitzacions que aposten per introduir-se al territori català a través d'incorporar la llengua en els seus productes i serveis, com Twitter per exemple, que s'hi va passar el 2012.

"La llengua catalana és un actiu de màxima qualitat", apunta el president de la Plataforma per la Llengua. Aporta molt valor a les organitzacions com bé saben alguns dels grans gegants del sector tecnològic com Google, Microsoft, Apple o Facebook, entre d'altres. Són alguns exemples d'empreses que entenen que "parlar la llengua del comprador és una de les principals formes de fidelitzar-lo i, en canvi, no usar-la és una manera molt fàcil de fer que el client se senti allunyat o rebutjat per l'organització", afirma Escuder. Tractar als clients, consumidors i/o usuaris de forma responsable lingüísticament pot convertir-se en un factor clau per diferenciar-se de la competència i, a més a més, arrelar-se en el territori on es desenvolupa part de l'activitat empresarial.

Avui et destaquem
El més llegit