Els pilots del negoci de les motos

Dorna gestiona des del 1992 el Mundial de Motociclisme amb la cerca de consens entre equips, fabricants i corredors com a recepta de l'èxit

Aquesta setmana el circuit de Sepang, a Malàisia, acull els primers entrenaments oficials del Mundial de Motociclisme 2017. Una competició que des de fa 25 anys organitza l'empresa Dorna. "El primer Gran Premi que vam fer va ser el 1992 a Suzuka, al Japó, i no teníem ni idea del que fèiem allà", recorda Manel Arroyo, director general de la companyia. Dorna, fundada el 1988 enfocada a adquirir drets esportius, ha trobat en les motos el seu hàbitat natural. Amb les curses de MotoGP, Moto2 i Moto3 han aconseguit difusió a pràcticament tot el planeta, facturen uns 200 milions d'euros i actualment estan participats en la seva majoria per Bridgepoint Capital i The Canadian Pension Plan Investment Board, després d'haver format part de la cartera de Banesto en el seus inicis.

Arroyo assegura que al principi "no érem ben rebuts pel paddock". Aleshores l'equip de Dorna el formaven 12 persones (ara en són més de 300) i "que anéssim 12 espanyols a dir-los com fer les coses generava cert rebuig". Unes reticències que van combatre amb "afegir un plus a cada tasca per demostrar que ho podíem fer bé. Diàleg, consens i pacte sempre han estat presents", assegura el seu dirigent en un dels dinars de l'Aijec. L'eslògan amb el que celebren l'efemèride, 25 years racing together, vol resumir aquest esperit.

Fer curses i gravar-les per televisió
"Les nostres obligacions amb la FIMA (Federació Internacional de Motociclisme) són fer almenys 13 curses a l'any i emetre-les per televisió", resumeix Manel Arroyo. Un enunciat que pot semblar senzill però que comporta molt més que instal·lar càmeres als circuits. Al darrere hi ha la tasca de coordinador els diferents actors que participen de l'espectacle.

Aconseguir que tots estiguin a gust és la clau de la continuïtat del projecte pel directiu de Dorna. "A l'inici cada any pensàvem que seria l'últim, que qualsevol multinacional compraria el campionat", reconeix. Una pressió que els ha estimulat a "pensar en la feina de l'endemà sense complexos, mirant endavant per crear valor". Segons Arroyo, "has de tenir planificació, però el dia a dia no el pots perdre".

Manel Arroyo durant la seva xerrada al dinar de l'Aijec. Ignacio Adeva - Aijec


Treballar el consens
Un exemple d'aquest dia a dia és la Comissió GP, liderada pel CEO de Dorna amb la presència d'equips, fabricants i pilots. Entre tots acorden les decisions que afecten qualsevol aspecte del campionat. Una altra és que cada divendres a les cinc de la tarda hi ha una reunió oberta a tots els pilots. "Allà parlen de seguretat, d'evolucionar normes, etc.", relata Arroyo. D'aquesta manera resolen inconvenients com la normativa que establia que si una cursa començava en sec i després hi havia pluja, s'havia d'aturar. "Així vam crear la norma del Flag to flag, quan es posa a ploure els pilots entren a canviar de moto ràpidament i així la cursa acaba sempre abans de les 15h".

Tenir clar quan comença i quan acaba l'espectacle és un requisit fonamental per a la comercialització dels drets televisius, principal font d'ingressos. Arroyo, a més, insisteix que "el negoci que generem el compartim amb els equips, els fabricants i els pilots. El gran destinatari dels diners és el paddock". Recorda que "al 1992 encara hi havia tendes de campanya, mentre que ara s'ha professionalitzat gràcies als diners que generem entre tots". D'aquesta manera, assegura, "Dorna coordina i presenta aquest esport davant les grans plataformes de televisió i els patrocinadors. És un esport que hem convertit en entreteniment".

Assegurar el futur
Per tal de mantenir viu el campionat (i el negoci), del qual Dorna té la concessió fins al 2041, la companyia té en marxa iniciatives com l'Asia Talent Cup, creada fa quatre anys. "És un planter important de pilots de futur", indica Arroyo. Pilots que, a més, contribueixen a diversificar les nacionalitats dels corredors presents a la graella de sortida, un incentiu més per elevar els ingressos televisius. "Tenim un gran espectacle televisiu, però si hi afegeixes l'al·licient de veure un pilot de casa, encara millora", evidencia el directiu de Dorna conscient que un domini absolut de la competició de corredors espanyols pot restar atractiu a les vendes a altres països.

Diversificar les nacionalitats de la graella de pilots és un dels objectius de Dorna per captar audiència. Facebook MotoGP


En la mateixa línia que la competició asiàtica, al 2018 Dorna també impulsarà "una copa a Anglaterra", anuncia Arroyo. Això sí, amb la peculiaritat que només dues curses es faran al país britànic i la resta tindran lloc en els diversos circuits espanyols, "amb millor clima i més segurs".

Arroyo també destaca dins l'estratègia de Dorna la importància d'haver adquirit fa cinc anys el campionat del món de superbikes, "el que seria una 2a divisió". El director general de l'empresa assegura que l'equip que hi han destinat "ens ve a fer preguntes similars al que ens passava a principis dels 90. L'experiència que vam viure ens ajuda".

Aprendre dels errors
No tot, però, han estat flors i violes. "El 1999 vam comprar els drets del campionat del món de motocròs i supercross. Bàsicament es corria als Estats Units i vam cometre errors que ens serveixen ara", reconeix Arroyo. Dorna pretenia que les televisions emetessin una setmana Moto GP i a la següent motocròs; "però volen emetre altres esports, no només motor", evidencia.

Arroyo explica que amb el motocròs van intentar aglutinar tots els drets al voltant del món de la moto. "Als del motocròs els era igual la tele, el que volien era omplir estadis. Eren especialistes en això". Tot plegat els ha generat un aprenentatge important entenent que "no tots els esports poden triomfar. Ara a Dorna ens vénen molts esports perquè els ajudem a desenvolupar-se, però diumenge al migdia, a la televisió, no hi cap tothom", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit