Els reptes de l'empresa 2.0

Les companyies han d'adaptar la seva cultura i organització interna per convertir-se en un negoci digital

Col·laboració, transparència i participació, els elements de l'empresa 2.0
Col·laboració, transparència i participació, els elements de l'empresa 2.0
Tenir una pàgina web corporativa i un perfil a les xarxes socials no fa d'una companyia una empresa 2.0. Això és un mite i cal fer-lo caure, "perquè no és un repte tecnològic, sinó que és un repte de gestionar el canvi i de treballar d'una forma més col·laborativa, relacional, transversal i transparent", defineix la directora general de Human Capital a Íncipy, Mireia Ranera (@mranera). I la transició passa per dos elements: l'organització i integració del personal en la nova cultura, i l'aplicació d'eines digitals per a les rutines de producció diàries.

Liderar el canvi des de recursos humans
Per a Ranera, "els recursos humans són el factor clau per liderar la transformació de les organitzacions a l'entorn digital". Ni el director, ni els valors corporatius, la plantilla és l'element principal. El problema que l'experta en gestió del personal identifica és que les companyies "estan acostumades a treballar comunicant, però no a compartir informació i relacionar-se amb altra gent que no és part del seu dia a dia. S'ha d'aprendre a treballar en un entorn més transversal i col·laboratiu".

Tota aquesta filosofia trenca amb les jerarquies establerts i genera el que la responsable d'Íncipy considera un "líder més proper, més obert i més accessible". Deixa de ser una figura distant i a qui pocs coneixen per passar a convertir-se en una persona més a qui consultar els dubtes i veure amb una actitud participativa. Les noves plataformes, doncs, "són una palanca per introduir una cultura més propera", conclou Ranera.

Crear marca amb els treballadors
El següent pas és prendre consciència de l'employer branding. "Tant el compromís dels treballadors, com el fet de ser una empresa atractiva i atraure el talent, han deixat de dependre dels canals tradicionals com Infojobs o les ofertes a la premsa", desmenteix Mireia Ranera, "el que ara val és saber que els empleats són marca i que estan a les xarxes socials". Ells són els que transmeten els valors, la cultura i la companyia, pel que s'ha de gestionar una estratègia interna que els faci sentir orgullosos de formar-ne part i ser un punt d'atracció per nous talents.

Oferir activitats de formació i orientació sobre l'ús de les xarxes a nivell professional és una bona eina per potenciar aquest aspecte. En aquest sentit, Ranera vol fer veure que, per molt intuïtives que puguin ser les xarxes socials, l'usuari no està habituat a donar-li un ús professional i de prescripció de l'empresa.

A més de veure les xarxes com un instrument de promoció, també s'han d'entendre com una via per millorar la productivitat i optimitzar les tasques diàries. Per tant, la formació també ha d'incloure una part d'especialització que ajudi als professionals a incorporar aquests elements en el seu dia a dia i en les seves tasques específique.

Millorar la productivitat amb eines 2.0
Quines eines poden ser útils? Aquesta és la primera pregunta que cal formular per iniciar la transformació cap a una empresa 2.0. Una de les més recorrent, segons el director de projectes de MIC Productivity i professor d'EADA, Ramon Costa (@RamonCosta), és Yammer, la xarxa corporativa de Microsoft. Costa considera que aquestes plataformes són el punt fonamental en el qual es basen les companyies 2.0 perquè permeten centralitzar les converses del personal en un mateix espai; posar-lo a l'abast de qualsevol procés que pugui requerir la consulta d'algun detall o comentari que es fes amb anterioritat; i identificar i compartir tot el coneixement i experiència que els usuaris tenen per resoldre dubtes i millorar les activitats que s'estan duent a terme dins la companyia.

Juntament amb aquestes plataformes, les wikis són un segon instrument adequat per recollir el coneixement col·lectiu. Segons l'especialista, "s'està estenent el seu ús com a manual de benvinguda, llista de preguntes freqüents o document normatiu perquè apleguen informació genèrica sobre un tema i la posen a l'abast de qualsevol. Tota la plantilla ho pot veure i contribuir i en l'elaboració.

Els blogs, per la seva banda, "enforteixen i faciliten la comunicació interna entre departaments i dins la corporació", assenyala el director de Mic Productivity. Si la companyia en la seva totalitat hi té accés, pot generar i llegir el contingut. A més, la creació d'entrades amb sindicació RSS i amb etiquetes ajuda a seleccionar els missatges que més interessen per cada àmbit. Paral·lelament, tenir un blog amb actualitzacions contínues pot ser usar també com a aparador pel client, "donant una visió propera del dia a dia dels projectes que estan duent a terme i dels serveis que ja s'ofereixen", afegeix Costa.

Un canvi difícil, però necessari
"Les empreses han de fer ara els primers passos, sinó després serà massa tard perquè el canvi no és automàtic, necessita temps". La Mireia Ranera remet així a la importància de canviar el xip i pensar en detalls com adaptar la web corporativa al branding i fer ja la cerca de xarxes que puguin ser útil per a la companyia. I per deixar clar que cal prendre aviat la decisió, recorda com "les empreses van trigar 3 anys en implementar el correu electrònic i 5 anys amb fer el mateix amb telèfon mòbil".

Tot i que Ramon Costa reconeix que ara per ara les empreses només opten per usar alguna de les eines digitals, confia en què es prendrà consciència de la necessitat de ser 2.0. "La cultura sol ser la gran barrera que dificulta arrencar amb aquest tipus d'iniciatives", assenyala, però no dubta en remarcar que ja hi ha departaments com els d'informàtica, màrqueting, comunicació i recursos humans que són actius, pel que ja és "una tendència creixent".
Avui et destaquem
Comentaris