Els supervivents de la 'classe mitjana editorial'

Pagès Editors, l'editorial familiar de referència a Ponent, manté el seu tarannà després de 27 anys i més de 3.000 llibres publicats

"De menjar no en tenia, però de llibres els que volgués". Són les paraules de Lluís Pagès, fundador de Pagès Editors, recordant la seva infantesa, marcada per "una mare que devorava els llibres". Aquest esperit el va impulsar el 1989 a crear l'empresa Arts Gràfiques Bobalà. Un any després, va néixer Pagès Editors, una de les editorials de referència tant al territori lleidatà com als Països Catalans, ubicada a la capital del Segrià. Ara que els ametllers estan batuts de Josep Maria Flotats va ser la primera obra de l'editorial. Gairebé tres dècades després, la companyia familiar ha publicat uns 3.000 llibres.

Com ja és tradició, Pagès Editors acollirà el dia 23 d'abril el tradicional esmorzar de Sant Jordi on estan convidats tots els autors que constitueixen el catàleg de l'editorial. Enguany, l'empresa lleidatana encara una de les cites més importants de l'any amb optimisme, amb més de 60 títols publicats des de la tardor, després que els dos últims anys s'hagin recuperat les vendes, que van patir una caiguda del 40% durant els anys més forts de la crisi.

Un concepte diferent d'editorial
La diversificació de Pagès Editors, sempre amb l'objectiu de consolidar-se al món editorial allunyant-se dels best-sellers que col·lapsen el mercat, va continuar amb la constitució del segell Milenio, que des del 1996 edita llibres en castellà. "Treballem autors que tenen molt recorregut i publiquem llibres de fons que també són molt importants en l'àmbit de la facturació". Aquesta declaració de principis la fa L'Eulàlia Pagès, filla del Lluís, i que a partir del 2013 ha agafat el relleu al capdavant del negoci familiar.

L'actual directora assegura que la tasca de Pagès Editors es basa "en el coneixement dels autors, l'acompanyament en les presentacions i el tracte personalitzat". Malgrat no voler ser una editorial gran, han volgut mantenir la seva independència. "Necessitem conservar la llibertat per poder escollir què volem editar". En aquest sentit, l'Eulàlia defensa el model que representa l'empresa en una economia globalitzada, on poques mans es reparteixen el món editorial. "Igual que a la societat en general, a les editorials també ha desaparegut la classe mitjana". Pagès Editors se sent com un dels últims representants d'aquest col·lectiu. De fet, Pagès comenta que "som l'editorial petita més potent de fora de l'àrea de Barcelona".

Pagès Editors, que publica uns 200 llibres a l'any, s'ha convertit en l'editorial de referència a les comarques lleidatanes. El seu vincle amb el territori que l'ha vist néixer es visualitza en la publicació de les obres guanyadores dels premis literaris de la demarcació lleidatana. Tot i això, Lluís Pagès vol remarcar la vocació global de l'editorial. "Encara que la gent pensi que només publiquem autors de Lleida, aquests només representen el 10% del total".


A Pagès Editors no perden en cap moment la gestió, el control i la distribució de l'obra. D.Rodríguez

La reorientació empresarial
Arribada del sector de l'arquitectura, castigat per la crisi, i amb noves inquietuds professionals, en el moment que l'Eulàlia Pagès va començar a dirigir l'empresa va fer un pacte amb el seu pare. "Si un dels dos no ho veia clar, ho deixàvem córrer". Els passos de l'Eulàlia es van dirigir a muntar una nova estructura empresarial, que tanqués el procés iniciat amb Arts Gràfiques Bobalà. "La reorientació ens ha permès consolidar la impremta, les editorials Pagès i Milenio i posicionar-nos sense perdre el nostre tarannà amb la distribuïdora Nus de Llibres". Aquesta va ser la resposta de l'editorial a la concentració del sector, que va afectar algunes empreses il·lustres com Edicions 62 o Enciclopèdia Catalana.

Aquesta manera de fer es resumeix en què Pagès Editors ha acompanyat a més de 2.000 autors en l'aventura de publicar un llibre. Això sí, remarca el Lluís Pagès, "sense perdre en cap moment la gestió, el control i la distribució de l'obra". La seva filla Eulàlia li dóna la raó i afegeix: "Encara practiquem un ofici perdut, com els dels antics llibreters, ja que actuem de prescriptors i farmacèutics de l'escriptura".

Davant els nous reptes pel món editorial que plantegen les noves tecnologies i plataformes com Amazon, Lluís i Eulàlia Pagès coincideixen en el fet que "com més canals, millor". Això si, sempre que al mercat prevalguin unes credencials sustentades en l'assessorament, la professionalització i la proximitat. Una proximitat que farà que, una vegada més, durant l'esmorzar tradicional d'aquest diumenge amb els escriptors lleidatans, serveixi com a punt de trobada del sector. Lluís Pagès explica que "la majoria d'ells no es coneixen entre ells, però nosaltres els coneixem a tots".
Avui et destaquem
El més llegit