Formar-se o desaparèixer

En un món immers en una autèntica revolució digital, resulta inqüestionable pensar que el sector de la formació patirà, com tants altres, grans canvis. Les necessitats de formació dels professionals creixeran de forma exponencial en els anys que vénen, donat que és i seguirà sent l'única manera de garantir la competitivitat de l'empresa i, no ens enganyem, d'un mateix.

El que és evident és que en un futur, de fet ja quasi present, els programes formatius exigiran un acostament encara més profund a la necessitat real de l'organització i de l'individu. Ja no només es tractarà de transmetre coneixements, sinó que hauran de ser autèntics programes de suport a l'estratègia (del negoci o personal), molt més intensius en temps, summament cenyits a la necessitat que es vol cobrir i, per tant, aplicables l'endemà de la seva finalització.

Perquè, siguem sincers, ningú pot posar en dubte que la tecnologia transformarà la majoria dels llocs de feina actuals. S'han fet proves amb èxit en call centers en què les respostes donades per una màquina eren més ben valorades que les donades per persones amb anys d'experiència. És un fet contrastat que la conducció automàtica de vehicles serà una realitat en els nostres carrers i per tant aplicacions innovadores i d'èxit com Uber quedaran sorprenentment desfasades: taxistes, transportistes, maquinistes... hauran de cercar noves sortides professionals. La indústria d'impressió en 3D apunta a ser una veritable transformació dels sectors productius i de les cadenes logístiques. El futur d'agents de borsa, traductors, intermediaris i, fins i tot, metges està en dubte quan la tecnologia acabi madurant. Llocs de feina tots ells que hauran de canviar i mutar inevitablement i pels que la formació en serà la principal resposta.

Una formació que per altra banda, com deia, haurà de transformar-se i millorar. Ja no es tracta sols de veure si la realitat virtual podrà substituir al professor de tota la vida, sinó que el disseny de l'experiència formativa ha de ser eficaç i útil per ajudar a fer front a aquesta revolució.

Un bon exemple d'experiència formativa d'impacte el trobem en el Màster d'Alt Rendiment Directiu que realitza EADA juntament amb el Centre d'Alt Rendiment de Sant Cugat, on més enllà del coneixement en continguts, es treballa el creixement del directiu d'una manera holística i completa afegint aspectes com la meditació, l'exercici físic, la dieta... En definitiva ajudant-lo a treballar millor, a ser més eficient i afrontar el canvi de forma intel·ligent.

També n'és un bon exemple el Management Development Programme que desenvolupa la Unió Empresarial de l'Anoia, amb la col·laboració d'EADA Business School, el Campus de la UPC i l'Ajuntament d'Igualada. L'enfocament innovador del programa, a més de formar, acompanyar i transformar a les persones que hi participen, pretén impulsar accions estratègiques d'impacte directe per a les organitzacions que representen. El millor resum el va il·lustrar perfectament un dels seus participants en el sopar de cloenda: "Amb aquest programa m'he adonat que no es tractava sols de formar-se, sinó que he après a ser valent per tal que aquest coneixement es transformés en decisions estratègiques d'impacte immediat pel negoci i per la meva carrera professional".

I és que, ens agradi o no, la revolució digital en la qual tot just estem entrant, no permet cap més opció. La incertesa de l'entorn, la pressió de la competència de sempre i nova (qui podia pensar que Amazon que va començant venen llibres acabaria competint amb empreses que venen peces de cotxe?) i el canvi constant, tan apassionant com estressant, exigeixen el màxim de tots i cadascun dels professionals d'una organització.

Per aquest motiu, la formació esdevé una de les claus més importants per garantir-ne el futur, ja no sols de l'empresa sinó de la vàlua professional d'un mateix.
Comentaris