Girona està de moda, el seu aeroport no

L'aeroport gironí tanca el 2016 amb 1,66 milions de passatgers, la xifra més baixa des del 2003, amb dependència de Ryanair i esperant la connexió amb el Tren d'Alta Velocitat

Girona està de moda. Les seves comarques han rebut durant l'any passat més de cinc milions de turistes, una xifra rècord i un creixement del 4,6% respecte de l'any anterior. Ara bé, l'empenta de la ciutat de Joc de Trons i El Celler de Can Roca contrasta amb la popularitat del seu aeroport. El 2016 ha estat un any negre per l'aeroport de Girona, que tanca el 2016 amb 1.664.763 passatgers, la xifra més baixa des del 2003, és a dir, abans de l'arribada de Ryanair -empresa que, per cert, ha registrat un benefici net de 1.262,3 milions d'euros en els nou primers mesos del seu exercici fiscal-. El nombre de passatgers ha caigut un 6,2% respecte de l'any anterior i amb aquest any, les instal·lacions de Vilobí d'Onyar acumulen vuit anys consecutius de davallades.

Un estudi encarregat per la Generalitat confirmava l'estiu passat que si l'aeroport Girona-Costa Brava baixa dels dos milions de passatgers anuals tindrà una greu repercussió en l'economia gironina. En aquell moment, el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, reconeixia les males xifres de l'aeroport, sobretot a l'hivern, però confiava en les "millors" perspectives per al 2016. I sembla que aquelles perspectives s'han estavellat. Des de la patronal gironina Foeg, el seu vicepresident executiu, Miquel Gotanegra, ho té clar: "Tenim una infraestructura abandonada, però que té possibilitats de créixer amb una gestió més eficient que permeti baixar costos i les taxes aeroportuàries".

Addicció irlandesa
Les dades demostren que el 2016 ha estat el pitjor any des del 2003, abans que Ryanair comencés a operar des de Vilobí d'Onyar. En aquell any, l'aeroport va registrar 1.448.425 viatgers. El 2004 Ryanair va establir a Girona la seva base al sud d'Europa i des de llavors ha estat capaç de portar l'aeroport fins a xifres superiors als 5 milions però, progressivament, ha anat retallant vols i perdent passatgers, sobretot des de l'entrada a l'aeroport del Prat el 2010.
 

 


Aquest estiu dues noves aerolínies han estrenat vols ampliant les destinacions de l'aeroport gironí. Per una banda, l'anglesa Jet2 i de l'altra la companyia russa de baix cost Pobeda Airlines. La xifra de passatgers transportats per aquestes dues és molt poc significativa si es compara amb el principal operador de l'aeroport, que transporta el 96% dels viatgers que arriben o surten de Girona. Aquest percentatge ha anat variant més per les decisions de Ryanair que no per les noves rutes d'altres companyies.

I així s'ha arribat fins al punt que sense l'aerolínia irlandesa segurament no s'assolirien ni els 300.000 passatgers a l'any. I aquesta xifra representa la meitat dels que hi havia a l'aeroport gironí abans que Ryanair s'hi establís. La dependència de l'aeroport amb Ryanair és total i amb l'inici de la crisi i l'esfondrament de Spanair el 2008 es va aguditzar. Opera el 83% dels vols que s'hi efectuen. I les decisions de l'aerolínia irlandesa afecten directament els resultats de la infraestructura de manera dramàtica. Si bé l'aerolínia sumarà nou rutes des de l'aeroport de Vilobí d'Onyar l'estiu del 2017, d'ençà de l'entrada a l'aeroport del Prat l'interès per Girona sembla decaure. De fet, el passat mes de març Ryanair va aplicar un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) amb l'objectiu de reduir la jornada de la seva plantilla, formada per 25 treballadors.

Casadesús, en declaracions a l'ACN va destacar llavors la importància d'anar incorporant noves companyies perquè això reforça "el potencial" de l'aeroport gironí. Malgrat tot, reconeix que l'aeroport depèn en gran mesura de Ryanair, que creu que és "imprescindible" per a Girona.

Col·laboració
El director de l'aeroport de Girona, Lluís Sala, en declaracions a l'ACN, creu que és el moment perquè es faci un pas endavant i es busqui una fórmula concreta per unir els esforços de l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI) -formada per la Generalitat, la Cambra de Comerç de Girona i la Diputació- i Aena. "Ens coneixem suficientment, ens tenim confiança i tots tenim el mateix objectiu, per tant és el moment de treballar en productes de promoció i comunicació conjunta", assenyala.

En aquest sentit, Sala apunta que des de fa quatre anys Aena té una estratègia de bonificacions i suport de màrqueting i apliquen descomptes a les companyies si ofereixen noves rutes. Paral·lelament, les institucions fa anys que treballen per promocionar les instal·lacions a través de l'AGI. Una de les funcions d'aquest organisme és captar companyies interessades a volar des de Girona i pagar campanyes de promoció de la destinació al país d'origen. Una duplicitat que podria convertir-se en sinèrgia.

El director de l'aeroport lamenta que, contràriament al que passa a l'aeroport del Prat, a Girona no ha funcionat la fórmula del comitè de rutes. "Ho hem ofert diverses vegades però no ha tingut èxit", lamenta Sala, que afegeix però que sempre ha sentit "un important suport" per part de les institucions gironines. En el cas de Barcelona, el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) està format per Aena, la Generalitat, la Cambra de Comerç de Barcelona i l'ajuntament de la capital catalana i té com a objectiu promocionar l'aeroport.

Esperant notícies del baixador
El director de l'aeroport de Girona també està a l'espera que es desencalli el projecte per fer un baixador del tren d'alta velocitat (TAV) a tocar de l'aeroport. El projecte ja està redactat i la Generalitat –que pagarà l'obra- està a l'espera de l'autorització d'Adif que "segueix bloquejant l'obra", segons declaracions del conseller Josep Rull a l'ACN.

Sala assegura que el projecte és molt positiu per a l'aeroport gironí, ja que aposta per la intermodalitat i acosta les instal·lacions de Vilobí d'Onyar a Barcelona. "Disposar de l'alta velocitat va en la línia de potenciar l'aeroport perquè ens connecta de manera ràpida amb Barcelona", ha manifestat.

En aquest sentit des de la Foeg també reclamen el baixador i el consideren "clau per aquest equipament, que actualment viu una etapa de davallada de vols i nombre d'usuaris", segons paraules de Gotanegra. El de Girona és un aeroport preparat i el baixador el convertiria en el primer amb una connexió al TAV i "en la tercera pista del Prat".

Confiança en el 2017
Des de l'AGI asseguren que el 2017 marcarà el "punt d'inflexió" a l'aeroport gironí, que tornaria a remuntar per situar-se en els dos milions de passatgers, una xifra que consideren òptima. Remarquen, a més, que aquests passatgers viatjarien a Girona per fer-hi estada, en contra del que passava anys anteriors quan bona part dels viatgers que arribaven tenien com a destinació Barcelona.

Per afirmar-ho, recorden que Ryanair apostarà fort pel Regne Unit i que recupera vols després de set anys d'anar-ne reduint. La companyia irlandesa no serà l'única que creixerà. També ho faran Jet2 i Rainbow Tours, que passaran a operar 26 freqüències setmanals. Tot i que al llarg del 2017 hi haurà fins a deu companyies que s'enlairaran o aterraran des de Vilobí d'Onyar, l'aerolínia de baix cost irlandesa continuarà concentrant gran part de les operacions i operarà 38 vols des de Girona.

Avui et destaquem
El més llegit