Internet i la ruta cap a l'addicció a les compres

A partir del mes d'octubre d'aquest any tindrem els nostres propis magatzems d'Amazon a Catalunya; concretament al Prat del Llobregat. És una molt bona notícia. En el moment polític actual on el debat nacionalista està més obert que mai, una empresa com Amazon escull Catalunya per obrir un nou centre logístic donant peu, a més a més, a l'obertura de molts nous llocs de treball.

Per altra banda, el creixement exponencial d'empreses de venda per Internet, entre les quals Amazon és de les més potents, obre el debat sobre el consumisme i sobre el fet que cada vegada ens és més fàcil accedir a un món de productes que activen la nostra "necessitat" de consum. Les compres sempre han tingut un vessant addictiu per moltes persones. Però ara que ni tan sols ens cal passejar per mitja ciutat per trobar el que busquem, sinó que des del sofà de casa tenim accés a un ventall inimaginable de productes, la capacitat addictiva del consum entra a tot un altre nivell.

Amazon, per exemple, incorpora l'opció de compra en un clic. Ja no cal escriure el número de targeta cada vegada, l'adreça postal, etc. N'hi ha prou amb una vegada; a partir d'aquí, fent clic a un simple botó tenim la compra en marxa. Menys opcions de canvis d'idea, recàlculs sobre l'economia familiar o anàlisi de la necessitat real del que comprem. D'aquesta manera, la compra per Internet resulta extremadament pràctica, i no és sorprenent que estigui derrotant la de botiga, però també té més riscos.

Tots estem sota el risc d'enganxar-nos a les compres, però, especialment, aquells més vulnerables a qualsevol addicció (al cap i a la fi, els sistemes que intervenen a l'hora de crear una addicció són sempre els mateixos, tant si estem parlant d'alcohol com de joc com de compres). El risc és també important per les generacions que pugen i que ara es troben en època escolar.

Els joves se senten especialment atrets pel món del consumisme; per una banda tenen les primeres oportunitats d'accedir a la compra de productes que escullen ells i que, per tant, poden considerar completament seus. Per l'altra, estan situats a l'ull de l'huracà social: més que per qualsevol altre col·lectiu, és important dur un determinat tipus de roba, posseir una tecnologia determinada, etc. La compra per Internet facilita molt aconseguir qualsevol producte. El fet de pagar amb targeta fa difícil ser conscient de la quantitat de diners gastats.

Si avui en dia ja fem moltes compres per Internet, imaginem com seran les coses d'aquí a 10 anys, quan aquests joves siguin adults, pares i mares de família, responsables empresarials, etc. Gràcies a Internet, la capacitat de compra és cada vegada més gran, cosa que significa que les noves generacions creixen amb una idea diferent del consum i de la manera com s'accedeix als productes. Això no és dolent, al contrari, és un gran facilitador de la vida, però cal una capacitat per controlar els mateixos impulsos més grans que la que feia falta fa deu o quinze anys, quan la compra per internet tot just començava.

Cal, doncs, posar un equilibri a tot aquest univers de consum: treballar el control dels impulsos, incentivar el sentit comú, promoure el coneixement del valor de les coses i del valor dels diners.

Les noves generacions creixen entorn un univers que es renova constantment, i on les temptacions (compra, però també joc en línia, apostes, etc.) són cada vegada més i de més fàcil accés. Ens cal aprofundir en aquests mons i conèixer-los per tal de poder assessorar el qui vénen darrere nostre.
Avui et destaquem
El més llegit