Joan Font, l'empresari que fa país amb Bon Preu

El president de l'empresa d'alimentació ha fet créixer la cadena de supermercats apostant per la qualitat i l'arrelament al territori català

Amb només nou anys, Joan Font ja s'aixecava de matinada per ajudar el seu pare a muntar la parada de bacallà i pesca salada als mercats d'Osona. Juntament amb el seu germà Josep, Joan Font van aprofitar l'experiència familiar per crear el grup de distribució Bon Preu. Van obrir la primera botiga l'any 74 a Manlleu i el primer Bon Preu l'any 79 a Vic, i al 1988 van crear el primer hipermercat de Catalunya, Esclat. Des de llavors, han seguit una trajectòria imparable: la cadena té 156 establiments i ha tancat el primer semestre del 2013 amb una facturació de 413 milions d'euros i un creixement del 7,5%, segons la informació corporativa publicada per l'empresa.

Productes de qualitat i de proximitat a preus econòmics defineixen l'oferta dels supermercats Bon Preu. Però també el seu arrelament al país. "És important tenir el centre de presa de decisions al país i amb gent del país, perquè donem molt volum a molts proveïdors i generem cultura empresarial", explicava Font en una entrevista al diari Ara.

Tot i la seva discreció, Joan Font no ha amagat mai les seves opinions polítiques vers qüestions com la independència de Catalunya i, de fet, és l'únic empresari que forma part del Consell Assessor per a la Transició Nacional impulsat per Artur Mas aquest mateix any. I l'any 2008 va rebre el Premi d'Honor Lluís Carulla per haver desenvolupat un model econòmic pensat i dirigit des del territori i arrelat al país.

Suport a la independència
"Tinc esperança d'arribar a ser un país normal que es governi a ell mateix. Tenim dret a voler un país ric, amb qualitat de vida, amb respecte pels col·lectius més marginals i més indefensos, a tenir una llei que ajudi els emprenedors, una llei de recerca. Jo crec que és legítima aquesta aspiració. El problema és qui lidera tot això. Els empresaris no hem de liderar el procés cap a la independència, però sí donar-hi suport", considera Font.

Nascut a Torelló l'any 1951 en una família de bacallaners, Font ha sabut construir un imperi a partir de l'activitat familiar. No obstant això, assegura no considerar-se una persona especialment ambiciosa, però sí que creu que l'empresari ha de saber aprofitar totes les oportunitats per crear l'empresa més potent i competitiva. "Quan apareix una oportunitat s'ha de ser decidit", assegura, i ell mateix va saber-la aprofitar quan va adquirir la trentena de botigues de la cadena Intermarché, operació que va ser clau per a l'expansió de Bon Preu.

El dels germans Font és un exemple d'emprenedoria catalana, tal i com el mateix president de Bon Preu l'entén: "El d'aquí no és el model Steve Jobs. És el model Josep Tarradellas, que venia de pagès i es va posar a curar embotits. A Catalunya sempre hem estirat el fil de l'ofici dels pares, afegint-hi visió empresarial". Però aquesta visió empresarial també ha anat lligada a la feina intensa. Font treballa de 8 del matí a 9 del vespre i reuneix el comitè de direcció cada dissabte pel matí. I quan acaba, s'emporta feina a casa. "Però és que a mi m'agrada molt aquesta feina", assegura a l'entrevista.

Avui et destaquem
El més llegit