La botiga a la butxaca

El shopping a través de dispositius mòbils no para de créixer, però la seva penetració a Espanya encara és menor que la registrada en països emergents com la Xina

Per terra, mar i aire. Són diverses les vies que tenen avui les companyies a l'hora d'atacar els consumidors per vendre'ls els seus productes. De la botiga física al portal online, passant per l'aplicació mòbil, els diversos canals es difuminen i acostumen a estar presents en un moment o altre del procés de compra. No obstant, els smartphones i tauletes guanyen força i s'erigeixen com el canal que més aconsegueix finalitzar el procés a l'entorn digital i, encara, aconseguir que els consumidors gastin més diners.

Així ho confirmen les dades facilitades per Privalia. Segons el grup català d'ecommerce, els consumidors que compren articles exclusivament a través de dispositius mòbils gasten un 20% més a l'any que aquells que opten per fer shopping a través de l'ordinador. Aquesta xifra s'enfila fins al 30% en la franja de compradors d'entre 31 i 35 anys. Fins i tot els més grans de 45 anys gasten més a través de mòbils i tauletes que amb ordinadors de sobretaula, tot i que en aquest cas l'increment s'ajusta al 6%.

Marc Cortés, director general de RocaSalvatella i professor de màrqueting d'Esade expert en comerç electrònic, explica que el mòbil està més associat a un tipus de compra per impuls. "Quan fas servir el mòbil acostumes a estar en moviment –detalla l'expert–; tens poc temps i vols tancar ràpid la compra". A més, els smartphones s'han convertit en una extensió del nostre cos, una botiga ambulant que permanentment portem a la butxaca.

Un creixement constant
Les compres a través del mòbil no fan més que créixer. El 2016, la xifra de visites rebudes per Privalia únicament pel canal mòbil va registrar un increment de més del 50%. Segons destaca la companyia d'ecommerce, el 20% dels usuaris que accedeixen a l'aplicació del grup acaben realitzant alguna compra. En canvi, de totes les visites generades a la web de Privalia des de l'ordinador, només el 7% finalitzen amb una transacció. La companyia supera els 400 euros de facturació anuals.

Amb tot, la penetració de l'anomenat mcommerce (comerç electrònic a través del mòbil) a l'Estat espanyol i als països occidentals és lluny de les xifres que registren les economies emergents. En mercats com la Xina i l'Índia, la meitat dels usuaris d'smartphones utilitzen el mòbil també per comprar, segons dades d'Euromonitor International. Aquest percentatge es redueix al 35% en el cas d'Espanya, que tot i així queda per sobre de països com el Regne Unit, Alemanya, Estats Units i el Japó.

"Països com la Xina han començat a digitalitzar les compres directament des del mòbil –explica Cortés–; aquestes economies emergents no han fet la transició que estem portant a terme a Europa o els Estats Units, on ja hi havia una base de consumidors que compraven a través de l'ordinador abans de l'arribada dels smartphones.

Segons Cortés, "els mòbils agafaran cada cop més pes a mesura que les companyies avancen en l'omnicanalitat (la integració de tots els canals en el procés de compra), i capitalitzaran bona part del push que les marques fan per aconseguir que el consumidor acabi comprant".

Com a altres tendències del sector, Cortés destaca també la gran importància que tindran els dispositius mòbils en un futur proper a l'hora de realitzar els pagaments a les botigues físiques. Alhora, l'expert augura la desaparició de moltes de les aplicacions que ara existeixen. "El sector tendirà a concentrar-se; tindrem menys aplicacions però seran més potents".
Avui et destaquem
El més llegit