La maduresa de les start-ups

L'ecosistema digital emprenedor capta cada cop més inversió internacional, especialment a Barcelona, que se'n queda el 60% del total

El sector digital ja genera a Espanya el 3,1% del PIB amb un volum de negoci de 34.900 milions d'euros. A cada dia que passa les innovadores start-ups deixen de ser vistes com una rara avis i es fan un lloc en la nostra economia. Ho demostra un cop més l'informe sobre l'estat de l'ecosistema digital que aquest dimecres s'ha donat a conèixer coincidint amb la presentació de la tercera edició del 4 Years From Now (4YFN), que tornarà a ser el punt de trobada dels emprenedors en un certamen paral·lel al Mobile World Congress.

"Portem més de 20 anys desenvolupant empreses tecnològiques", ha recordat Aleix Valls, director general de la Mobile World Capital Barcelona (MWCB). Actualment a Espanya ja conviuen unes 2.600 start-ups, amb una taxa de creixement interanual d'aquestes empreses del 26%. Concentrades bàsicament a Barcelona (26%), Madrid (27%) i València (14%), cada any augmenta la seva presència.

"L'emprenedoria va de talent, i tenim un talent competitiu amb uns salaris mitjans adequats comparats amb d'altres ciutats o països", destaca Valls. Pel responsable de la MWCB, però, "el problema que es troben les start-ups és que la primera opció d'aquest talent no és l'start-up sinó la gran corporació". Els joves amb talent prefereixen aplicar en primer lloc a les companyies consolidades, i "això fa que a les start-ups els costi capturar aquest talent". Una tendència que, malgrat tot, "va canviant a mesura que l'ecosistema va creant casos d'èxit", assegura Aleix Valls.

Augmenta l'atracció d'inversió
El recent 2015 ha estat el primer any on aquestes companyies han captat una inversió total per sobre dels 500 milions d'euros (535 milions, concretament). "La causa és un ecosistema més madur i de més qualitat, que atreu més inversió internacional", destaca Aleix Valls. Les megarondes (rondes de finançament de més de 10 milions d'euros) ja no són tan aïllades com abans; i la competència entre possibles fonts de finançament també augmenta.



Uns diners que es destinen majoritàriament a projectes d'e-commerce, el tema estrella de les start-ups espanyoles; i a les companyies fintech. "Els inversors internacionals ja no vénen pel sol, vénen a captar projectes", resumeix Valls.

Barcelona s'emporta la majoria de la inversió
Posant el focus a Catalunya, la mirada se'n va a Barcelona i rodalies, on es concentra pràcticament tot aquest moviment. 6.000 milions d'euros i 9.500 llocs de treball "d'una activitat molt internacionalitzada" en són els protagonistes.

El retrat tipus són start-ups amb uns cinc anys de vida i que ofereixen solucions B2C. Media, Mobile, Enterprise i màrqueting en són els principals sectors. Aleix Valls, però, destaca que "el 60% del finançament d'start-ups rebut a Espanya ha estat per companyies de Barcelona i el seu entorn". Malgrat tot, situa a la llista de deures pendents "aconseguir més èxits, un ecosistema de business angels més potent i una llei que no posi tantes traves a l'emprenedoria".



El 4YFN duplica l'espai
A finals de febrer Barcelona tornarà a ser el centre neuràlgic del sector Mobile. El Mobile World Congress espera rebre 100.000 visitants; però per tercer any consecutiu tindrà un germà petit que també va creixent. El 4 Years From Now (4YFN) arribarà a la tercera edició amb més ambició que mai. "Aquest any volem que sigui una plataforma de negoci que potenciï les relacions dins l'ecosistema tot l'any", assegura el seu director executiu, Esteban Redolfi.

Reforçar aquesta relació i aconseguir inspirar més emprenedors per crear les seves idees seran els objectius d'aquesta edició; a més a més de dotar-los de tots els recursos possibles. Per fer-ho, hi ajuden les 4YFN Delegations. "És la manera de transportar l'esdeveniment", destaca Redolfi; i recorda com 30 start-ups i inversors de l'entorn barceloní es van desplaçar a una fira de Tel-Aviv. També van fer una delegació més vertical en l'Smart City World Congress, seleccionant 28 start-ups d'aquest sector perquè es poguessin relacionar amb clients finals en aquesta fira.

Com és habitual, el 4YFN dividirà les seves tres jornades en tres temes: disrupted i mòbil, Internet Of Things i digital media. "Creixem 9.000 metres quadrats, i passarem de 8.000 a 12.000 assistents, doblant els expositors fins a 400", presumeix Redolfi. Ara bé, l'augment de dimensió no farà variar la quantitat de continguts, on per preservar la qualitat es mantindran les 150 hores de contingut i els 235 speakers.

Esteban Redolfi i Aleix Valls han presentat la nova edició del 4YFN. Cedida


Precisament entre els speakers més destacats hi haurà Rich Miner, cofundador d'Android i soci inversor de Google Ventures; Werner Vogels, CTO d'Amazon; el creador de la Wikipedia, Jimmy Wales; o la vicepresidenta de Facebook, Nicola Mendelsohn.

Un any més, el 4YFN entregarà els seus Awards particulars en cadascuna de les àrees que tracta, en un concurs on la inscripció encara és oberta. Tot plegat amb la presència esperada de 500 inversors, amb la idea de doblar la xifra del 2015 gràcies a una forta i ampliada presència internacional.

Avui et destaquem
El més llegit