La Xina ens compra

L'entrada de les empreses Rastar i Changyu Group en el teixit empresarial espanyol revela un interès creixent pels consumidors més enllà de l'exitosa venda dels smartphones Huawei

Els xinesos han entrat al mercat del vi mitjançant la compra d'un dels cellers importants de la Rioja
Els xinesos han entrat al mercat del vi mitjançant la compra d'un dels cellers importants de la Rioja
Futbol i vins, tan folklòric que sembla difícil de creure, però funciona. Són dos dels sectors de l'economia espanyola en els quals els empresaris xinesos han decidit invertir diners... i algun rèdit esperen treure. El RCD Espanyol i el celler Hacienda y Viñedos Marqués del Atrio són dos exemples de la participació de la Xina en la nostra economia i dos dels seus representants, el conseller delegat de l'Espanyol, Ramon Robert, i el director i vicepresident del Changyu Group i director de Hacienda y Viñedos Marqués del Atrio, Sun Jian, han participat en la ponència Tendències de la inversió en Espanya, celebrada durant el cinquè fòrum del ESADE China Europe Club de Barcelona.

El cas català és ben conegut, sobretot pels aficionats al futbol. El grup Rastar va adquirir el 2016 per 137 milions de dòlars l'equip perico, sent la primera empresa que ha comprat la companyia fora d'Àsia. En tenen altres 33 firmes, en la seva majoria dedicades a l'entreteniment i els serveis, però aquesta els interessa "perquè és una empresa de futbol", explica Robert. El directiu català assegura que Rastar Group pensa en l'Espanyol com una suma d'afició, sentiment, gols però també amb rigor, planificació, control econòmic i rendibilitat. "Si ho veiem des d'aquest punt de vista, entenem perquè és una inversió interessant per a una empresa que es dedica als esdeveniments i l'entreteniment", argumenta.

La feina de Robert com a emissari dels interessos xinesos no és fàcil, ja que l'objectiu és reduir el deute dels 170 milions d'euros actuals a zero i augmentar els ingressos fins als 125 milions d'euros. La publicitat i l'explotació de l'estadi del club són dos dels aspectes que l'empresa xinesa vol potenciar. "A la Xina tenim 300 milions de seguidors que segueixen el futbol i creix a una velocitat increïble. Per això hi ha aquesta eufòria per invertir en el sector", apunta. El que és cert és que el de l'Espanyol no és l'únic cas d'entrada de capital asiàtic en el sector futbolístic, tot i que sí que és el més copiós. El 2014 Dalian Wanda Group va adquirir una participació en l'Atlètic de Madrid per 61 milions de dòlars i altres clubs de futbol, com el València CF, el Granada o l'Eibar també compten amb capital asiàtic.

Per explotar al màxim aquesta milionària inversió, Ramon Robert ha explicat que Rastar ha dissenyat un pla de negoci que inclou l'explotació al màxim del seu camp de futbol i que implica inaugurar, inicialment ja el 2017, un túnel del vent –"el més gran d'Europa", apunta- per atreure aficionats i públic en general. És a dir, convertir l'estadi de Cornellà en una mena de centre comercial: "El nostre model inclou obrir l'estadi cada dia, on al voltant del camp es generi diners cada dia, amb bars i restaurants, ja que a hores d'ara el camp només s'obre cada 15 dies", explica Robert.

Vins de La Rioja, i ara xinesos
Per altra banda, el model de negoci que vol instaurar Changyu Group a Hacienda y Viñedos Marqués del Atrio encara està definint-se però els seus primers passos ja mostren que l'aposta per la publicitat serà força important. Aquesta temporada s'han presentat com a partners oficials de la lliga de futbol professional, fent de Hacienda y Viñedos Marqués del Atrio serà la primera bodega que patrocini la competició de futbol. La xinesa va comprar al setembre d'aquest any el 75% de la firma de La Rioja amb més d'un segle d'història per 35 milions d'euros. Actualment, al web de la bodega ja es poden adquirir ampolles del vi que produeix la firma xinesa, una primera via d'entrada dels seus caldos en el mercat espanyol.

El celler va facturar l'any passat 22 milions d'euros, xifres solvents però allunyades dels números de la seva nova propietària, que té 3.700 equips de vendes, 29 magatzems repartits per tota la Xina i 20.000 hectàrees de vinyes. "L'interès de les empreses xineses en el sector agroalimentari espanyol és evident, tant nosaltres com altres empresaris s'interessen per aquest sector i esperen trobar una relació de win-win i passar a fer d'aquesta una de les tres grans bodegues del país", ha afirmat Sun Jian en la seva participació a Esade.

Fundada el 1892, Changyu Group és la primera empresa de vins de la Xina, "on no hi havia raïm per a vinificació", explica l'empresari. La constància, innegable de la comunitat xinesa, està també darrere d'aquesta història d'èxit empresarial que va començar sent una empresa familiar i que avui dia factura 1,3 vegades més que els altres 12 competidors.

Capital xinès amb visió a llarg termini
L'esperit que impregna els plans de negoci de l'Espanyol per explotar el vessant més comercial del club també el trobem en les propostes dels propietaris de Hacienda y Viñedos Marqués del Atrio, que projecten la creació de la Ciutat de Vins Internacional, un espai més gran que la impressionant terminal 3 de l'aeroport de Beijing.

Però abans que els empresaris amants del futbol i els vins, a l'Estat espanyol ja havien entrat els productors de Huawei. En el mateix acte organitzat per Esade, Enrique Pérez, director comercial de la Unitat de Negocis de Huawei Spain, explica que fa només 15 anys que la tecnològica treballa a Europa, i des del 2008 que ho fa a Espanya. "L'empresa està molt assentada al territori, amb 1.000 treballadors. Aquí hi ha un win-win molt clar, de fet a Espanya per a la grandària tan petita que té el mercat, Huawei ha tingut un creixement molt important",apunta Pérez.
Avui et destaquem
Comentaris