Les dones es cansen del color rosa

El TedxBarcelona Women es converteix en una oportunitat per reivindicar la necessitat d'augmentar la influència femenina en la societat i no reduir-la als tòpics i estereotips

"It's time to shift balance! (És l'hora d'equilibrar la balança) ha estat el lema del TedxBarcelona Women
"Connectar amb les dones és una mica més complex que fer la versió rosa dels productes". Ho adverteix Gemma Cernuda, fundadora de Peix&Co, la primera agència de comunicació en femení de l'estat espanyol. Ho ha fet en una ponència al TedxBarcelona Women que s'ha celebrat aquest dimecres al Casino de l'Aliança del Poble Nou. Cernuda ha entusiasmat el públic majoritàriament femení amb les seves reflexions al voltant de com la majoria de marques obvien les dones a l'hora de crear, fabricar i comunicar els seus productes. Per Cernuda i la resta de presents, és evident que ha arribat l'hora d'equilibrar la balança.

Les dones al capdavant del poder de compra
"El 80% de les decisions de compra les prenen les dones", assegura Gemma Cernuda. Alhora, també són elles les protagonistes de les xarxes socials, on assegura que "ens sentim molt còmodes perquè depenen només de nosaltres, som lliures i anem de la consumidora a la marca sense filtres, suggerim i recomanem". De fet, destaca que les dones emeten el triple de tuits que els homes i segueixen el doble d'usuaris; a banda de ser el 60% dels usuaris de Facebook i el 52% de LinkedIn.

Malgrat la rotunditat d'aquestes xifres, "qui crea els productes, els fabrica i fa les campanyes de comunicació són majoritàriament homes, i ho fan en masculí", lamenta Cernuda. Si qui pren la decisió de compra són dones, però la marca es comunica en masculí, el resultat és que "no connectem".

En contra de la versió rosa per sistema
Per la fundadora de Peix&Co, "les marques impacten al cap, al cor i a la butxaca, i ho fan amb valors. Les dones volem campanyes empàtiques, inclusives, transparents i amb autenticitat". Tot i reconèixer que hi ha algunes marques que dediquen temps, recursos i talent a conèixer-les, encara són minoria. "Les altres ho simplifiquen fent la versió rosa, però només el 3% de les dones diuen que aquest és el seu color preferit". A més a més, constata que sovint la suposada versió femenina de color rosa és més cara que el seu "equivalent masculí en un altre color". Per tot plegat, Cernuda es pregunta: "Per què un servei exactament igual si és per dona ha de ser més car? Estem encantades de ser dones, però no volem pagar més per ser-ho".

Per tal de revertir aquesta situació, Gemma Cernuda anima les dones (però també els homes), a rebel·lar-se contra aquestes situacions. "Som molt poderoses, si no ens agrada el que fa una marca hem de decidir si volem ser part de la solució, i deixar-la de comprar; o ser part del problema i perpetuar-lo tornant a comprar-la". Així doncs, anima a "celebrar les bones praxis, les empreses que realment es preocupen per les dones les hem de consumir i recomanar. Quan una marca no ho faci bé i perpetuï l'estereotip, per què comprar-la?".

El poder femení quotidià
No només en l'apartat de les compres les donen tenen més poder. Per Mercedes Wullich, directora de Mujeres&Cía i de Las Top 100 Mujeres Líderes en España, "tenim la possibilitat d'accedir a la nostra porció de poder quotidiana. El tenim al consum, però també a la família i a l'educació". Wullich reivindica "educar d'una altra manera per canviar les coses. Fer-ho per nosaltres, però també per tots els que vénen darrere".

El rànquing de les 100 dones líders d'Espanya serveix "perquè no puguin dir que no hi ha dones". Wullich transmet el missatge que el gènere femení també s'ha de creure les seves capacitats. "Quan truquem a una dona per dir que és al Top 100, sempre ens pregunta qui l'ha votat, no es creuen que són on es mereixen. Un home no es faria mai aquesta pregunta", constata.

La jornada també ha servit per presentar diversos projectes d'emprenedores. PGF

Al capdavall, assenyala, "no es tracta d'una lluita de dones, sinó de la societat. Els homes s'hi ha d'involucrar per tenir una societat que doni les mateixes respostes a uns i altres". Segons Wullich, "es parla molt d'innovació, però això no és només tecnologia, sinó fer les coses d'una altra manera".

Els valors de la mare
Al TedxBarcelona Women, però, també hi ha lloc per als homes. L'emprenedor Dídac Lee ha volgut compartir amb el públic els valors que l'han ajudat a emprendre. Uns valors que, segons explica, "vénen del meu principal referent, que és la meva mare".

Els pares de Lee, que es van conèixer a Madrid però provenien de Taiwan, van obrir el primer restaurant xinès de la província de Girona, a Figueres. "El primer que va aprendre la meva mare va ser la resiliència: sobreposar-se a una situació adversa i sortir-ne reforçat". Lee ironitza que "ser xinesos no et garantia saber fer menjar xinès. Al principi no venia ningú al restaurant. La meva mare, lluny d'abandonar, s'ho va prendre com un repte i cada dia aprenia una cosa nova i l'aplicava per anar creant una clientela". En el món tecnològic on es desenvolupa Dídad Lee, "s'utilitza molt la prova i error, i la resiliència és fonamental".

La humilitat és la segona lliçó. "Quan les coses funcionen entres a la zona de confort. Quan el destí vol que fracassem el primer que fa és inflar-nos l'ego. Humilitat significa no menysprear cap competidor, entendre que no som especials per saber fer alguna cosa, i que tothom ens pot ensenyar quelcom", ha destacat.

Finalment, Dídac Lee ha volgut destacar l'autenticitat. "Som en una societat que quan algú vol fer una cosa diferent no es valora positivament, sinó que es diu que és un freaky o un anormal", ha lamentat. Lee reivindica "animar tothom a descobrir la nostra especialitat i treballar-la, és el valor afegit que aportem a un projecte".
Comentaris