Les startups pugen al cotxe

L'Automobile Barcelona reuneix en un mateix espai les empreses més prometedores que volen revolucionar el sector

WeSmartPark is one of the stand-out startups at this year's Automobile Barcelona
WeSmartPark is one of the stand-out startups at this year's Automobile Barcelona
Cada cop és més habitual veure com empreses petites, amb pocs recursos i menys recorregut revolucionen sectors com el del comerç, l'hostaleria o el transport de viatgers. Ningú s'escapa a la revolució de les startups i tampoc ho fa el sector de l'automòbil, que aquesta dijous engega els motors de l'Automobile Barcelona. La major part de grans fabricants ja aposten per la innovació oberta, és a dir, per combinar els esforços dels seus departaments d'R D amb la cerca de talent extern. Una prova de la força dels emprenedors en aquest sector són els 437 milions d'euros que els inversors han invertit fins al març d'enguany en 54 operacions.

Per afavorir el contacte entre grans i petits, la Mobile World Capital Barcelona ha impulsat l'Innovation Square dins del Connected Hub, l'espai dedicat al cotxe connectat en el marc d'un esdeveniment que se celebra de l'11 al 21 de maig al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona.

La plataforma 4 Years From Now (4YFN), amb la col·laboracio de Ficosa i Seat, ha estat l'encarregada de fer la selecció de les 23 empreses participants. "Vam rebre més de 400 candidatures d'arreu del món", explica el director executiu del 4YFN, Esteban Redolfi, que assegura que aquesta iniciativa ha despertat la curiositat tant d'empreses com d'inversors. El sector de l'automòbil, continua, és un dels que més clarament ha apostat des de fa temps per la tecnologia i la innovació, i per aquest motiu confia en què l'Innovation Square creixerà en les properes edicions.

Aplicacions, productes, desenvolupadors de software i hardware... al nou espai hi ha una mica de tot, i a continuació us expliquem algunes de les propostes més atractives.

1BARRIER, el guarda-rails intel·ligent
Aquesta empresa barcelonina, que funciona amb quatre socis fixos i col·laboradors puntals, es proposa canviar la fisonomia de les carreteres d'arreu del món per fer-les més segures i sostenibles. El seu cofundador, Joaquim Xufré, diu que només els falta "una empenta final" en forma de finançament -uns dos milions d'euros-, i un soci tecnològic per acabar de desenvolupar el producte.

Es tracta d'una barrera amb l'interior d'acer i el recobriment de cautxú reciclat que ja han patentat a 150 països del món. Aquestes barreres, que es poden tintar del color que es vulgui, estan preparades per incorporar diferents tipus de solucions per ajudar al conductor: senyals que avisin que hi ha hagut un accident, que a una distància de pocs metres circula un ciclista o indicatius que alerten que hi ha un cotxe avariat a prop, complementaris als actuals triangles d'avís.

Alhora, aquests guarda-rails poden emetre ultrasons per disuadir els animals d'entrar a la carretera, i fins i tot emplaçar antenes de comunicació 4G. Xufré afirma que totes aquestes prestacions no suposen un increment desmesurat del cost: "Les que no tenen tecnologia tenen un preu més o menys igual que les tradicionals i necessiten menys manteniment, i les que porten complements no són excessivament més cares i compensen perquè serviran per evitar molts accidents", resol. Les podrem veure a les carreteres entre sis mesos i un any després que rebin l'inversió necessaria.

El renovat Automobile Barcelona reserva un lloc destacat a les startups. MV


UBIKABLE, un copilot que no ocupa espai
Això és el que en dues o tres setmanes treurà al mercat Ubikable, que presenta un assistent de veu sense nom que avisa al conductor si hi ha un accident en el seu trajecte i aconsella una ruta alternativa, si se li ha desinflat un pneumàtic i si condueix de forma agressiva o ineficient.

"També et diu quines són les benzineres més econòmiques al teu voltant o si hi ha controls de velocitat", detalla el director d'aquesta startup, Miguel Arpa, que defineix l'aplicació com una "navalla suïssa" que uneix en un sol lloc totes les solucions possibles d'ajuda al conductor. En aquest sentit, ressalta que, tot i que les prestacions generals de l'aplicació són gratuites, pagant uns sis euros al mes es pot aconseguir un dispositiu que es connecta al cotxe i que emet informes sobre l'estat tècnic del vehicle.

WeSmartPark, prou voltes per aparcar
Trobar aparcament és un suplici per a molts conductors, sobretot per aquells que circulen per les grans ciutats. Estacionar al centre sense pagar és gairebé impossible i els aparcaments solen ser bastant cars. WeSmartPark proposa una solució econòmica i pràctica pels qui no volen llogar una plaça fixa, o pels qui no poden permetre-se-la.

El funcionament és el següent: l'usuari es descarrega l'aplicació gratuita, es dóna d'alta i rep una enganxina identificativa a casa. Llavors, l'enganxa al vidre davanter del vehicle i quan arriba a la ciutat busca en un mapa quins són els aparcaments disponibles en el seu radi. En tria un, el reserva, i quan arriba un sensor l'identifica gràcies a l'enganxina i el deixa passar. A dins, una llum li indica quina és la seva plaça. "Pagues 1,56 euros per hora, quan el normal és que a Barcelona el preu sigui de 3,5 euros per hora", apunta el fundador de l'empresa, Jaume Mayor.

Actualment tenen 85.000 usuaris i 2.500 places d'aparcament registrats entre Barcelona i Madrid, i recentment han tancat una ronda de finançament d'1,5 milions d'euros que els ha de servir per fer el salt a Nova York i Santiago de Chile, en aquest darrer lloc de la mà d'un soci local.

Altres noms destacats de l'Innovation Square són Situm, que desenvolupa sistemes de GPS per a interiors; Carfit, que anticipa les necessitats de manteniment a través de la interpretació de les vibracions del vehicle, i Comodule, una empresa berlinesa que desenvolupa solucions de connectivitat per a bicicletes i motos.
Comentaris