Macson, la camiseria catalana que vol conquerir Europa

L'empresa familiar de moda masculina treu pit a l'estranger i espera superar enguany els 25 milions d'euros de facturació

Capaç de foragitar la històrica firma Gratacós del passeig de Gràcia i de plantar la bandera al Portal de l'Àngel, el carrer comercial més car d'Espanya. Són dues de les últimes fites de la catalana Macson dins les fronteres del seu mercat local. Ara, un cop consolidada la seva presència a les principals ciutats del país, la cadena de moda masculina treu pit a l'estranger amb la vista posada a Europa.

Quatre generacions separen Macson d'altres conegudes cadenes de distribució com Zara o Mango, que van irrompre al mercat espanyol a la dècada dels vuitanta. Fundada el 1942 com a firma de camiseria, les arrels de Macson cal buscar-les molt abans, quan Domingo Obradors Fitó, besavi de l'actual conseller delegat de la companyia, va posar en marxa una primitiva fàbrica de teixits a Prats de Lluçanès el 1916.

"Malgrat el creixement que hem tingut els darrers anys, Macson ha estat sempre una companyia familiar –apunta Domingo Obradors Rosique, al capdavant del grup en l'actualitat. "En aquest sentit ens definim com una empresa àgil a l'hora de prendre decisions, sense consells d'administració i càrrecs intermitjos". Amb més de 60 botigues repartides sobretot per Catalunya i el País Valencià, l'ensenya ha aconseguit superar la barrera dels 20 milions de facturació en l'exercici 2016, amb un creixement del 17% respecte de l'any anterior.

La història de Macson és la lluita permanent per adaptar-se al canviant món de la moda, el comerç i la indústria. "Després de la Guerra Civil vam començar a confeccionar camises amb el gènere sobrant de la fàbrica –recorda el conseller delegat–; vam arribar a produir un milió de camises a l'any que veníem a tercers". Finalment, la companyia va acabar virant el seu negoci industrial cap a la comercialització de peces acabades, primer en botigues multimarca i a partir dels anys setanta en establiments controlats per ells mateixos. Actualment la marca compta amb 58 botigues pròpies -a més de tres franquícies-.

Salt al mercat exterior
La internacionalització de la companyia és molt més recent. Després de diversos anys negociant sense èxit la presència de la marca en països d'Àfrica i l'Amèrica Llatina, Macson va triar la ciutat algeriana d'Orà per obrir la seva primera botiga a l'estranger l'any 2014. El salt a l'altre costat de l'Atlàntic va tenir lloc el 2016 amb l'obertura d'un primer establiment a Mèxic, "un país que funciona com una porta d'entrada per a les companyies europees que decideixen vendre al mercat llatinoamericà", apunta.

Europa serà el següent pas de Macson en l'escena internacional. Després d'estrenar-se a Andorra el 2014, la companyia veu amb molt d'interès mercats com el francès, sense tancar-se a altres regions com Àsia i el Pròxim Orient. "Obrirem botigues allà on ens sorgeixi l'oportunitat", explica Obradors Rosique, que destaca també el gran potencial que tenen mercats de l'hemisferi sud com Xile i l'Argentina, que funcionen a temporada canviada: "Això ens permetria allargar la temporada full price de les col·leccions que venem a Espanya".

Presència al mercat espanyol
Igualada, Reus i Figueres són algunes de les capitals de comarca on Macson ha apujat la persiana darrerament. L'expansió dins l'Estat l'ha dut també a incrementar la seva presència en epicentres turístics del litoral llevantí com València, Alacant i Múrcia. Els eixos prime són també una de les apostes clares de Macson: el grup ha obert recentment al Portal de l'Àngel i el 2015 va rellevar Massimo Dutti del carrer Serrano de Madrid, l'eix comercial més car de la capital espanyola, per situar-hi el seu flagship store a la ciutat.

"De moment no contemplem més obertures al mercat espanyol", afirma Obradors Rosique. Amb tot, la companyia segueix mantenint negociacions per a incrementar la seva presència a l'Estat a través d'aliances amb altres grups com El Corte Inglés. El passat 2016, el benefici de Macson va ser de 239.000 euros, segons detalla la companyia, que preveu superar enguany els 25 milions d'euros de facturació.
Avui et destaquem
El més llegit