Una ciutat té una cara social, és on les persones desenvolupen la seva vida, però també econòmica, ja que s'hi creen relacions de mercat i de poder que permeten als ciutadans establir-s'hi. Aquesta vida econòmica depèn de "la seva capacitat per atraure i mantenir petits negocis, mitjanes empreses i grans organitzacions nacionals i companyies multinacionals". Així és com resumeixen el paper de les urbs els economistes Philip i Milton Kotler al llibre Marketing de ciudades (LID Editorial, 2016), un treball on elaboren una anàlisi de la nova direcció del màrqueting necessària en un context de creixent urbanització i de canvi de l'economia global.
Diversos experts i estudis afirmen que l'any 2050 un 70% de la població viurà en zones urbanes, i així ho confirmen els autors. És un augment important si es té en compte que el 2008 ho feia prop del 50%. La digitalització i la globalització són els motius que més han ajudat aquesta urbanització, pel que no és d'estranyar que la xifra augmenti de manera exponencial a mesura que els avenços tecnològics es vagin consolidant en un món interconnectat.
I això què significa? D'entrada, cal tenir en compte que el 2015 les 100 majors economies del món estaven formades per 53 països, 34 ciutats i 13 empreses. "És a dir, aquell any quasi la meitat de la riquesa mundial es va generar en ciutats i empreses", assenyalen. La principal causa, expliquen, és la doble competència que es genera. D'una banda, la que hi ha entre les empreses per establir el seu negoci a la ciutat més favorable per als seus interessos; de l'altra, la competència de les urbs entre si per atraure a la seva regió les millors companyies. Per tant, la gestió empresarial del futur s'ha de centrar més en el poder econòmic de les ciutats i menys en la direcció d'Internet.
Aquest últim llibre dels germans Kotler busca formar els directius perquè siguin capaços d'aixecar organitzacions fortes que prioritzin establir les seves companyies en ciutats fortes i de progrés perquè les organitzacions puguin impregnar-se i ser líders en els seus àmbits. I això només es pot aconseguir si les ciutats milloren la seva estratègia de màrqueting per competir a escala global.
Autor: Philip i Milton Kotler |
|
|