Burns: "Les tauletes i els 'smartphones' ja són una cosa habitual a l'aula"

L'emprenedora i docent és la fundadora de Class Tech Tips, una plataforma per compartir eines, consells i tot tipus de materials perquè els professors dinamitzin les classes

L'arribada dels ordinadors i d'Internet va ser el primer indici que la tecnologia arribava a les aules. Després va ser l'hora del núvol i dels materials interactius; i ara ja hem de parlar fins i tot de tauletes i telèfons mòbils. I no només són eines de suport per al professorat, són recursos que han demostrat encuriosir els alumnes, motivar-los en el seu procés d'aprenentatge i ajudar-los a desenvolupar les seves habilitats personals.

Tot això és el que es debat aquests dies a Barcelona amb l'ITWorldEdu, un congrés on especialistes, docents i emprenedors exposen el seu punt de vista respecte un sector on fins i tot gegants com Apple i Google han fet les seves apostes. Un mercat on Monica Burns també participa com a professora, consultora i emprenedora des de Nova York amb el projecte Class Tech Tics.

Reconeguda amb l'Apple Distinguished Educator i l'Amazon Education Teacher Innovator, explica a VIA Empresa que des de la plataforma comparteix eines, consells i tot tipus de materials per a educadors perquè "energitzin i dinamitzin les classes". Un coneixement que posarà aquest dimecres a l'abast dels participants al congrés.

Per què és tan important la introducció de la tecnologia a les aules?
Perquè aporta múltiples avantatges en el sentit d'alimentar el coneixement. Dóna als estudiants l'oportunitat de comprometre's, de tenir més contacte entre ells i amb el professor, i també amb el contingut. La tecnologia permet connectar el coneixement amb l'audiència i compartir-lo.

Estem aprofitant tot el potencial?
Encara hi ha molta feina per fer. Molts centres tenen eines tecnològiques i donen accés als joves, però la preparació no és suficient. Cal més assessorament, sobretot als professors. Els educadors hem de desenvolupar l'habilitat de ser flexibles i adaptar-nos, hem de saber fer front a tot el que pugui venir. I als estudiants també els hem d'ajudar a acceptar i treure profit de tota la innovació que arriba. La tecnologia dóna als estudiants l'oportunitat de provar-se a ells mateixos, de treballar en conjunt, d'interactuar... han de créixer amb ella i no tenir cap barrera per aprofitar el seu potencial.

La tecnologia ens porta cap a una societat més col·laborativa?
Totalment. Davant de la pantalla podem ser individuals, però seran els nens i la gent del futur els que treballaran plegats amb el poder de la tecnologia per resoldre problemes.

Aleshores, la tecnologia no només serveix per formar nous enginyers, sinó els professionals del futur.
Sovint es relaciona la tecnologia amb els professionals de les ciències computacionals, però el cert és que pot ser útil en les classes de llengua, ciències o matemàtiques. Les IT motiven i fan que els joves s'involucrin en l'ensenyament, per això ajuden a formar els professionals de camps molt diversos. També considero adequat que s'ensenyi programació des de petits. Cal donar-los accés a una varietat d'idiomes, incloses les llengües de la computació, perquè cada carrera necessitarà coneixement sobre eines digitals.

Si la tecnologia empodera els alumnes, podran crear algun dia els seus llibres de text?
Ja hi ha moltes eines que donen als estudiants el poder de crear els seus continguts. Els creadors de llibres i autors de materials interactius haurien de col·laborar amb els centres.

Les startups ho feu?
Algunes companyies ho estan fent, estan convidant els joves a participar en la producció de material. Però encara cal escoltar molt més, saber què està passant a les aules, visitar-les, preguntar i utilitzar el coneixement dels docents per saber què expressen els alumnes i crear productes educatius més útils.

Com afronten les editorials el nou paradigma?
Els llibres interactius són una eina de futur. Per sort, cada cop més companyies aposten per la innovació; veuen que les tauletes, els iPads i els smartphones ja són una cosa habitual a les aules i es troben amb l'obligació d'adaptar els seus productes a la demanda del mercat. Potser la creació d'apps específiques, per objectius o matèries, serà el següent pas que facin.

Hi veurem també la realitat virtual i augmentada?
Per descomptat. L'any passat vaig escriure un llibre sobre realitat virtual i va ser interessant veure com s'accentuava l'experiència de l'usuari en els diferents espais que mostrava. És un recurs que funciona molt bé a les aules perquè diverteix, enganxa i genera un compromís molt important entre l'alumne i el contingut.

Ha apostat per això a través de Class Tech Tips. Les startup tenen més capacitat d'innovació que les grans companyies?
Diria que les startups ho tenen més fàcil per innovar, però són grans empreses com Google o Apple les que tenen els recursos, els professionals i tota la infraestructura per tirar endavant un projecte. Tant Apple com Google són un suport important per al sector, tenen els seus programes de desenvolupament d'eines i plataformes educatives que donen un impuls a la implantació de la tecnologia a les aules. Potser el que cal és més col·laboració entre empreses, fer que hi hagi més grans companyies que donin espai a les startups per presentar les seves idees i finançar-les.

Que l'administració pública s'involucri seria l'impuls definitiu del sector?
Seria bo que proveís de més recursos les empreses per desenvolupar eines. També seria útil que ajudés els centres docents a connectar amb aquests nous projectes, permetria posar a prova tot el que s'està desenvolupant i que la innovació tecnològica tingui un accés directe a l'aula.

Avui et destaquem
El més llegit