No diguis oficines, digues 22@

El districte de la innovació de Barcelona es consolida com el més atractiu de la ciutat amb tanta demanda que pot acabar expulsant les empreses menys adinerades

El centre de Barcelona s'està desplaçant cap a Les Glòries. Tot i conviure amb unes obres que no acaben, aquesta plaça és l'epicentre del lloc on totes les empreses volen ser: el 22@. No en va, durant el 2016 una quarta part de les operacions a la capital catalana es van produir en aquest espai, tal com remarca l'informe presentat per Cushman & Wakefield aquest dijous. Fins a 76.000 metres quadrats d'oficines s'hi han contractat el darrer any, amb l'arribada destacada d'Origin, l'Eurecat o Schibsted. També aquesta setmana s'ha sabut que aviat hi aterrarà Hawkers. Moltes d'elles ho fan amb la fórmula del prelloguer. "Això és tot un èxit pel districte. Ho fan perquè tenen clar que la seva batalla és la del talent. Són capaços de pagar quasi el doble per ser al 22@ i poder atreure el millor talent al seu equip", destaca Javier Bernades, soci director de Business Space de Cushman & Wakefield.

Bernades ha presentat l'informe a la nova seu de Cuatrecasas, a pocs metres de Glòries. La reconeguda firma d'advocats és una de les darreres a arribar al 22@ i aquest dijous ha segellat la seva unió a l'associació 22@network acollint aquesta presentació. "Venim al barri amb la voluntat de col·laborar i ser membres actius de l'ecosistema. Els advocats no som el sector més innovador, però amb el canvi de seu volem internalitzar els valors del districte", ha destacat Hèctor Bros, sotsdirector de Cuatrecasas. L'advocat espera que la seva presència també serveixi "d'efecte crida perquè arribin més empreses de serveis professionals al 22@".

Una demanda sostinguda
"El 22@ és un mercat de 70.000 o 75.000 metres quadrats de contractació cada any, uns 50.000 de qualitat", ha indicat Bernades. Avui hi ha disponibles uns 60.000 metres quadrats, i de qualitat no arriben als 50.000. "Actualment és difícil donar sortida a operacions de més de 2.000 o 3.000 metres quadrats", adverteix Bernades.

L'auditori de la nova seu de Cuatrecasas al 22@ ha acollit la presentació. Cedida


El responsable de Cushman & Wakefield ressalta que si bé la demanda d'espai d'oficines al 22@ segueix a l'alça, l'oferta no va al mateix ritme i el principal inconvenient és la disponibilitat. "Fa un any l'oferta estava força aturada i això pressionava la disponibilitat a la baixa, amb el producte de qualitat disponible per sota del 5%, senyal clar d'alarma i d'augment dels preus", recorda. Ja aleshores la seva recomanació a propietaris i promotors era construir.

Un any després, amb la demanda encara més activa, l'oferta s'ha multiplicat per cinc. "S'han posat en marxa entre 100.000 i 120.000 metres quadrats entre obra nova i rehabilitació, sobretot per sota de la Diagonal i a l'entorn de Glòries", celebra Bernades. Tot i així, es tracta d'espais que no estaran disponibles com a mínim fins a mitjans del 2018. "Som en una vall de disponibilitat en el districte que pressiona a l'alça les rendes", alerta.

Preus prohibitius?
Segons l'estudi, el nivell de preus al 22@ es mou entre els 10 i els 18 euros per metre quadrat al mes. Unes quantitats que viuen ritmes elevats de creixement. Al 2016 la renda mitjana del districte va augmentar un 8%. "Hi ha empreses que actualment ja els estan demanant el doble de lloguer del que van començar a pagar fa pocs anys", diu Bernades.

Tot i reconèixer a VIA Empresa que ja tenen clients que els demanen alternatives per si no poden fer front a aquests augments, Bernades aclareix que al llarg del 22@ es poden trobar preus variats per a tots els públics. D'aquesta manera, l'entorn més proper a Glòries s'està convertint en territori exclusiu de les companyies amb més possibles.



El responsable de Cushman & Wakefield adverteix que "si no arrenquen més projectes dels que hi ha en marxa, els preus seguiran pujant". Un fet que comporta un risc evident: el de l'expulsió de les mitjanes i petites empreses que no hi puguin fer front. Per això Bernades reivindica per al 22@ "un nou pla estratègic". Sense ell, assegura, "tenim el risc de no poder rebre les grans empreses que volen venir i veure com marxen les que no podran pagar el gran augment de preus". Una possible solució, apunta, és que la taca d'oli del 22@ també s'escampi al nord de la Diagonal per donar cabuda a les empreses de capital més modest.

"Tenim el repte d'equilibrar l'ecosistema empresarial fixant-hi la petita i mitjana empresa. Que hi siguin totes, grans i petites, és la clau per enfortir el teixit social del districte", coincideix David Martínez, responsable de la nova comissió municipal de coordinació del 22@-Fundació BIT.

El representant de l'Ajuntament de Barcelona ha refermat el compromís del consistori per ser al capdavant d'un projecte "amb lideratge compartit" que permeti "enfortir la marca 22@, que és atractiva i ben definida". En aquest sentit, també ha apuntat la necessitat d'identificar i deixar "espai suficient perquè al 22@ passin coses que mantinguin la seva identitat, la barreja del nou i l'antic, que és l'essència del Poble Nou".
Avui et destaquem
El més llegit