No Facebook, el futur no és mirar una paret blanca

Últimament estem tots fent coses molt estranyes. Escric aquest article encara en estat de xoc amb les novetats que Facebook ha presentat aquest dimarts a la seva conferència per a desenvolupadors a Silicon Valley. Ho haureu llegit per tot arreu ja però no me'n puc estar de comentar-ho.

Un dels grans titulars és que la càmera ho és tot. "La càmera és la part més important del mòbil" —deia en Mark Zuckerberg— i que ben aviat ens permetrà tenir experiències de realitat augmentada geolocalitzada i compartida amb els nostres contactes. Ens cal? En tot cas una cosa similar la vam veure amb el Pokémon Go, un joc social basat en realitat augmentada i la geolocalització que tal com va aparèixer va desaparèixer.

Que la càmera és una part fonamental de l'experiència mòbil ho sabem tots i especialment Facebook que l'any 2012 va pagar 1.000 milions de dòlars per Instagram. Té gràcia que descobreixi la càmera, la realitat augmentada i els filtres tipus Snapchat quinze dies després que Snapchat sortís a borsa i just el mateix dia que l'aplicació del fantasmet treu les World Lenses, filtres de realitat agumentada que permeten afegir objectes 3D al món real que ens envolta.

Seguint amb la realitat augmentada Facebook ha presentat tot un seguit d'eines perquè els desenvolupadors puguin crear aplicacions utilitzant la plataforma social. Permetrà, per exemple, deixar notes virtuals enganxades a la nevera de casa que només veurem passant el mòbil per davant, o bé veure obres d'art que només es poden veure a la pantalla del mòbil. En paraules de Zuckerberg: "Això serà una cosa del futur, gent dreta mirant parets blanques".

Segur? Ningú no li ha dit al Mark que tota la realitat que envolta la pantalla de 4,7 polzades del mòbil és més augmentada i més interactiva que la que queda a dins? No sap que el mòbil és un model de transició vers l'ordinador invisible i que encara no n'hem vist la darrera iteració? Ho dubto molt. Si ho sé jo, ell més, però alguna cosa havia d'anunciar als milions de programadors de la seva plataforma.

I per acabar va presentar també el Facebook Spaces, una aplicació de xat en realitat virtual on el vostre avatar 3D (generat amb IA a partir de la foto del vostre perfil) interactua amb altres avatars en un món 3D imaginari dins el vostre visor Oculus Rift de realitat virtual. No li han dit Second Life perquè ja estava agafat, però el resultat final és igual de lleig i inquietant.

En resum, el que ha fet Facebook aquest dimarts és agafar tota una sèrie de tecnologies superades des del punt de vista tecnològic i sense impacte social real –xatbots, realitat augmentada i realitat virtual–, prometre que el futur va d'això mostrant-ne quatre aplicacions més o menys divertides que solucionen problemes que ningú no té.

Malauradament el que va resultar més innovador de la seva presentació va ser el condol que en obrir l'acte es va veure obligat a donar a la família de Robert Godwin, un senyor de 74 anys assassinat en directe a Facebook Live per un desgraciat a qui havia deixat la xicota.
Avui et destaquem
Comentaris