Nòmades digitals

Estem totalment immersos en l'Era Digital. Emergeixen amb força nous paradigmes empresarials, com la Indústria 4.0, on convergeixen un conjunt de tecnologies disruptives amb potencial de canviar el sistema operatiu de l'economia i la societat del món: Big Data (la capacitat de tractament de dades massives, provinents de les empreses, de les universitats, de les xarxes socials i de les administracions públiques), 3D Printing (la possibilitat d'imprimir objectes customitzats gràcies a les impressió additiva), Internet of Things (la interconnexió i traçabilitat total, de tot tipus de dispositius: ordinadors, smartphones, wearables, automòbils, electrodomèstics...), i els robots i la intel·ligència artificial (el veritable tsunami que ens arribarà en els propers anys).

Els ecosistemes econòmics i socials són ja ecosistemes digitals. Entendre les claus de la digitalització serà fonamental en els anys que vénen. Al llarg dels darrers temps s'han format autèntiques colònies de startups digitals en ciutats com Tel-Aviv, Berlín, Londres, Seül, Nova York o San Francisco. Barcelona no és aliena a aquest moviment mundial, ha configurat un dels principals hubs d'emprenedoria digital d'Europa, amb la decisiva presència de la Mobile World Capital i del clúster BCN Tech City.

Els nous referents socials, els líders d'aquesta transformació digital de la societat, són joves desenfadats amb camises hawaianes, equipats amb MacBooks de darrera generació, experts en design thinking i en finances corporatives. Joves desenfadats que no volen imaginar-se treballant en una empresa de per vida, com els seus pares, ni tenir uns horaris determinats per cap corporació. Prefereixen treballar en un espai de coworking, en un bar o asseguts a la sorra d'una platja mediterrània. Joves inconformistes, hereus de la revolució hippy que va tenir l'epicentre al Berkeley dels 60 i va impregnar l'esperit democràtic i rebel del Silicon Valley. Joves ciutadans del món que s'han curtit en programes Erasmus i que s'han vingut a denominar "nòmades digitals". Emprenedors en sèrie que estan capturant tots els nínxols de les cadenes de valor de la nova economia digital i que tenen un somni: trobar el seu unicorn particular, aquell model de negoci que els propulsi a l'estratosfera del capital risc i de l'èxit financer.

No és fàcil trobar l'unicorn. Segons McKinsey, de les 2.952 empreses digitals cotitzades a borsa i creades des de 1980 a EEUU, només 17 van aconseguir esdevenir realment líders globals (al nivell d'un Amazon o un Facebook). Però 826 superen els 100 milions d'euros d'ingressos. La taxa d'èxit és baixa: la probabilitat que una empresa digital sigui el proper Facebook, estadísticament, és del 0,0011%. La probabilitat que creui la frontera de 100 milions de dòlars de facturació i que converteixi els seus fundadors en mega milionaris és del 0,05%. Difícil, però no impossible.

Els unicorns tenen característiques comunes: creixement exponencial ("escalabilitat"), mercat global, efectes de xarxa (quants més usuaris tenen, més valor donen a un nou usuari), economies d'escala (un usuari més no significa més costos d'estructura), i una potent marca internacional. És el cas de Facebook, Twitter, Instagram, Uber, Amazon, eBay, Netflix i tantes i tantes noves empreses que han coronat l'univers digital.

L'emprenedoria és un estil de vida i una opció professional de futur. L'emprenedoria en l'economia digital permet, a més, experimentar de forma accelerada. No hi ha barreres d'entrada a la construcció d'un model de negoci digital, com sí que hi són en un model de manufactura. Una empresa com Uber o com Facebook pot ser ideada en una aula. El futur és dels nòmades digitals. Per això, i per tal de desenvolupar les capacitats clau en la formació del futur (creativitat, solució de problemes complexos i pensament crític, segons el World Economic Forum), a la UVic-UCC oferirem un nou Grau de tres anys en Emprenedoria Digital, on els estudiants sortiran amb la seva proposta de startup a la motxilla. Tant de bo siguin els futurs unicorns de la nostra economia.

Comentaris