Relendo, el Wallapop del lloguer

Uns emprenedors valencians creen una aplicació per posar en contacte propietaris de productes de tot tipus amb usuaris que volen fer-ne un ús puntual

Imagina que, durant un parell d'anys, has d'estar viatjant de ciutat en ciutat. És un procés de mudances constants, pel que tu mateix t'obligues a no comprar massa coses per no haver de carregar cada cop més capses. De fet, si en cada trasllat només has de dur una maleta, millor. Ara bé, si en moment donat necessites una càmera, material esportiu o una nevera per fer un càmping, què fas? Això és el que va viure Dhiren Chatlani, l'ideòleg de Relendo, una startup valenciana que el mateix equip defineix com "el Wallapop del lloguer".

El projecte porta dos anys en marxa. El seu objectiu és demostrar que es pot viure amb molt poc i llogar tot allò material que només utilitzem en moments donats. "Es tracta d'una plataforma on tant particulars com professionals poden posar en lloguer els seus productes, o al revés, llogar-los", concreta el CMO de la companyia, Borja Postigo.

El seu funcionament és igual que el de Wallapop, Vibbo o qualsevol altra aplicació que es dediqui a una actividad similar. Els usuaris negocien de manera interna a través de l'eina i el pagament es fa mitjançant la plataforma. L'usuari que lloga paga la quantia que s'ha acordat i el propietari la rep posteriorment, quan el producte es retorna. Això inclou tant la tarifa per l'ús del material o producte durant el període establert com una assegurança, perquè si en una cosa destaca Relendo, és qui té un acord amb Zúrich per cobrir els productes publicats pels seus usuaris. "Però fins als 5.000 euros", matisa Postigo, qui afirma que això els ha permès "eliminar el dubte que hi ha a l'hora de posar els béns en lloguer". Amb aquest model de negoci, la startup va ser una de les 24 finalistes als 4YFN en la categoria Digital Media.


Borja Postigo i Dhiren Chatlani al 4YFN 2017. Cedida

Pioners en un mercat en metamorfosi
Malgrat haver-hi portals i apps especialitzats en lloguer de vehicles, immobles o material fotogràfic, entre altres, la startup valenciana és l'única a Espanya que ofereix el lloguer de productes de tot tipus. El CMO, però, concreta que als Països Baixos sí que hi ha el cas de Peerby, un exemple que funciona i que els dóna motius per pensar que la plataforma tindrà el mateix èxit.

A principis d'any van superar la barrera dels 10.000 usuaris i van tancar el 2016 amb un creixement mitjà mensual del 22% en nombre de transaccions. Són xifres que creixen de manera constant i que no serien possibles sense el precedent que han marcat Airbnb o Blablacar. "Fa molts anys ningú podia pensar en compartir un trajecte en cotxe o en llogar l'habitació que tenia buida, però ara la societat ja està acostumat a deixar els seus béns", afirma.

Però ells també han fet molta pedagogia. Des del seu punt de vista, Postigo creu que han creat "la confiança necessària": "Validem tots els perfils, demanem els DNI, tenim l'assegurança... Tot dóna confiança per trencar la barrera".

Un mercat obert a tot i a tothom
No hi ha un segment d'edat que sigui més procliu a utilizar l'app. Hi ha des d'usuaris amb 20 anys que busquen una GoPro fins a persones de 50 anys que volen eines per arreglar alguna cosa a casa, segons posa com a exemple el CMO.

Per aquest motiu comptent amb productes de tota mena, tot i que assenyala el vertical de la fotografia i el vídeo com els més actius, seguits del material d'esdeveniments, eines, productes esportius i autocaravanes i furgonetes Camper, una categoria creada recentment.

Consolidar Espanya, un mercat difícil
L'equip, format per set persones, ha comptat amb el suport de la incubadora Demium de Seed Rocket i de la comunitat Plug and Play, situada a Silicon Valley. En aquests dos anys, a més, s'han finançat amb capital propi i amb una ronda d'inversió de prop de 170.000 euros. També amb els beneficis extrets de la plataforma, la qual es queda una comissió del 20% per cada transacció.

Ara busquen tancar una segona ronda de capital. La idea és aixecar 400.000 euros per acabar de validar el model a Espanya, consolidar el mercat i començar a pensar en la seva internacionalització. La primera destinació que Postigo veu factible és França, "un país que està més acostumat a l'economia col·laborativa", però ja de cara al 2018.

Tanmateix, comenta a VIA Empresa que el mercat espanyol és difícil pel que fa a aquest nou segment. De manera que, si aconsegueixen estabilitzar-hi el negoci, la feina serà més fàcil de cara a l'expansió europea.
Avui et destaquem
El més llegit