RES: la moneda complementària catalana

Les monedes complementàries estan vivint la seva època daurada, doncs n'existeixen unes 3.000 arreu del món i unes 70 a Espanya, i més concretament el RES, ja és la 2a moneda complementària a Europa.

Però, què és una moneda complementària?. Una moneda complementària, alternativa o local, és una moneda que no té caire oficial i que no està recolzada pel govern del país d'emissió, i que es destina majoritàriament al comerç minoritari d'una regió o zona determinades. Fins als nostres dies, les etapes de crisi econòmica en motiven la seva aparició, i algunes iniciatives es remunten ja al segle XIX.

El RES és nom que rep una d'aquestes monedes complementàries implantada des del 2012 a Girona i comarques. L'empresa Social Currencies Management, SL n'és la impulsora. El RES també dona nom a una agrupació de PIMES, autònoms i locals comercials de venda al detall (retail, petit comerç, canal Horeca...) que té per objectiu donar suport als membres de l'agrupació a partir d'incentivar les seves vendes pel fet de poder operar amb la moneda complementària. Aquest suport es basa en el fet de prioritzar les compres entre els membres de la xarxa i a l'hora atreure clients particulars finals.

El RES té la mateixa equivalència que l'euro (1 RES = 1 €) i tant els clients particulars com els membres del grup empresarial poden comprar/vendre els seus productes o serveis en la moneda RES o en €, ja sigui en la totalitat de l'import o bé en una quantia parcial. Aquestes transaccions es poden fer online o mitjançant una targeta (tipus targeta de crèdit).

Per a cada transacció realitzada, l'empresa que gestiona la moneda n'aplica una taxa sobre l'import RES, que es reverteix dins els membres de la xarxa per a oferir-los serveis publicitaris, promocions, i suport amb la finalitat de ser més accessible al consumidor o client particular. A més, Social Currencies Management, SL ofereix als membres de la xarxa la possibilitat de disposar d'una línia de crèdit en RES sense interès. Pel fet de ser-ne membre ja es pot disposar d'una línia de 2000 RES.

Per altra banda, als particulars se'ls ofereixen promocions i campanyes de descompte, amb la finalitat de que puguin realitzar les seves compres dins dels establiments adherits a la xarxa RES, a banda de incentivar la recàrrega de la targeta de pagament. Les recàrregues es realitzen en euros i, l'empresa realitza promocions constants per oferir als clients particulars "RES" addicionals, de manera que s'obtenen més RES per a poder gastar dins la xarxa d'establiments.

Les xifres del RES són espectaculars, doncs en el poc temps que porta en circulació ja disposa de 400 establiments/Pimes/autònoms adherits i més de 2.800 clients particulars fidelitzats; a banda d'haver realitzar més de 22.000 operacions, transaccionat uns 1.600.000€ i disposar de 152.000€ en circulació.

En definitiva, el RES pot seguir el camí del seu orígen a Bèlgica i esdevenir una nova forma de incentivar el comerç local i de proximitat que tant ha patit la duresa de la crisi. Vull destacar que a Bèlgica, les transaccions en RES varen superar els 31 milions al 2011, amb més de 5000 establiments adherits, i 100.000 particulars fidelitzats. Ara només queda poder extendre el RES a tot Catalunya.


Marc Roca és interim manager, assessor d'start-ups, expert en la gestió del canvi i publica regularment els seus articles al seu blog personal.

Avui et destaquem