SandwiChez, quan la cafeteria de barri és gurmet

La cadena preveu consolidar la marca amb quatre nous locals aquest 2017 i amb una oferta gastronòmica de qualitat i a bon preu

SandwiChez va presentar-se en societat el 2010 amb un primer local a la zona de Sant Gervasi de Barcelona, concretament, a la Via Augusta. És un carrer concorregut i ben situat, i que alhora encaixa a la perfecció amb la filosofia d'aquesta cadena de cafeteries i restaurants: ser un referent de barri.

Es tracta d'una de les marques que representa la tercera onada de cafeteries. És el nom que dóna el sector als nous locals que han anat sorgint en els últims anys i que prioritzen la qualitat. Un cafè gurmet, amb un 'què' diferent i innovador. I al capdavant de SandwiChez s'hi troba en Xavier Sánchez, ideòleg, fundador i actual director general de la companyia que, en només 7 anys, s'ha expandit per la ciutat comtal amb un total de 13 locals.

Però el més curiós de tot és que el neguit de Sánchez per crear aquest model ve de Starbucks. "Entre el 1993 i el 1995 vaig estar estudiant i vivint a Boston, just en el moment en què Starbucks, que no es coneixia, va començar a créixer des de la costa oest dels Estats Units fins a la costa est. Em vaig enamorar de la idea i vaig decidir que em volia dedicar a això", explica a VIA Empresa sobre els orígens de la idea.

'Anar a l'escola' amb Viena

El seu primer objectiu va ser, en tornar a Catalunya, buscar empreses del sector de la restauració on entrar a treballar per guanyar experiència. "Vaig trucar diverses companyies, volia que fossin petits per aprendre de debò", especifica, "però totes van passar de mi, excepte una: el Viena". A l'empresa vallesana s'hi va estar 12 anys, 10 dels quals va ocupar el càrrec de director general i va liderar l'expansió per Catalunya.

Xavier Sánchez, fundador i director general de SandwiChez. AC

Després de la marxa de Viena, es va prendre dos anys per desenvolupar el projecte. La primera inversió es va destinar a crear el nom i la marca –"amb l'ajuda d'una agència"-, a escriure el business plan i a elaborar una carta amb l'ajuda d'una professional. "Era una cuinera que venia un cop a la setmana a casa per provar idees", explica. I d'aquí al llançament definitiu de SandwiChez.

Qualitat a un preu raonable

"No anem a preu, anem a buscar qualitat". Aquesta és una de les màximes que sosté la filosofia de la companyia. Serveixen entrepans freds i calents, un producte que no és gens innovador al mercat, però que destaquen per ser receptes més creatives i amb matèria primera de qualitat. "Hem escollit els productes buscant el més bo. Anem a per llet fresca d'una granja de Vic i tenim més de 10 tipus de pa perquè hem seleccionat el que ens ha semblat millor per a cada entrepà", exemplifica el fundador, qui ho justifica assegurant que "no importa el nombre de proveïdors, importa tenir qualitat".

I qui no recorda el seu caputxino amb el cor quan el tasta? "És un dels productes estrella, igual que el SucChez", comenta. Precisament l'art de fer i servir cafè l'han après de la mà de Kim Ossenblock, un dels mestres encarregats de formar les cafeteries que volen formar part de la ja esmentada tercera onada.

Kim Ossenblok en una formació al personal. SandwiChez

Per tot això reconeix que no són "la cadena més barata", però que no va en detriment de tenir preus competitius. "Estaríem morts si no els tinguéssim", defensa, i avala la seva competitivitat a través del "boca-orella": "No fem promocions ni publicitat, la gent ve i ho fa per coneguts".

A les seves mans tenen també dos guardons que reconeixen la feina feta. Un és el premi Best Design al millor bakery cafè atorgat per l'Associació de Proveïdors de Productes i Serveis per a l'Alimentació Professional, obtingut el 2015 a la jornada European Bakery Café & Coffe Bar. El segon, el Hot Concepts 2016, rebut a la trobada Expo Food Service que s'organitza anualment a Madrid.

"No franquiciem"

Cadascun dels 12 establiments de la cadena segueix un mateix estil de decoració, comparteix carta i té un personal format per atendre els usuaris. Ara bé, el tipus de clientela no és igual en cada barri, com tampoc els productes més demandats, pel que cada local té l'estructura de la façana pintada d'un color diferent. És un petit detall que, per al director general, els diferencia de la resta: "Qui ha dit que tots els restaurants han de ser igual per ser una cadena? Cada local és un món, com cada zona on està situat, per això volem que tots siguin diferents dins d'una mateixa filosofia. Els barris són llocs de fidelització, i per fidelitzar, ho has de fer bé".

Aquest tret distintiu també serviria per desmitificar la idea que han crescut exponencialment gràcies a les franquícies. "Tots són locals nostres", afirma amb rotunditat Sánchez, "si una cosa tenia clara des del principi és que no volia franquiciar".

Haver nascut en plena recessió és un dels seus punts forts. Per al director general, el més important és defensar uns valors: "Néixer en època de crisi és bo perquè saps que no pots anar amb històries. Has de fer-ho bé per diferenciar-te".

Per això té com a referència la teoria de John Mackey i Raj Sisodia al llibre Conscious capitalism, "una corrent de pensament que defensa que els valors han de ser el pilar fonamental". "L'objectiu de SandwiChez no és exclusivament fer diners. Cal fer-ne perquè si no, no existiríem, però anem més enllà. Fem una cosa rellevant pels clients a escala de barri", afegeix.

Créixer fent marca

L'objectiu per aquest 2017 és obrir quatre nous locals. El primer ha aixecat la persiana aquest mateix mes de març al carrer Casp, molt a prop del concorregut Passeig de Gràcia. Les altres tres cafeteries també seran a Barcelona per motius d'eficiència: "Tenim tots els locals a prop, però en barris diferents. Per a nosaltres l'operativa és més fàcil. Si ens quedem sense producte en un local, ràpidament podem portar-ne d'un altre. A més, coneixem la ciutat i sabem que ja som una marca coneguda, que el client sap qui som". Són arguments que també justifiquen per què no han pensat a fer el salt a cap altra ciutat.

Servei de càtering per a empreses. SandwiChez


Aquest 2016, el volum de les vendes ha ascendit fins als cinc milions d'euros. Un 3% prové del segment del càtering, on assenyala que tenen "comandes diàries per a quatre o cinc empreses". La resta, prové del servei que fan de dilluns a diumenge als seus locals, amb una activitat constant durant el dia i una lleugera caiguda a les nits, una franja horària en la qual ja treballen per reforçar.
Avui et destaquem
El més llegit