Shaquille O'Neal i el vodka dels esportistes

L'expivot va voler ser pioner del negoci de destil·lats sense gluten però no va caure en què tots els destil·lats, per definició, són aptes per a celíacs

Shaquille O'neal sempre quedarà associat als Los Angeles Lakers
Shaquille O'neal sempre quedarà associat als Los Angeles Lakers
20 anys de carrera, quatre anells de campió de l'NBA, tres vegades nomenat MVP de les finals, 15 vegades all-star i membre del selecte Basketball Hall of Fame des del 2016. L'únic retret que Shaquille O'Neal pot fer a la seva carrera és el pobríssim 52,7% en tirs lliures encertats. Però, encara com a jugador, Shaq sempre s'ha mostrat com una estrella inquieta, amb ganes de sobresortir més enllà de les pistes. Entre les seves altres professions: cantant de rap –amb cinc treballs al mercat-, actor amb aparicions en més de 15 pel·lícules, lluitador de la WWE i showman televisiu.

Malgrat la seva notòria activitat pública, l'exjugador dels Lakers no en té prou i el 2013 va decidir iniciar-se en el món dels destil·lats amb el llançament de la seva pròpia marca de vodka. Luv Shaq sortia al mercat amb la idea de ser una beguda instal·lada en la categoria premium, a un preu més baix del de la competència i amb un target de clientela específic: esportistes i població preocupada per la vida sana.

Com pot una beguda alcohòlica amb la fama del vodka estar dirigida a esportistes? Amb l'etiqueta de gluten & sugar-free. Per primera vegada, un vodka sortia al mercat dirigint-se a la població celíaca. Amb tres milions d'americans intolerants al gluten, com no se li havia acudit a ningú abans? Per una simple raó. Per la seva pròpia elaboració, el vodka és per definició una beguda lliure de gluten.

En un dels articles que van destapar la polèmica, la revista Scientific America explicava com "a causa del procés de destil·lació, els espirituosos no haurien de presentar residus de gluten detectable", pel que l'etiqueta no era més que un moviment de màrqueting.

O'Neal, però, no va ser l'únic productor de destil·lats que es va veure envoltat en la polèmica dels espirituosos sense gluten aquell any. I tot per la normativa llançada l'any anterior per la Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau (TTB), que animava a indicar aquelles begudes alcohòliques gluten-free. Els mesos després d'aquells decisió el mercat es va dividir entre els destil·lats que es definien aptes per celíacs i la resta quan, a la pràctica, no existia diferència entre marques en aquest aspecte.



Més enllà de l'intencionat equívoc, el vodka de Shaq presentava tots els ingredients per ser un èxit de vendes. De fet, com tot el que toca el pivot. Etiquetat amb la seva pròpia imatge, l'exjugador es va associar amb el magnat de les begudes Drew Adelman per crear un producte amb tocs de coco que competiria directament amb la marca Ciroc, creada pel raper Puff Daddy i que està consolidat com el segon vodka nord-americà més venut als Estats Units i en competència real amb les marques russes.

Quatre anys després, Ciroc continua amb la seva posició preferent i el Luv Shaq, malgrat la simpatia de l'emprenedor i el seu preu competitiu, ni apareix en les llistes dels vodkes més venuts. Ni se l'espera.
Comentaris