Sharge, com aprofitar tots els endolls

Tres joves de 16 anys presenten un prototip que permet convertir qualsevol endoll en un punt de recàrrega smart per a vehicles elèctrics

Fa tot just un any l'Àlex Sicart va travessar el pati de l'Escola Pia de Sarrià per anar a trobar el David Andrés. "Vols venir amb mi i canviar el món?", li va preguntar inspirant-se en els greatest hits del seu referent, Steve Jobs. 365 dies després i de la mà d'una altra companya d'estudis, l'Elsa Rodríguez, lideren la companyia Sharge, amb la que ja disposen d'un prototip funcional que permet convertir qualsevol endoll en un punt de recàrrega smart per a vehicles elèctrics. Una iniciativa que compaginen amb les classes de 1r de Batxillerat.

"Un dia la cap d'estudis em va presentar un concurs d'emprenedoria, l'Audi Creativity Challenge", recorda a VIA Empresa Sicart sobre la gènesi de tot plegat. "Jo tinc un perfil molt tècnic i geek, no tan de comunicació ni d'organització", reconeix. Com que el concurs requeria dues persones més menors de 18 anys, l'Àlex va començar a buscar algú que "tingués el que jo no tinc". Així va reunir el David, "que té el perfil més comunicador i havia participat en concursos de debat i oratòria"; i l'Elsa, "que també havia participat en concursos d'emprenedoria" i exerceix les funcions d'organització. Un cop tenien el trio format, tan sols els restava trobar un mentor per complir els requisits del concurs. "El Joan Viladomat ens ha ajudat en tot el procés per presentar el producte al jurat", agraeix Sicart.

Idees que puguin canviar el món
"Volíem demostrar al món que els joves tenim el poder de canviar les coses", assegurava l'Àlex Sicart davant de centenars d'estudiants en el darrer iFest. Justament amb aquesta mentalitat els tres emprenedors van cercar sobre quina idea acudir a l'Audi Creativity Challenge, que proposa als seus participants que busquin solucions a problemes de la societat com la mobilitat del futur.

"Un cop ens vam plantejar que la solució a la mobilitat sostenible són els vehicles elèctrics, vam pensar que hi havia d'haver alguna manera per crear més punts de recàrrega", recorda un Sicart que destaca l'ajuda que els ha aportat aplicar el mètode Lombard de creativitat en tot aquest procés. "Fem una empresa per instal·lar-los? Molts diners. Creem punts de recàrrega mòbils? Massa car". Així van arribar al model d'Airbnb o d'Uber, "aprofitar elements que no utilitzes sempre per treure'n diners". D'aquesta manera va començar a gestar-se Sharge, una plataforma que posa en contacte persones amb endolls lliures amb d'altres que tinguin un vehicle elèctric i el necessitin. "Pot ser un cotxe, una bicicleta o qualsevol altre", indica Sicart.

Endolls connectats
El model de negoci de Sharge, doncs, implica que com a intermediaris puguin obtenir un percentatge de cada operació de recàrrega. Ara bé, la voluntat de canviar el món dels tres joves va més enllà, tal com demostra el prototip que han creat: Sharger.

Un cop hi endolles el vehicle, "et comptabilitza la recàrrega que fas i l'envia a un servidor que sap quin usuari ets i quina recàrrega has fet", explica Sicart. Es tracta d'un adaptador per als endolls connectat a Internet, en la línia de la Internet de les Coses, que facilita la gestió de la plataforma.

Made in Silicon Valley
"L'hem pogut construir gràcies a comptar amb Imagine Express com a partner", vol deixar ben clar Àlex Sicart. I és que el premi de l'Audi Creativity Challenge els ha permès passar un mes sencer a Silicon Valley com a dreamers del programa Imagine que lidera Xavier Verdaguer. "Ens van estar ajudant en el desenvolupament del prototip, vam visitar empreses i rebre feedback per tenir un millor producte", agraeix el jove emprenedor.

El Sharger ja ha superat les primeres proves | Cedida


Garatges amb blockchain
La idea dels fundadors de Sharge és estendre el seu producte, per exemple, en els garatges dels particulars. "A Barcelona la majoria són comunitats de veïns on el mateix usuari podria encarregar-se de l'accés", explica Sicart apuntant un dels avantatges de sumar-se a la Internet de les Coses.

Això sí, plantegen el pagament per mitjà de blockchain. És la via que han trobat "perquè sigui legal revendre l'energia". Alhora, a Sharge confien entrar a partir del febrer a l'acceleradora d'Endesa "perquè ens ajudin a tirar el producte endavant i a desenvolupar la tecnologia blockchain". Per Sicart es tractaria d'un evident win-win. "A Endesa també els beneficiaria perquè poden vendre la mateixa energia dues vegades", constata.

Sigui com sigui, un altre dels reptes que tenen pal davant és que els propietaris de vehicles elèctrics coneguin la seva plataforma i producte. "L'estratègia de màrqueting que estem pensant és vendre el nostre prototip amb els cotxes elèctrics d'Audi. Així cada usuari se'l podrà instal·lar i conèixer la plataforma", relata Sicart. Alhora, revela que també estan parlant amb algunes gasolineres que tenen punts de recàrrega, però que no estan connectats a Internet. "Nosaltres els podem oferir un endoll connectat que els permetria monitorar les recàrregues", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit