Social Point: els jocs dels usuaris de Facebook

La companyia de jocs 'online' de dos joves catalans, triomfa a Europa i als Estats Units

Horacio Martos, a la seu de Social Point
Horacio Martos, a la seu de Social Point

Pertanyen a la nova generació de desenvolupadors. Amb 28 anys, l'Andrés Bou i l'Horacio Martos podríen presumir de fer una videoconferència cada dues setmanes amb la gent de Facebook, però continuen evitant les multituds i els actes de networking. Aquests dos joves de Lleida i Barcelona, respectivament, són els cofundadors de Social Point, una empresa amb seu a Barcelona, amb més de 140 treballadors, que ja s'ha convertit en un dels referents mundials del social gaming.

Llicenciats en Enginyeria Informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya, el 2007 van decidir matricular-se al Màster en Emprenedoria a l'École du Management de Normandie, al nord de França. "Buscàvem un curs pràctic i multidisciplinari, que ens permetés aprendre finances i comunicació", recorden. Com a projecte final del màster va sorgir 'Publistars', el joc de la publicitat per a Facebook. Era la primavera del 2008 i segons Bou "la xarxa social va arribar un any abans a França que a Espanya, on encara triomfava Tuenti". Va ser llavors quan van veure que tenien una gran oportunitat: crear una empresa de jocs socials per a Facebook.

'Start-up' social
Van començar els dos sols. "No podíem contractar ningú, havíem de fer totes les funcions i al principi ens sortien uns dibuixos horribles!" Amb una inversió inicial de 60.000 euros que els hi van deixar els familiars, a finals del 2008 van crear Social Point i van llançar Publistars. "Teníem molts usuaris, però el model de negoci d'aquest producte era molt complicat, sobretot la relació amb les marques. Treballàvem amb grans empreses com Coca Cola o Ikea però tot i que vam aconseguir uns 100.000 euros, només cobríem despeses. Era un model de negoci poc escalable", argumenta un dels CEO de Social Point.

Ja sabien com funcionava el gegant de les xarxes socials i, a partir del 2010, es van centrar a produir un mini-joc cada mes i guanyar molt volum d'usuaris. L'equip també va créixer, ja eren 15 persones i Social Point es va instal·lar al viver d'empreses de Barcelona Activa.

Un augment exponencial
El naixement de Social Empires va ser un punt d'inflexió: "Era un joc més complexe, al qual li havíem dedicat uns 5 mesos i vam veure que era un producte suficientment addictiu com perquè els usuaris hi volguessin jugar cada dia", explica Bou, qui afegeix que "en aquest sector la viralitat, la monetització i la retenció són tres aspectes molt importants". Era el moment per atreure capital risc.

El grup català Nauta Capital va invertir 2,4 milions d'euros. "Ens van venir a veure, estàvem en el top 10 dels desenvolupadors per Facebook!". Arran d'aquesta entrada de capital, llencen dos jocs més: Social Wars i Dragon City, el producte estrella de la companyia, escollit el millor joc de Facebook al 2012, per davant de FarmVille.

Actualment, Social Point té un equip de 140 persones. Esperen acabar l'any al voltant dels 180 treballadors i obrir una oficina a San Francisco (Estats Units), tot i que "la producció sempre estarà a Barcelona", assegura Bou. Són el tercer desenvolupador més gran de Facebook a escala mundial, tenen 43 milions d'usuaris actius cada mes i uns 8 milions diaris, la majoria dels quals són de França, el nord d'Europa i els Estats Units. "Espanya només aporta el 2% de la nostra facturació, la gent és reticent a comprar intangibles".

Canvi de paradigma
Segons els fundadors de Social Point, "una de les coses que hem fet bé ha estat focalitzar-nos i deixar d'intentar abarcar tot el mercat; hem tingut centenars d'exemples de productes que podrien haver funcionat, però quan ho vols abarcar tot, acabes perdent".

L'estrategia d'aquesta start-up convertida en empresa internacional passa per la telefonia mòbil: "Volem crear una experiència multiplataforma, en la que els usuaris puguin jugar als nostres jocs des de qualsevol dispositiu. És una aplicació 100% sincronitzada amb la pàgina web". Amb un mes i mig l'aplicació ja té 600.000 usuaris diaris. De cara al futur: "Si els jocs que ideem a partir d'ara no tenen cabuda dins la plataforma mòbil no els crearem", sentència Bou. 

Avui et destaquem
Comentaris