Sotavia, un 'street view' de l'asfalt

Tres exprofessors universitaris han creat una start-up per solucionar el problema dels sots als carrers de Barcelona

A Barcelona hi ha uns 8,2 milions de metres quadrats de paviments d'asfalt que, amb l'ús, també es fan malbé. Els clots, sots, forats, asfalt malmès o en mal estat són un dels problemes més complicats de gestionar per a una gran ciutat de Barcelona. La detecció d'aquests sots majoritàriament es fa a partir de denúncies de veïns o dels serveis municipals de manteniment. L'any 2015 es van fer un total de 2.840 reparacions amb un cost de 2,9 milions d'euros.

Aquests desperfectes, a part de ser difícils de detectar i reparar –sempre suposen actuacions puntuals-, malmeten els pneumàtics i dificulten la conducció, cosa que empitjora la qualitat de l'aire. Sotavia és un projecte empresarial per intentar detectar de manera més ràpida i efectiva aquests desperfectes a l'asfalt.


Un sot al carrer de la Marina de Barcelona

La mirada a terra
Barcelona va convocar a mitjans de l'any 2014 un concurs d'idees per intentar solucionar sis reptes que té la ciutat. Sotavia neix després de guanyar en una de les categories d'aquest Barcelona Open Challenge. Un dels reptes era detectar desperfectes sobre l'asfalt del carrer de Barcelona. Sotavia van presentar la seva idea i va resultar guanyadora. El premi del concurs era la licitació per desenvolupar el projecte durant tres anys i mig.

Durant el primer any de vida de l'empresa, Joan Ramó Regué, Carles Vilella i Simó Graells han estat treballant en un prototip que ja tenen a punt i es disposen a escanejar els carrers de la capital catalana.

El mecanisme sembla fàcil: el giny està compost per un cotxe que viatja per Barcelona i que a la part posterior duu un sistema de visió. Les càmeres de visió 3D capturen imatges RGB i imatges de profunditat en l'asfalt: "Com si fos el cotxe de Google del street view però mirant cap a terra".

Un cop recollida aquesta informació, l'equip de Sotavia l'analitza les dades i pot trobar sots i desperfectes inclús a sota de l'asfalt. El processament de la informació es fa de manera molt ràpida i, així, el cotxe pot circular a velocitat normal. D'aquesta manera Sotavia detecta de manera molt més eficaç, ràpida i efectiva qualsevol possible problema a l'asfalt barceloní.

El projecte és per tres anys, però Graells considera que en un parell de mesos poden tenir tota la ciutat de Barcelona escanejada. Amb un vehicle circulant vuit hores al dia podrien escanejar els 8,2 quilòmetres quadrats d'asfalt de la ciutat.

Actualment, les reparacions es fan a partir de notificacions dels veïns, "passant el vehicle de Sotavia per la ciutat periòdicament permetrà tenir mapes actualitzats de les incidències i posar-hi remei", explica Graells. A més, cal ressaltar, que Sotavia detecta esquerdes molt petites i això pot ajudar a l'Ajuntament a anticipar actuacions i "estalviar molts diners".

De la universitat a l'emprenedoria
Els tres emprenedors ja es coneixien perquè comparteixen un passat comú com a professors universitaris. En guanyar el concurs van constituir l'empresa a mitjans de l'any passat. Arran d'això, han estat incubats a Barcelona Activa i han gaudit de l'assessorament i dels recursos de l'entitat: "Hem rebut cursos d'emprenedoria i mentors que ens han donat un bon cop de mà".

De cara al futur, Graells comenta que "òbviament aquest projecte té sentit molt més enllà de Barcelona" i esperen replicar el model en altres ciutats. La idea de l'empresa és continuar millorant el prototip durant aquest 2016 a Barcelona però a finals d'any iniciar accions comercials amb altres ajuntaments i "de cara al 2017 fer el salt a altres ciutats espanyoles".
Avui et destaquem
El més llegit