Startups, això va de 'hubs'

Barcelona es consolida com a 5a capital tecnològica europea en la cursa per situar-se entre les principals localitats de referència per emprendre

"Es constata que això va de hubs". Aleix Valls, CEO de la Mobile World Capital Barcelona, vaticina que "en els pròxims quatre o cinc anys Europa tindrà cinc ciutats que centralitzaran les startups". I Barcelona s'està jugant ser una d'elles. "La manera de repartir-se-les serà l'especialització i la verticalització d'aquests hubs. Fintech a Londres, a Barcelona ecommerce i social, ciberseguretat a Israel, els nòrdics amb media, content i gaming...".

La disputa per convertir-se en la destinació de referència per a tots aquells que vulguin emprendre en un determinat sector tan sols acaba de començar. De moment, la capital catalana es consolida com el cinquè tech hub europeu per darrere de Londres, Berlín, París i Amsterdam; i just per davant de Madrid. És el que es desprèn de l'informe Startup Ecosystem Overview presentat aquest dimecres en un acte que també ha servit per conèixer les novetats de la 4a edició del 4YFN.

Barcelona tira del carro
En un 2016 on han augmentat el número de vendes i adquisicions d'startups a Espanya, la capital catalana ha tornat a liderar el nombre d'operacions (36), on destaca especialment la de Privalia. Aleix Valls ha recordat que "Barcelona domina les inversions en startups (56% del total espanyol) i, de les vendes i adquisicions, on representa el 48,2%.

L'estudi assenyala que a Espanya hi havia el 2016 més de 2.600 startups de base digital, concentrades bàsicament en tres ciutats: Barcelona (28%), Madrid (27%) i València (5%). Les dues primeres, doncs, són les que realment competeixen a escala europea, on un terç de les startups es poden trobar en tan sols 10 ciutats.

Si analitzem les companyies que habiten a Barcelona, el 43% ja aposten per models B2B, en una tendència calcada a la que es viu al conjunt d'Espanya i que està desplaçant uns inicis basats en el B2C. "En origen les startups eren molt B2C i estan pivotant cap al B2B, serveis a empreses i els seus processos", evidencia un Aleix Valls per qui aquest canvi és una demostració de "maduresa".

Pel que fa als sectors, el 21% de les companyies a Barcelona es dediquen a l'ecommerce, un 10% a mobile, un 10% a enterprise i un 9% a turisme, l'àmbit amb més creixement. "Barcelona és una plaça forta en turisme, amb el que això té de bo i de dolent", assegura Valls. "Per un emprenedor en turisme, si valides el teu model a Barcelona és una marca de garantia per fer el salt a la resta del món", afegeix.

En qualsevol cas, per què l'ecommerce domina entre les startups catalanes? "Perquè som mediterranis, la innovació va intrínsecament lligada a la cultura de la ciutat", aventura el CEO de la Mobile World Capital. "Si visites les diferents delegacions dels països hi ha una gran vinculació del tipus d'innovació a la cultura del país. Israel domina la ciberseguretat, o els russos tenen coneixements molt tècnics de gestió de xarxa i intel·ligència artificial. A Barcelona estem acostumats a la interacció social, l'intercanvi i el comerç", sentencia.

Un bon lloc per fundar una empresa
"Espanya és una bona destinació per a fundadors. És el segon país en capacitat d'atracció de talent per arrencar negocis", explica Aleix Valls. Mentre al Regne Unit la majoria de fundadors no són britànics, a Alemanya és tot el contrari i Espanya es queda una mica a mig camí. "Cal veure com evoluciona la capacitat d'estimular l'emprenedoria entre els nacionals juntament amb l'atracció del talent", indica.

Alhora, Espanya és el cinquè país europeu en desenvolupadors qualificats. "El talent es mou ràpid i Espanya és la quarta destinació d'atracció de talent tecnològic internacional. El 14% del que ve a Europa arriba a Espanya", assegura Aleix Valls.

Una inversió madura
Tot i que la inversió capturada per les startups a Espanya durant el 2016 ha caigut una mica fins als 502,1 milions d'euros (al 2015 en van ser 576,3), les dades no preocupen, ans al contrari. "Hi ha hagut un canvi en la naturalesa de les inversions a causa de tenir un ecosistema més madur", assegura Valls. "Les valoracions mitjanes de les startups han anat creixent i el tiquet mitjà de la inversió també ho ha fet", explica.

D'aquesta manera, aquest tiquet s'ha multiplicat per més del doble durant el 2016 amb rondes més valorades i amb més import. "Les rondes per sobre dels 10 milions d'euros s'han reduït respecte el 2015, que va ser excepcional, però es consoliden i en seguim tenint, amb empreses com Cabify o Jobtalent que repeteixen", ressalta Aleix Valls. Alhora, destaca que les empreses capaces de captar aquestes mega rondes pertanyen a sectors diversos amb els exemples de Hawkers o Inbenta.

La nacionalitat dels diners que arriben és un 41% nacional i un 59% internacional. "Això significa que estem en el radar dels grans inversors internacionals de forma consolidada", celebra Valls.

El 4YFN...arriba al 4
"El 4YFN ha de ser un pont entre el tech hub de Barcelona amb els de la resta del món", assegura el seu director executiu, Esteban Redolfi. El certamen, paral·lel al Mobile World Congress, arriba enguany a la quarta edició com "l'esdeveniment d'startups global que ha crescut més ràpidament". No en va, si en la primera edició del 2014 hi havia 2.300 participants, 50 expositors i 60 inversors; per aquest 2017 ja n'esperen 20.000, 600 i 700 respectivament.

Un dels que no s'ho perdrà és l'israelià Ofri Ben Porat, fundador de Pixoneye, premiada en la darrera edició. "El 4YFN ha estat fantàstic per a nosaltres, ens ha donat un gran impuls", ha agraït.

La seva companyia, dedicada a analitzar el comportament i els gustos dels usuaris a través de les fotografies que pengen a la xarxa; ha rendibilitzat el guardó del 4YFN amb una ronda de finançament de 2,4 milions de lliures i un creixement exponencial.
Avui et destaquem
El més llegit