Taylor Swift i el negoci de la prohibició

La cantant va sorprendre el món de la música quan va convertir les frases més cèlebres del seu disc '1989' en marques protegides

Hi ha frases que són com la signatura per certs personatges. A Harrison Ford encara avui l'acompanya el poderós "Que la força t'acompanyi", mentre Robert de Niro segueix suportant les imitacions del "Are u talkin' to me". Tampoc el Terminator d'Arnold Schwarzenegger seria el mateix sense el fred "Sayonara Baby". Des que el 2014 va treure el seu disc 1989, Taylor Swift s'ha convertit en la referència del món del pop, no només per les seves cançons, sinó pel seu domini empresarial en tot el que envolta la seva carrera. Un dels seus moviments més comentats, el registre de les línies més famoses de les cançons del seu darrer treball.

Des de finals de 2015 no resulta tan fàcil utilitzar les frases "Blank Space", "And I'll Write Your Name", "Nice to meet you, where you been", "Party like it's 1989" o l'egocèntrica felicitació nadalenca "Swiftmas". Qualsevol que tingui intenció d'estampar aquestes paraules en samarretes, pòsters, pàgines webs o, fins i tot, tatuatges temporals, haurà de parlar primer amb Taylor Swift i, després, passar per caixa.

El moviment, del que encara es desconeixen els resultats econòmics, va remoure els mitjans de comunicació, que hi van dedicar tot tipus d'anàlisis i opinions on destacaven com les marques registrades es van crear per protegir els consumidors davant la possible duplicitat de nomenclatures en casos de productes d'èxit.

La protecció amb perspectives comercials d'aquestes frases per part de Swift va ser tota una novetat al món de la música, però la cantant va comptar amb referents d'altres sectors. Des del propi president dels Estats Units, Donald Trump, que va fracassar en l'intent de registrar el seu famós "you're fired" del programa The Aprrentice; o el comentarista de lluita lliure, Michael Buffer, que es calcula que ha facturat fins a 400 milions de dòlars després d'apropiar-se la cantarella "Let's get ready to rumble".

El fenomen de la protecció de frases està estretament lligat al creixement de les xarxes socials. El que en principi era una llei per registrar les marques s'ha convertit en una manera de monetitzar línies amb ganxo i potencial per viralitzar-se fins al punt que l'autor en qüestió hi perd el control. I Swift, dominadora absoluta de les xarxes socials amb més de 150 milions de seguidors només entre Facebook, Twitter i Instagram, no ha perdut l'oportunitat de posar les tanques al que pot ser un lucratiu negoci.

Una marca registrada i protegida
L'imperi de Taylor Swift té molt a veure amb la vigilància de totes les àrees del negoci, però també amb la protecció del seu bon nom i imatge. També el 2015, en plena escalada al regne del pop, la cantant va comprar els dominis existents TaylorSwift.porn i TaylorSwift.adult i va avançar-se a altres possibles mals usos dels seu nom adquirint també altres terminacions lascives amb les que es pogués relacionar la seva marca.

Des de l'aparició del seu disc 1989, Taylor Swift s'ha convertit en una màquina de fer calers gràcies a diversos moviments sense precedents, com per exemple, l'eliminació del seu perfil de les plataformes streaming més populars durant les setmanes posteriors al llançament del treball. D'aquesta manera es va convertir en la primera artista en més d'una dècada en vendre més d'un milió de còpies en una sola setmana.

Els seus dos anys de gira i l'acumulació de patrocinis per valor de més de 30 milions de dòlars l'han situada com una de les artistes més lucratives del moment, fins al punt que el 2016 va ocupar la primera posició en la llista de celebrities de la revista Forbes, amb uns guanys acumulats de 170 milions de dòlars.

Avui et destaquem
El més llegit