Tecnoquark, a l'autopista del MAB

El grup empresarial de Manresa, que va néixer com a spin-off, aposta per diversificar sectors i tenir presència física a l'estranger on ja exporta el 75% de la seva producció

Els dos socis de Tecnoquark, Manel Mauri i Carlos Soler
Els dos socis de Tecnoquark, Manel Mauri i Carlos Soler
Des del 1987 fins al 2003, Tecnoquark es va mantenir amb un sol producte i un sol client. Actualment, l'empresa que va néixer com a spin-off del departament de matriceria d'una companyia de Manresa, desenvolupa un pla estratègic prudent però ambiciós, que implica obrir filials a l'estranger i que ha de permetre al grup empresarial fer un salt endavant important.

Amb seu al polígon de Bufalvent de Manresa, Tecnoquark té una plantilla de 45 treballadors. El sector dominant dins l'empresa és l'automoció, al qual s'han dedicat des dels inicis, i des de fa quatre anys han emprès una diversificació cap al sector aeronàutic. Aquest procés s'ha accelerat en els darrers mesos amb la incorporació de professionals d'aquest sector en l'àmbit comercial i d'enginyeria, i també reforçant les seves capacitats productives amb l'adquisició de maquinària específica.

L'empresa que exporta un 75% de la seva producció, ven els productes d'automoció arreu del món, amb una trentena de clients de països com els Estats Units, Brasil, Mèxic, la Xina, l'Índia, l'Iran, Sud-àfrica i tot Europa. En l'àmbit aeronàutic, les vendes estan centrades a una desena de clients del mercat espanyol i francès.

A punt per créixer
Pel que fa a la facturació, van tancar el 2015 amb 3,4 milions d'euros i per al 2016 l'objectiu és "superar àmpliament aquesta dada, tant pel que fa al creixement orgànic com inorgànic", afirma el CEO i soci fundador de l'empresa, Carles Soler. "Tenim un bussiness plan que s'ha de desenvolupar de manera accelerada fins al 2018", anuncia.

La formulació d'aquest pla estratègic respon a la situació econòmica del seu subsector. "A partir del 2007 vam vendre bastant a països emergents, coincidint amb un euro enfortit i l'aparició de competidors locals", explica Soler. "Vam veure que el model de negoci que teníem havia de canviar per fer front a aquest canvi en les condicions del mercat i hem reaccionat amb la formulació d'aquest pla estratègic, que implica diversificar sectors i productes, adquirir noves tecnologies i tenir presència física -com a mínim comercial i d'enginyeria, i una part potser de fabricació- en els mercats que ofereixen taxes de creixement".

Primera parada: França i la Xina
En el marc d'aquest projecte de creixement, l'empresa espera tancar aviat una operació de compra d'una empresa francesa del sector dels utillatges d'aeronàutics, i a més "estem engegant filials a països emergents, en un primer moment a la Xina", apunta Soler. "Tot d'una manera molt prudent, es tractaria de subcontractar una part del procés", recalca. La presència al gegant asiàtic permetrà a Tecnoquark tenir més pes al sector d'utillatges aeronàutics, automatització i robotització.

Per tal d'assolir aquest objectiu de creixement, una altra de les estratègies que estan seguint és ampliar la base tecnològica. Actualment l'empresa està centrada en la producció de matrisseria per a automòbils, rodes, politges, utillatges d'aeronàutica, peces avionables i peces de motor d'avió. "El que fem ara és ampliar la base de tecnologies que dominem, estem ampliant el ventall d'activitats cap als útils de composite, els utillatges de mesura i cap a l'automatització i robotització basada en visió artificial", detalla el CEO.

Paral·lelament s'estan engegant iniciatives per a tenir presència a l'Índia i els Estats Units, d'entrada comercialment i d'enginyeria, i en un segon terme en l'àmbit productiu. Es tracta de fites a mitjà termini, no immediates, "un pla a futur que tindrà la seva maduració", segons Soler.

El CEO de l'empresa es mostra prudent a l'hora de fer un pronòstic del creixement que tindrà Tecnoquark una vegada executat el pla estratègic. "Internament tenim unes xifres aproximades a les quals ens proposem arribar, però com que estem cotitzant som molt prudents i les anirem donant a mesura que siguin immediates, d'altra manera estaríem generant unes expectatives al mercat que no ens voldríem arriscar a frustrar".

Invertir en pimes
El 21 de desembre de 2015 l'empresa va començar a cotitzar al Mercat Alternatiu Borsari. "Ho hem tingut clar des del principi, a diferència d'altres fórmules de finançar el creixement, aquesta fórmula ens permet mantenir el control de la societat", argumenta Soler. "Som una empresa petita, amb la seva pròpia idiosincràsia i tarannà, cedir-ne el control significava probablement perdre l'estratègia... a nosaltres la via del MAB ens garanteix que la implantació del pla estratègic és més senzilla i podem assegurar que som més fidels a aquest pla, que hem concebut nosaltres mateixos".

Tecnoquark va sortir a borsa a través d'un procés de listing i ja ha aconseguit obtenir el 100% del finançament gràcies als 123 inversors que van entrar a formar part de l'accionariat de l'empresa. "Estem satisfets, creiem que aquesta és la via que s'havia de prendre, vam valorar altres opcions i finalment creiem que hem encertat", valora.

Encara que és aviat per a fer valoracions, Carles Soler creu que "la millor noticia és que hem anat mantenint el valor, i això s'adiu amb l'estratègia conservadora de l'empresa: pretenem créixer de manera molt prudent i progressiva; i els resultats d'aquestes primeres setmanes pel que fa a cotització reflecteixen això". "A mitjà llarg termini hem d'aconseguir donar una bona rendibilitat als accionistes, però no pretenem ser un valor especulatiu", subratlla.
Avui et destaquem
Comentaris